Grand Banks jr Startet 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2020 Jeg har en 13-åring og en 10-åring som har stor glede av å holde på i skogen. Kapper ned krattskog og småtrær og lager hytter etc. Dette gjør de hjemme, og gjerne på tur. For å hindre plastavfall (polyester), så har jeg kjøpt tynt hamptau/ -hyssing. Den er sterk nok, og tanken min er at når de er ferdige med prosjektene sine så kan ting råtne på rot. Det blir ikke masse galvaniserte spiker eller mikroplast som blir liggende år etter år. Men det koster jo litt når bare den ene guttungen bruker 3 slike på en dag... https://www.biltema.no/hjem/kjokkenartikler/husholdningstilbehor/husholdningshyssing-2000036796 Så spørsmålet er: Finnes det rimeligere løsninger? Nå koster det ca 1,2 kr/ meter. Noen som vet om hamp eller bomullstau på ca 3-5 mm i diameter, som gjerne kommer på litt større ruller og lavere pris/ meter? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Fant nå et på 2,5 mm i diameter til 33 kr for 110 meter. https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bil-og-batutstyr-7c940832/tauverk/scan-flex-6703214053?variantCode=361922 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Ser blant annet Monter bruker pakketau I hamp. Dette leveres I store nøster, og er vel en 4-5mm. Jeg vil tro dette er billigere enn det du har kjøpt til nå. Men hvem som selger det aner jeg ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Det blir ikke masse galvaniserte spiker eller mikroplast som blir liggende år etter år. Kjempefint tiltak og ros til deg og gutta for gode miljøvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Hva med sisaltau - "mye brukt av speidere" https://www.norsk-fletteri.no/tau-og-liner/naturfiber-tau/sisaltau-450/3 Hva bruker dere til surringer @mons ? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 @Rolf, Yngste gutten min går i speideren, og der brukes sisaltau mener jeg. De selger sisaltau for surringer på nettbutikk for speidere, men fraktpris gjør det like greit foreløpig å kjøpe på Biltema. Men hører gjerne fra @mons hva de bruker og hvor de kjøper det. Jeg holder til kun en times tid fra Søgne, og kona er i Kristiansand flere ganger i uken. @Grønnskollingen, vi forsøker å lære gutta å ta vare på naturen. Jeg er frustrert over all plasten (og mikroplasten) som dominerer så mye nå. Alt for lite fokus på det etter min oppfatning. Så da forsøker vi i alle fall å gjøre vårt. Går mest mulig i bomull og ull selv, og handler helst ikke fleece og andre plastmaterialer. (Tenk hvor mye "lo" som vaskemaskinen skyller rett ut i havet av mikroplast. Det renses ikke ut i renseanlegget.) Det koster mer å velge naturlige ting, men er vi mange som gjør det så utgjør det en forskjell. Prøver i alle fall å feie for egen dør... ? @index, godt tips. Skal høre med dem om de selger, eller hvor de kjøper. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mons Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Bruker store ruller med hyssing. Tror det heter sisal, men mulig det er hamp. Råtner iallefall. Kjøpte en svær sekk for noen år siden og begynner å gå tom. Tror den ble bestilt i Coop systemet av ei trivelig mor som jobber der. Surringer er artig og mye sterkere enn spiker og skruer hvis det gjøres rett. Ligger endel om det på speiding.no hvis du leter litt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 (redigert) Takk @mons. Billigste jeg har funnet er fra Coop ja. Hyssinger på 2,5 mm tror jeg, 33 kr for 110 meter. Kan det stemme med 2,5 mm på de dere bruker? Var mange flotte artikler på speiding.no ser jeg. Takk for tips! https://speiding.no/speiderprogram/speiderbasen?sort=relevant-descend&searchWord=surring&page=1&activity_type=7302 Redigert 3.Februar.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mons Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Har dugnad på speiderhuset hver mandag. I dag malte noen, noen sydde seil til Maxi, baugsprydet til Nilsen og bommen til en tidligere omtalt katamaran ble skrapt og jeg fant hyssing mens jeg ryddet. Noen visste at vi har handlet både på coop og speidersport (åpen for alle). Pris 298 for denne på 630 m. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 En foreløpig konklusjon i saken: Coop Bygg har det jeg vil ha: 110 meter sisal hyssing 2,5mm til 33 kr. Dvs 30 øre per meter. 40 meter sisal hyssing 3mm til 9 kr. Dvs 23 øre per meter. Denne ser veldig ok ut til å lage surringer. Jeg var innom Sørlandsparken Coop Bygg (rett nedenfor Ikea) og plukket opp 4 av hver, så da har guttene litt å surre rundt i skogen med Takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: så da har guttene litt å surre rundt i skogen med bokstavelig talt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.