Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker


leses bedre slik

:smiley:

Svarer mellom dine linjer.

 

Sitat

Før du svarer, så bør du lese deg litt opp, da du skaper  forvirring med dette innlegget.

Ser ingen grunn for å bli forvirret når konsensen står på og i forbindelse med omtalt bryteren.
 

Sitat

Ideen med dette batteriet er nettop det vi båtfolk ønsker. Stor startstrøm til paralellkjøring av thhrustere og vinsjer, samtidig som det brukes til forbruk og hae lav vekt. På Viksund 340 er  vinsj og thrustere originalt koblet til forbruksbanken for startbatteriet kneler om du kjører disse på dette.

Batteriet er ikke et resultat av noe "idee", men et (i dette tilfellet synlig dårlig) produkt som ikke er annerledes enn andre LFP-batterier med BMS. Det beste i batteriet er antakelig at dem bruker EVE.
Men det sier ikke hvilken kvalitet dem har. (A,B, eller C)

 

Sitat

Med et uavhengig startbatteri forstår jeg ikke problematikken du beskriver.

Nettopp det jeg skriver og prøver å få frem:
Et dedikert start-batteri  uten BMS løser eventuelle problemer.
Med omtalt bryter derimot, slik den beskrives og skal brukes, er det ikke mulig.
 

Sitat

Batteriet har selvfølgelig BMS. Med andre ord ingen problem med ubalanserte batteri celler

Her ligger feilen. BMSen vil stenge en gang, for den må dette.

 

Sitat

eller overbelastning av generator, om du ikke har for mange batterier i forhold til generatorens ladestrøm.

Det ble ikke nevnt av meg.
 

Sitat

Når det gjelder pris tar du også helt feil. Dette batteriet averteres for Kr.5490,- og er oppgitt til 80 Ah og har en startkapasitet på 800CCA. Hva slags startbatterie er du refererer tilnår du hevder at dette koster en fjerdedel?

Var det ikke du som linker til Batteributikken som selger batteriet til 9.341,- pluss frakt?
Jeg kjøper mine startbatterier overall til noe mellom 1200 og 2000,- inkl. mva.
Har til gode at noem av dem svikter med ordentlig mis-handling.
 

Sitat

Jeg undrer også på din påstand at 1.400.000.000 kjøretøy må ha noe annet lithiom for å ferdes trygt. Hvilken dokumentasjon har du på dette, eller er det bare synsing?

Den skulle jeg kanskje ha skrevet med litt lengre inn og ut, slik at andre skjønner meningen.
Det skulle peke på at det finnes rund 1.4 milliarder kjøretøy på verden, som alle skal erstattes med e-drift, i tillegg alle kommersielle, skip og fritidsbåt, og kanskje t.o.m. hus med egen energilager.
Det finnes ikke engang nok råstoff på denne her ballen i verdensrommet til å forsyne så mye som 0,0001% av alt dette.
Meningen var at en kanskje burde satse på (og støtte) annet enn bare politiske snytere som
i sin arroganse tvinger deg og meg til å finansiere håpløse modeller som t.o.m. er avhengig av globalt samarbeid. Menneskeheten klarer ikke en gang å holde fred. Hva tror folk da egentlig hvor råstoffene skal komme fra når 80% av det ligger i områder der eierne ønsker å bruke det meste selv?
Men som sagt, det passer ikke akkurat til bryter-problematikken.

 

Sitat

Til slutt, det kan godt hende at dette er et møkkabatteri, men da bør du komme med litt mer saklig argumentasjon, som viser det, men som skrevet over set er nettop et slikt batteri jeg ønsker.

Jeg kan ikke se hvor jeg har skrevet dette.
Tvert imot beskriver jeg jo tydelig saklig hvorfor at jeg mener det er feil å bruke et
slik batteri (dvs med BMS) som eneste type mot dynamoen en har.
 

Sitat

Og jeg har også lest om at nen her på båtplassen bygger batterier selv med denne funksjonliteten der BMS bare anvendes under ladeprosessen.

Ja. Og det er bare han som har peiling om hva han driver med.
De fleste andre vet meget lite om det, og risikerer akkurat som han at det kan bli meget farlig.

Og i tilfellet du har lyst å lure videre om akkurat det: Det finnes en del meget interesserte
produsenter, som har meget gode og stabile celler, som har eksperimentert med dette
siden >20 år allerede, og som ønsker å forsyne hele markedet med millioner av batterier.

Hvorfor har da ikke disse valgt å be BMSen sin for å la være å overvåke cellene ved utlading?
For noen av dem har jo prøvd noe, men trakk seg tilbake.

Men ja, det kan selvfølgelig være at dem bare glemte å ansette "en-som-fjernet-
denne-funksjonen-for-å-prøve". ...eller, noe sånt. (litt "spydig", ja. Unnskyld).

Og til slutt:

Sitat

Andre linken viser bl.a. følgende under "Beskrivning":
"Vid inkoppling mot generator skall en Dc/Dc-laddare eller en Batteri isolator användas för att skydda generatorn mot överhettning och strömspikar när batteriets BMS slår ifrån. Fråga oss för mer information."

Om noen liker eller ei: De sier nok akkurat det samme som jeg.
...bare at heller ikke de vet at en DC-DC-lader ikke beskytter dynamoen når BMSen kobler ut.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

:smiley:

 

JRK skrev 9 minutter siden:

Svarer mellom dine linjer.
 

