Albinisten Startet 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2020 Må ha nytt storseil til båten og er usikre på hva vi bør gå for, vi er turseilere og deltar ikke på regattaer. Som sagt er vi turseilere og turer med familien fra Indre Oslofjord og over til Koster og kanskje Danmark er nok de lengste og tøffeste en god stund fremover. Prisforskjellen mellom disse to seilene ser ut til og utgjøre omlag 10 000,- Vil Triradial seilet gi oss vesentlig bedre seilopplevelse? 1 knop raskere? Lenger levetid på seil? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Nei På et så lite storseil vil dere ikke få nok fordeler av laminatseil til å forsvare prisen. