Jump to content

Avgiftsfri diesel, når tar det slutt..?

R.O

Recommended Posts

Hva ønsker du å oppnå ved å ta opp dette temaet på ny? Det har jo allerede vært diskutert utallige ganger her på forumet.

Ellers er "avgiftsfri" en feilaktig betegnelse, vi betaler alle miljøavgifter et også til båt. Det eneste man slipper å betale er avgifter knyttet til veitransport.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 16 minutter siden:

Hva ønsker du å oppnå ved å ta opp dette temaet på ny? Det har jo allerede vært diskutert utallige ganger her på forumet.

Det er et enormt  miljøfokuset på alle områder om dagen, så stusser litt på at dette ikke har vært et tema (politisk) på en stund.

Hva jeg ønsker å oppnå? Nei, det har jeg ikke noen godt svar på. Annet enn at dette er et båtforum, så i likhet med mange andre her inne tillate jeg meg å kaste ut båtrelaterte betraktninger uten at det er videre gjennomtenkt...:)

Redigert av R.O (see edit history)
R.O skrev 39 minutter siden:

I disse miljøtider med skam i øst og vest, så føler jeg at dette er et gode som snart blir utfordret igjen..

Bare fortsett å føle, og ikke nevn det for en sjel. Ligg lavt i terrenget med dette her, så ikke en eller annen plutselig får en "god" idè.

Redigert av Jannmar (see edit history)
R.O skrev for 1 time siden:

Det er et enormt  miljøfokuset på alle områder om dagen, så stusser litt på at dette ikke har vært et tema (politisk) på en stund.

Det blir ikke et tema før noen kaster bensin på bålet. Slik du prøver på her.

Antar du har en agenda, men hva det er må du nesten selv svare på....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi har ikke avgiftsfri diesel til båt. Det er kun den gamle km.avgiften som ble lagt på dieselen en gang i tiden, som ikke er regnet med prisen.

Det er bare å nyte båtlivet helt uten skam. Vi betaler både miljøavgift, Co2 avgift og moms på det som renner gjennom motoren i løpet av året.

Selv føler jeg bare skam om båten blir liggende en hel måned uten å bli brukt (året rundt). Kanskje jeg burde vurdere å betale "lite i bruk avgift" for å lette skamfølelsen....

Redigert av Amfea (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

19 minutes ago, Seilerslask said:

Snart finner de vel på at vi skal betale avgift per nautiske mil også, siden noen av oss jukser (med seil) :giggle:

Ja dere stjæler jo vind fra vindmølleparkene, så det burde vært vindavgift ja!!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Amfea skrev 1 time siden:

Selv føler jeg bare skam om båten blir liggende en hel måned uten å bli brukt (året rundt).

Veldig enig, det er definitivt den eneste skammen jeg også føler i forbindelse med båtlivet...

Tror også det er en god tanke og ikke nevne dette for ofte...i disse tider med en del forskrudde politikere, er det aldri godt å si hvordan de vil agere...

index skrev for 3 timer siden:

Det blir ikke et tema før noen kaster bensin på bålet. Slik du prøver på her.

Antar du har en agenda, men hva det er må du nesten selv svare på....

Hmm… Jeg mener ikke å snakke ned batplassen.no, men tviler vel på at dette forumet er noe som tas opp på storskjerm under Stortingets spørretime. Og sånn sett setter agendaen..

Guest Avmønstret#
R.O skrev 54 minutter siden:

Hmm… Jeg mener ikke å snakke ned batplassen.no, men tviler vel på at dette forumet er noe som tas opp på storskjerm under Stortingets spørretime. Og sånn sett setter agendaen..

Ohh, du er ikke redd for å tirre på deg "Dieselosaurene" i gruppa forstår jeg :-) 

Forøvrig helt betimelig spørsmål. Skremmende at de må spørre deg hvorfor du spør. Men er vanlig taktikk å vri det mot person i stedet for å ta tak i selve problemstillingen. 

Hvorfor i alle verden skal forurensende fritidsbåter ha avgiftsfritak på diesel? Eller som Dieselsaurene i gruppa pleier å kalle det, subsidier. Hvorfor skal skattebetalerne subsidiere folk med svære dieseldrevne fritidsbåter?

Kan vel tagge MDG, SV og Venstre på FB så de blir kjent med tråden? Så kan Dieselsaurene forklare hvorfor de mener det er riktig å bli subsidiert. Eller de kan angripe personene som påpeker den åpenbare feilen i at det blir gjort. 

Skal vi se 1. 2. 3. - "Vi ønsker å forklare hvorfor det er riktig å bruke skattepenger på å subsidiere diesel til fritidsbåter"

Nei pokker, vi går til meningsløse angrep på de som påpeker den åpenbare feilen med å subsidiere diesel til fritidsbåter! Drit i problemstillingen. Ta person!

Vil heller snu debatten og be om fornuftig argumentasjon hvorfor man bør betale veiavgift på båtdiesel.

Forøvrig en gjentakende tråd til det kjedsommelige.

Ellers kan jo dem som synest de betaler for lite for dieselen gi en ekstra slant over skatteseddelen, tror de nylig åpnet opp for og kunne gi gaver til staten.

Geir Kåre S skrev 25 minutter siden:

Ohh, du er ikke redd for å tirre på deg "Dieselosaurene" i gruppa forstår jeg :-) 

Forøvrig helt betimelig spørsmål. Skremmende at de må spørre deg hvorfor du spør. Men er vanlig taktikk å vri det mot person i stedet for å ta tak i selve problemstillingen. 

