
Joerg Becker
finnarne skrev On 10.2.2020 at 14.30:Som jeg skjønner det, så er her 1 beregnet til forbruksbank, 2 er til startbatteri. Så i første posisjon er bare forbruk tilkoblet. I andre posisjon, er forbruksbank koblet til forbruksbatteri, og start-batteri koblet til starter og dynamo. Velger du paralell, er begge batteri(-bank)ene koblet til både forbruk og start. Etter det jeg skjønner er det anbefalt å ha egen DC-DC-lader til LiFePo4-batteriene, så du ikke ødelegger dynamo om batteriene av en eller annen grunn kobler ut.
Ditt innlegg er nå en del uker gammel, men det ovenfor bør ikke stå helt ukommentert.
- OM en bruker en slik "velger" da bør 1. trins reserveres til start (standard-normal).
Logikken kom allerede fram i innleggene før.
Velges et VSR mellom forbruk og start da bør dette ikke kunne åpnes f.eks. når det finnes
spenningsvariajoner mellom dynamo og primærbatterie, noe en ikke kan garantere absolutt
når denne styres av et BMS som så har sine oppgaver.
Med VSR bør en også være obs på at denne kan tåle høye overflow, fra forbruk til start ( å ta hensyn
til Murphy´s law), dvs bør velges kraftig og kanskje som noe versjon som kan overstyres.
Og det bør kanskje presiseres for andre også:
- DC-DC-ladere (hvilken enn) brukes bl.annet gjerne for å begrense belastningen på dynamoen,
når laderne velges med effektopptak som er tydelig mindre enn dynamoen kan levere på lav turtall.
Men DC-DC-ladere forhindrer ikke at dynamoer ødelegges når batteriene av
en eller en annen grunn** kobler ut.
Dette er kun en batterilader, som nettopp -skal- skille batterier fra hverandre,
og dette kan ha fatale følger for dynamoen når primære batterier kutter sine forbindelser.
(**NB: unntaksløs, ALLE BMS gjør nok dette enten en gang, flere ganger, eller "hver" gang dem lades,
avhengig hvordan forholdene både i og mellom cellene er).
Jørg