Jump to content

Edit History

J-Å

J-Å

Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

Ditt innlegg er nå en del uker gammel, men det ovenfor bør ikke stå helt ukommentert.

- OM en bruker en slik "velger" da bør 1. trins reserveres til start (standard-normal).
Logikken kom allerede fram i innleggene før.

Jeg er prinsipielt mot vendere som kan koble ut startbatteri. Det er så fort gjort å gjøre feil. Jeg foretrekker som sagt en egen bryter som ikke skal røres (edit: når motoren går). Helst ville jeg hatt en som kan låses på. Så kan nøkkelen til den henge sammen med tenningsnøkkelen.

Jeg forstår at mange vil koble fra startbatteriene for å unngå å overlade dem, men da er vel løsningen en "smart" generatorregulator som setter ned spenningen etter en stund. Med riktig setting kan jo da en DC-DC omformer fortsette å lade forbruksbatteriene med en høyere spenning. Men selvsagt en viss risiko for at en DC-DC kan "stjele" strøm fra startbatteriet.

J-Å

J-Å

Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

Ditt innlegg er nå en del uker gammel, men det ovenfor bør ikke stå helt ukommentert.

- OM en bruker en slik "velger" da bør 1. trins reserveres til start (standard-normal).

Viktig presisering. Jeg er prinsipielt mot vendere som kan koble ut startbatteri. Det er så fort gjort å gjøre feil. Jeg foretrekker som sagt en egen bryter som ikke skal røres (edit: når motoren går). Helst ville jeg hatt en som kan låses på. Så kan nøkkelen til den henge sammen med tenningsnøkkelen.

Jeg forstår at mange vil koble fra startbatteriene for å unngå å overlade dem, men da er vel løsningen en "smart" generatorregulator som setter ned spenningen etter en stund. Med riktig setting kan jo da en DC-DC omformer fortsette å lade forbruksbatteriene med en høyere spenning. Men selvsagt en viss risiko for at en DC-DC kan "stjele" strøm fra startbatteriet.

J-Å

J-Å

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

Viktig presisering. Jeg er prinsipielt mot vendere som kan koble ut startbatteri. Det er så fort gjort å gjøre feil. Jeg foretrekker som sagt en egen bryter som ikke skal røres. Helst ville jeg hatt en som kan låses på. Så kan nøkkelen til den henge sammen med tenningsnøkkelen.

• Create New...