Jump to content

Avgiftsfri diesel, når tar det slutt..?

R.O

Recommended Posts

hanto1 skrev 1 time siden:

Vil heller snu debatten og be om fornuftig argumentasjon hvorfor man bør betale veiavgift på båtdiesel.

Vi betaler bompenger, veiavgift og avgifter på kjøretøy som er mye høyere enn utgifter til veibygging og drift.

Så hvordan enkelte klarer å plukke ut dieselavgiften til å handle om vei, viser en mangelfull forståelse om hvordan ett samfunn fungerer.

Og jeg som trodde det var veiavgiften, som var veiavgift, eller....?

Slik avgiftsnivået er nå så fyller jeg fra pumpe og betaler de avgiftene som igger på dieselen.

Skulle man øke disse avgiftene i betraktelig grad framover fyller jeg heller via en fisker og betaler han halve prisen av pumpeprisen til normalforbruker svart siden fiskerne har fritak for mineraloljevagift, moms og øvrige avgifter. Så går staten glipp av min subsidiering av statsdriften gjennom dieselkjøp.

Tobiasitårnet skrev 7 minutter siden:

Hysj. Slett tråden.

Det er nok viktigere at du stemmer på rett part hvis dette er viktig for deg.
De som ønsker å bli kvitt diesel uten veibruksavgift har dette høyt på agendaen så dette er ikke noe som forsvinner selv om vi prøver å tie det ihjel

Chiefengineer skrev 23 minutter siden:

Skulle man øke disse avgiftene i betraktelig grad framover fyller jeg heller via en fisker og betaler han halve prisen av pumpeprisen til normalforbruker svart siden fiskerne har fritak for mineraloljevagift, moms og øvrige avgifter. Så går staten glipp av min subsidiering av statsdriften gjennom dieselkjøp.

Nå sluttet jeg å røyke for endel år siden men på ett tidspunkt før det hadde jeg fått nok av avgifter slik at det dukket opp noen kjeltringer på døra med to kartonger røyk i måneden til 1/3 av prisen.
Slik fungerer markedsøkonomien på individ nivå ihvertfall for oss som ikke er like prektig som puddelen    

Redigert av pipe (see edit history)
Fuglen skrev 55 minutter siden:

Hadde vært mye høyere co2 utslipp, med alle de flyturene kontra vårt båtliv.

Så for min del er miljøregnskapet slik at vi sparer co2 utslipp med å ha båt.

Må jo være en bra ting.

Alle de flyene gikk vel -- selv om dere ikke var med ?

dobsen62 skrev 1 time siden:

Vi betaler bompenger, veiavgift og avgifter på kjøretøy som er mye høyere enn utgifter til veibygging og drift.

Så hvordan enkelte klarer å plukke ut dieselavgiften til å handle om vei, viser en mangelfull forståelse om hvordan ett samfunn fungerer.

Og jeg som trodde det var veiavgiften, som var veiavgift, eller....?

Kjært barn har mange navn så veiavgiften ble til årsavgift som nå heter trafikkforsikringavgift.
Så ser hvor du vil men fortsatt heter den ene komponenten i diesel avgiften veisbrukavgift  og det er gjort unntak i form av såkalt avgiftsfri diesel til saker og ting som normalt ikke bruker veien noe særlig.
Når det gjelder bensin er bensin til to takt motorsager ol også untatt veibruksavgift.

Noen politiske partier vil ha vekk veibruksavgiften på all drivstoff for å erstatte den med miljøavgifter istedet så det har fortsatt tydeligvis noe å si i denne saken hva som heter hva.
På andre områder som sukkerfri drikke så lever de godt med å håve inn sukkeravgifter på sukkerfrie produkter

Redigert av pipe (see edit history)
Fuglen skrev for 2 timer siden:

Etter mine miljø-beregninger (som har måttet foretaes pga kone som er veldig bevisst dette):

Ivertfall for min familie mye mer miljøvennlig å eie en båt og feriere i den, enn alternativet som mange andre uten båt gjør.

En tur til Thailand, en tur til Mallorca, et par weekend-turer til London/Paris, årlig. 

Som vi kanskje hadde gjort hvis vi ikke hadde båt.

Hadde vært mye høyere co2 utslipp, med alle de flyturene kontra vårt båtliv.

Så for min del er miljøregnskapet slik at vi sparer co2 utslipp med å ha båt.

Må jo være en bra ting.

Er vel ikke så feil resonert det.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/sa-mye-forurenser-flyturene-dine-1.434165

Med utgangspunkt i tallen fra dagsavisen, så tilsvarer ett flysete t/r Thailand  1700kg CO2, det blir 13 600kg CO2 ekvivalenter for en familie på fire for én ferie til Thailand. Diesel  har en omregning på 2,66kg CO2 per kg diesel, så da tilsvarer den ferien 5 112 kg diesel. Også kan man ta med at utslipp fra fly er vesentlig verre grunnet høyden den slippes ut.  En ev økning i avgiften på båtdiesel skal nok ikke dytte mange over på sydenferie før denne miljøgevinsten smuldrer bort. Hadde vi solgt båten vår så hadde nok det blitt byttet ut men en til to flyferier ekstra i året.

