Steihy
Albinisten skrev for 1 time siden:Takker! Høres ut som en fornuftig oppsumering. Vi har en del punkter som skal utbedres på båten utover nye seil også, så det er et spørsmål om en jevn fordeling av penger rundt omkring på båten...!
Videre er det også et prisspørsmål på om vi føler for 2 eller 3 rev i seilet, umiddelbart tenker jeg at vi foreløpig ikke går ut i vinder som tilsier at vi må redusere så mye som 3 rev, men været kan selvfølgelig endre seg etter en har lagt ut fra havn. Hva tenker folk om dette utfra våre antydninger på type turseiling vi bedriver?
Jeg kjøpte nye seil fra Lundh Sails i Gøteborg i 2018, og lot meg overtale til å klare meg med to rev. Ikke et vondt ord om Lundh, familiebedrift med egen produksjon og fantastisk service. Men med 16 m mast ( eg. brohøyde) på 32 fot, er vel Comfortina litt hissig rigget. Jeg har savnet 3. revet. Betrakt det som sikkerhetsutstyr - uunnværlig om du trenger det, og ikke bortkastet dersom du aldri trenger det. Mye trollvind i Skagerak, og moderne vær har blitt vanskeligere å forutsi.
Som Hulda sier, det viktigste er at du får redusert nok areal og høyde. Jeg bruker heller ikke rev 1 mye, da det reduserer for lite. Så, enten et 3. rev, eller to rev til samme totalhøyde. Seilmaker kan ha designmessige innvendinger om hvor revene kan plasseres. For båter med enlinereving ligger det begrensninger i lengden på forliksrevet, så der går ikke løsningen med to lange rev. Det øverste må reves på masta enten du har to eller tre.