Hvorfor i alle verden skal forurensende fritidsbåter ha avgiftsfritak på diesel? Eller som Dieselsaurene i gruppa pleier å kalle det, subsidier. Hvorfor skal skattebetalerne subsidiere folk med svære dieseldrevne fritidsbåter?

Kan vel tagge MDG, SV og Venstre på FB så de blir kjent med tråden? Så kan Dieselsaurene forklare hvorfor de mener det er riktig å bli subsidiert. Eller de kan angripe personene som påpeker den åpenbare feilen i at det blir gjort. 

Skal vi se 1. 2. 3. - "Vi ønsker å forklare hvorfor det er riktig å bruke skattepenger på å subsidiere diesel til fritidsbåter"

Nei pokker, vi går til meningsløse angrep på de som påpeker den åpenbare feilen med å subsidiere diesel til fritidsbåter! Drit i problemstillingen. Ta person!

Går sterkt ut fra at dette er en spøk fra din side :( 

Om det er alvorlig ment så foreslår jeg at du leser innleggene tidligere i tråden. 

En annen ting når det gjelder subsidier - Hvorfor skal vi som alltid har nok diesel, rene filter, reservereimer liggende og stort sett klarer oss selv - Hvorfor skal vi subsidiere de med hode under armen som alltid går tom for diesel, alltid må ha hjelp til filterskifte og selvsagt ikke har nye med, de der motoren går varm pga manglende vedlikehold - Hvorfor skal alle andre være med å støtte redningsselskapet slik at di kan hjelpe disse stakkars hodeløse individene? Samtidig skal jeg ikke trekke det for langt å begynne å nevne områder hvor disse uhellene alltid skjer. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Avgiftsfri diesel inneholder vel både CO2-avgift og mva, men man betaler ikke veibruksavgift. På sikt erstattes mer og mer av veibruksavgifter med CO2-avgift, så vi må betale vår andel av denne avgiften som er til for å vri vårt forbruksmønster i mer miljøvennlig retning. 
Og det er vel rett, at vi som forurenser mens vi bedriver fritidsaktiviteter skal betale for det. Ihvertfall sett opp mot alenemødre som må forurense på vei til jobb («må»? her kan man velge et kjøretøy som forvaltningen ønsker vi skal kjøre, det er verre på sjøen). 

Dessuten blir det økte kostnader for næring der det stort sett ikke er alternativer, selv om både gravemaskiner og skip kommer med stikkontakt. 

lr-80 skrev 21 minutter siden:

Og det er vel rett, at vi som forurenser mens vi bedriver fritidsaktiviteter skal betale for det. Ihvertfall sett opp mot alenemødre som må forurense på vei til jobb («må»? her kan man velge et kjøretøy som forvaltningen ønsker vi skal kjøre, det er verre på sjøen). 

Nå tror jeg ikke de fleste alenemødre har råd til å skifte kjøretøy, hver gang den politiske vinden snur.

Ellers er jeg enig at jeg har råd til å fylle 300 liter avgiftsbelagt diesel, en gang i året.

Redigert av dobsen62 (see edit history)
Geir Kåre S skrev 1 time siden:

Hvorfor er lett og svare på.
Man betaler ikke veibruksavgift på dieselen man kjøper på en marina i likhet med dieselen man bruker til traktorer,motorredskaper osv.
Hvorfor er jo åpenbart da disse kjøretøyene ikke brukes eller brukes lite på offentlig vei.
Sende denne tråden over til de politiske partiene du nevner har liten hensikt da de er fullt klar over tingenes tilstand og flere av de vil gjerne ilegge veisbrukavgift på all diesel så fort de får muligheten

Kan være med på at noen avgifter er der uten noen særlig sammenheng førerevig som feks sukkeravgift på sukkerfribrus .
Onde tunger vil jo ha det til at KRF har funnet norges nye sorte gull i Pepsi Max slik at når oljekranene skrus sakte igjen kan avgiften på sukkerfri drikke holde inntektene til staten igang.  

Redigert av pipe (see edit history)
hanto1 skrev 52 minutter siden:

Vil heller snu debatten og be om fornuftig argumentasjon hvorfor man bør betale veiavgift på båtdiesel.

Fordi de som har bensinmotor i båten betaler denne avgiften?
Det er det eneste fornuftige argumentasjonen jeg kan komme opp med men så er jeg ikke politiker som ønsker denne avgiften i tillegg.
For meg hadde det vært mer fornuftig å fjernet veisbrukavgiften på båt bensin men jeg er bare en fornuftig og praktisk anlagt fyr.    

Etter mine miljø-beregninger (som har måttet foretaes pga kone som er veldig bevisst dette):

Ivertfall for min familie mye mer miljøvennlig å eie en båt og feriere i den, enn alternativet som mange andre uten båt gjør.

En tur til Thailand, en tur til Mallorca, et par weekend-turer til London/Paris, årlig. 

Som vi kanskje hadde gjort hvis vi ikke hadde båt.

Hadde vært mye høyere co2 utslipp, med alle de flyturene kontra vårt båtliv.

Så for min del er miljøregnskapet slik at vi sparer co2 utslipp med å ha båt.

Må jo være en bra ting.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...