PS!  må ta et lite forbehold, tallene over er basert på et par raske google søk, og uten inngående kunnskap om tema. Men dersom det skulle stemme så er det et tankekors...

Jannmar skrev for 1 time siden:

Svaret blir da at å gjøre det dyrere å ha/drifte en båt, er et dårlig miljøtiltak! 

Korrekt.

R.O skrev 22 minutter siden:

så da tilsvarer den ferien 5 112 kg diesel.

Ja, hvis dette stemmer.

5100kg diesel er vel ca. 6000 ltr.

Det er noen års forbruk på meg ivertfall. 

D é fagarten ikkje så gale med båd.

Guest Avmønstret#
R.O skrev 1 time siden:

Er vel ikke så feil resonert det.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/sa-mye-forurenser-flyturene-dine-1.434165

Med utgangspunkt i tallen fra dagsavisen, så tilsvarer ett flysete t/r Thailand  1700kg CO2, det blir 13 600kg CO2 ekvivalenter for en familie på fire for én ferie til Thailand. Diesel  har en omregning på 2,66kg CO2 per kg diesel, så da tilsvarer den ferien 5 112 kg diesel. Også kan man ta med at utslipp fra fly er vesentlig verre grunnet høyden den slippes ut.  En ev økning i avgiften på båtdiesel skal nok ikke dytte mange over på sydenferie før denne miljøgevinsten smuldrer bort. Hadde vi solgt båten vår så hadde nok det blitt byttet ut men en til to flyferier ekstra i året.

PS!  må ta et lite forbehold, tallene over er basert på et par raske google søk, og uten inngående kunnskap om tema. Men dersom det skulle stemme så er det et tankekors...

Det er ett resonement som fungerer for den ene familien som legger det frem, og kanskje noen få andre. Å tro at det "er sånn" fordi det er sånn for en selv kan fort bli feil. 

Det store bildet er stikk motsatt. Folk legger feriene sine mer lokalt og flyr mindre. Og en gjør det "helt av seg selv" fordi man tenker at det er riktig ting å gjøre. 

https://business.visitnorway.com/no/nyheter/2019/flere-valgte-norgesferie-i-sommer/

https://www.nrk.no/norge/_-klimakrisen-virker-inn-pa-flytrafikken-1.14709658

Guest Avmønstret#
Kaptein Plast skrev 23 minutter siden:

Håper admin stenger og sletter denne tråden før miljønissene på tinget ser den. Dette er farlig område.

Oi! Du vet hvem som har hatt regjeringsmakta de siste årene? :-) Finnes det noe alternativ utenfor der igjen som ingen vet om? 

Tror nok det går greit å beholde buksa på ;-)

Tombåt skrev for 16 timer siden:

Hvorfor skal diesel være "avgiftsfri" uten at det er samme fordel med bensin?

Godt poeng, men ingen vil jobbe for slik likhet av frykt for at det betyr slutten for "avgiftsfri" diesel. Dette gjelder også organisasjoner som etter sigende sloss for båtfolket, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Et anstendig antall liter, la oss eksempelvis si 300 pr år, avgiftsfritt til registrerte fartøy. Over 300l eller uregistrert fartøy, full avgift.

Håper du spøker nå....Et anstendig antall liter for meg er i alle fall litt mer enn en halv tank i året:wink: 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

OI OI mye Norsk  mentalitet her :giggle: ,bare jeg får mitt til lav pris så.... (Kaptein klut ) 

Om det koster 500 kr mer å kjøre til Strømstad så  er det  vel ikke det som velter tua for å si det sånn , om du har valgt stor båt og med motor som er større enn den du finner i plentraktoren . 

kjøp litt brus så har du spart inn det :giggle::giggle:

Redigert av SES_71 (see edit history)
SamH skrev 27 minutter siden:

Her kan man slå 2 fluer i et smekk.
Et anstendig antall liter, la oss eksempelvis si 300 pr år, avgiftsfritt til registrerte fartøy. Over 300l eller uregistrert fartøy, full avgift.
"Miljønisser"! Hører dere?

Jeg synes dette forslaget var en meget god ide. For å håndheve dette regelverket så virker det fornuftig å opprette et eget fritidsfartøysdirektorat. Dette kan finansieres ved hjelp av et obligatorisk båtregister med årlig båtavgift i en tilsvarende modell som bilavgift.

For å høste best resultat av digitaliseringsgevinster så kan et slik direktorat kun ha avdelingskontorer i landsdeler og ikke i fylker. Det er også samarbeidsmuligheter med andre direktorater som for eksempel sjøfartsdirektoratet. Felles prosjekter vil kunne gi mye konsulentmat til konsulenthusene våre.

Et ypperlig forslag. Skatt er jo tross alt et ubetinget gode, som kun benyttes til allmennyttige og gode formål og som aldri misbrukes og sløses med.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...