khj Startet 4.Februar.2020 Del på Facebook Startet 4.Februar.2020 Forrige sommer så fikk jeg problemer med at jeg får varmtvann fra min litt eldre Isotemp ut i alle kraner både på kald og varmtvannssiden. Det medfører at jeg må la det kalde renne lenge før det kommer og at jeg mister det varme alt for fort. Mistenker at det kan være noe med at tappet via sikkerhetsventilen men vil vite om andre har hatt det problemet og har andre svar på diagnosen. Kan det ha noe med ekspansjonstanken å gjøre. Knut Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.Februar.2020 Del på Facebook Svart 4.Februar.2020 Kan det være at du ikke får fylt tanken helt opp med vann. I så tilfellevil det kunne ligge luft/ vanndamp over vannet i tanken. Ved oppvarming vil trykket øke her og trykke varmtvann ut i kaldtvanstilførselen. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
larsenigarasjen Svart 4.Februar.2020 Del på Facebook Svart 4.Februar.2020 Det er ikke en av blandebatteriene som er ødelagt, slik at den slipper varmt vann gjennom og ut på kaldtvann siden? Kjenn på alle blandebatteriene når du lar kaldtvannet renne. Da skal de som er stengt ikke være varme. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 aileenll skrev for 17 timer siden: Kan det være at du ikke får fylt tanken helt opp med vann. I så tilfellevil det kunne ligge luft/ vanndamp over vannet i tanken. Ved oppvarming vil trykket øke her og trykke varmtvann ut i kaldtvanstilførselen. Hei, Godt poeng, men hvordan får man ut alt luft i toppen. Man vil vel alltid "fange" luft over uttaket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 aileenll skrev for 17 timer siden: Kan det være at du ikke får fylt tanken helt opp med vann. I så tilfellevil det kunne ligge luft/ vanndamp over vannet i tanken. Ved oppvarming vil trykket øke her og trykke varmtvann ut i kaldtvanstilførselen. Feil resonnement. Luft over væskeflaten vil opptre som akkumulator og jevne ut/senke trykket. Full tank omvendt, vann er inkompressibelt og trykket vil gå mot uendelig, sikkerhetsventilen vil åpne. Ville først sjekke at sikkerhetsventilen åpner og sjekke ut blandebatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 khj skrev On 4.2.2020 at 10.29: Forrige sommer så fikk jeg problemer med at jeg får varmtvann fra min litt eldre Isotemp ut i alle kraner både på kald og varmtvannssiden. Det medfører at jeg må la det kalde renne lenge før det kommer og at jeg mister det varme alt for fort. Mistenker at det kan være noe med at tappet via sikkerhetsventilen men vil vite om andre har hatt det problemet og har andre svar på diagnosen. Kan det ha noe med ekspansjonstanken å gjøre. Knut Hulda skrev 42 minutter siden: Feil resonnement. Luft over væskeflaten vil opptre som akkumulator og jevne ut/senke trykket. Full tank omvendt, vann er inkompressibelt og trykket vil gå mot uendelig, sikkerhetsventilen vil åpne. Ville først sjekke at sikkerhetsventilen åpner og sjekke ut blandebatteriet. Hei Eg forstår ts slik at problemet er i "alle kraner". Dersom båten har blandebatteri, kan kanskje feilen vera lekkasje mellom kaldt og varmtvatn i blandebatteriet, eller at blandebatteriet berre opnar for varmt vatn, sjølv om hendelen står i stilling for kaldt vatn. Det er vel noko usannsynleg at ein slik feil skjer i fleire blandebatteri samstundes. Difor er truleg feilen rett etter varmtvasstanken. Einaste staden varmt og kaldt vatn kjem saman, er truleg blandeventilen, om båten har det. Det må vera rette standen å byrja å feilsøka. Ask Eg vil bli svært Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 OK, se her: Dette er skjematisk hvordan en bereder kan se ut, alt stæsh er fjernet. Oppvarmingen er ikke med. Inn fra venstre kommer kaldt vann inn. Trykket i dette vannet kommer fra pumpen som leverer trykk til hele systemet. Vannet blir varmet opp og stiger. Varmt vann blir tatt ut nær toppen av vannsøylen inne i berederen. Så enkelt er det i prinsippet. Når du åpner en kran, synker trykket i systemet, pumpen starter og pumper vann inn i berederen til presatt trykk er oppnådd. Hvis det oppstår et brudd i varmtvannsrøret inne i berederen (merket BRUDD?) på skissen, vil du ikke oppleve det du beskriver. I dette tilfellet vil du kun merke redusert kapasitet på varmtvannet. I ditt tilfelle får du varmtvann ut i kaldtvannskranen. Derfor er det lite trolig at bruddet er i berederen. Har du for eksempel en blandedings som eksempelvis skal sikre at varmtvannet ikke noen sted i systemet kan gå over en presatt temperatur, kan feilen ligge der. Noen har sikkert en slik blandeventil for å beskytte plastrør mot overoppheting. Dette må du finne ut av om du har installert. Umulig for oss å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Fetta4 Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Det skal finnes en tilbakeslagsventil på kaldt vann inn på varmtvannstanken (berederen) etter hva jeg skjønner kommer det varmt vann over hele linja, og da er det mest sannsynlig at tilbakeslagsventilen er røket, slipper varmt vann tilbake inn på kaldvannet på berederen. Dette er selvopplevd både på store og små anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Ja, det er et sannsynlig scenario. Den ventilen sitter på kaldtvannsiden på utsiden av berederen. Lett å skifte ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.