
J-Å
Joerg Becker skrev for 4 timer siden:Ditt innlegg er nå en del uker gammel, men det ovenfor bør ikke stå helt ukommentert.
- OM en bruker en slik "velger" da bør 1. trins reserveres til start (standard-normal).
Logikken kom allerede fram i innleggene før.
Jeg er prinsipielt mot vendere som kan koble ut startbatteri. Det er så fort gjort å gjøre feil. Jeg foretrekker som sagt en egen bryter som ikke skal røres (edit: når motoren går). Helst ville jeg hatt en som kan låses på. Så kan nøkkelen til den henge sammen med tenningsnøkkelen.
Jeg forstår at mange vil koble fra startbatteriene for å unngå å overlade dem, men da er vel løsningen en "smart" generatorregulator som setter ned spenningen etter en stund. Med riktig setting kan jo da en DC-DC omformer fortsette å lade forbruksbatteriene med en høyere spenning. Men selvsagt en viss risiko for at en DC-DC kan "stjele" strøm fra startbatteriet.