Sitat

Før du svarer, så bør du lese deg litt opp, da du skaper  forvirring med dette innlegget.

Ser ingen grunn for å bli forvirret når konsensen står på og i forbindelse med omtalt bryteren.
 

Sitat

Ideen med dette batteriet er nettop det vi båtfolk ønsker. Stor startstrøm til paralellkjøring av thhrustere og vinsjer, samtidig som det brukes til forbruk og hae lav vekt. På Viksund 340 er  vinsj og thrustere originalt koblet til forbruksbanken for startbatteriet kneler om du kjører disse på dette.

Batteriet er ikke et resultat av noe "idee", men et (i dette tilfellet synlig dårlig) produkt som ikke er annerledes enn andre LFP-batterier med BMS. Det beste i batteriet er antakelig at dem bruker EVE.
Men det sier ikke hvilken kvalitet dem har. (A,B, eller C)

 

Sitat

Med et uavhengig startbatteri forstår jeg ikke problematikken du beskriver.

Nettopp det jeg skriver og prøver å få frem:
Et dedikert start-batteri  uten BMS løser eventuelle problemer.
Med omtalt bryter derimot, slik den beskrives og skal brukes, er det ikke mulig.
 

Sitat

Batteriet har selvfølgelig BMS. Med andre ord ingen problem med ubalanserte batteri celler

Her ligger feilen. BMSen vil stenge en gang, for den må dette.

 

Sitat

eller overbelastning av generator, om du ikke har for mange batterier i forhold til generatorens ladestrøm.

Det ble ikke nevnt av meg.
 

Sitat

Når det gjelder pris tar du også helt feil. Dette batteriet averteres for Kr.5490,- og er oppgitt til 80 Ah og har en startkapasitet på 800CCA. Hva slags startbatterie er du refererer tilnår du hevder at dette koster en fjerdedel?

Var det ikke du som linker til Batteributikken som selger batteriet til 9.341,- pluss frakt?
Jeg kjøper mine startbatterier overall til noe mellom 1200 og 2000,- inkl. mva.
Har til gode at noem av dem svikter med ordentlig mis-handling.
 

Sitat

Jeg undrer også på din påstand at 1.400.000.000 kjøretøy må ha noe annet lithiom for å ferdes trygt. Hvilken dokumentasjon har du på dette, eller er det bare synsing?

Den skulle jeg kanskje ha skrevet med litt lengre inn og ut, slik at andre skjønner meningen.
Det skulle peke på at det finnes rund 1.4 milliarder kjøretøy på verden, som alle skal erstattes med e-drift, i tillegg alle kommersielle, skip og fritidsbåt, og kanskje t.o.m. hus med egen energilager.
Det finnes ikke engang nok råstoff på denne her ballen i verdensrommet til å forsyne så mye som 0,0001% av alt dette.
Meningen var at en kanskje burde satse på (og støtte) annet enn bare politiske snytere som
i sin arroganse tvinger deg og meg til å finansiere håpløse modeller som t.o.m. er avhengig av globalt samarbeid. Menneskeheten klarer ikke en gang å holde fred. Hva tror folk da egentlig hvor råstoffene skal komme fra når 80% av det ligger i områder der eierne ønsker å bruke det meste selv?
Men som sagt, det passer ikke akkurat til bryter-problematikken.

 

Sitat

Til slutt, det kan godt hende at dette er et møkkabatteri, men da bør du komme med litt mer saklig argumentasjon, som viser det, men som skrevet over set er nettop et slikt batteri jeg ønsker.

Jeg kan ikke se hvor jeg har skrevet dette.
Tvert imot beskriver jeg jo tydelig saklig hvorfor at jeg mener det er feil å bruke et
slik batteri (dvs med BMS) som eneste type mot dynamoen en har.
 

Sitat

Og jeg har også lest om at nen her på båtplassen bygger batterier selv med denne funksjonliteten der BMS bare anvendes under ladeprosessen.

Ja. Og det er bare han som har peiling om hva han driver med.
De fleste andre vet meget lite om det, og risikerer akkurat som han at det kan bli meget farlig.

Og i tilfellet du har lyst å lure videre om akkurat det: Det finnes en del meget interesserte
produsenter, som har meget gode og stabile celler, som har eksperimentert med dette
siden >20 år allerede, og som ønsker å forsyne hele markedet med millioner av batterier.

Hvorfor har da ikke disse valgt å be BMSen sin for å la være å overvåke cellene ved utlading?
For noen av dem har jo prøvd noe, men trakk seg tilbake.

Men ja, det kan selvfølgelig være at dem bare glemte å ansette "en-som-fjernet-
denne-funksjonen-for-å-prøve". ...eller, noe sånt. (litt "spydig", ja. Unnskyld).

Og til slutt:

Sitat

Andre linken viser bl.a. følgende under "Beskrivning":
"Vid inkoppling mot generator skall en Dc/Dc-laddare eller en Batteri isolator användas för att skydda generatorn mot överhettning och strömspikar när batteriets BMS slår ifrån. Fråga oss för mer information."

Om noen liker eller ei: De sier nok akkurat det samme som jeg.
...bare at heller ikke de vet at en DC-DC-lader ikke beskytter dynamoen når BMSen kobler ut.

:seeya:
Jørg

 



×
×
  • Create New...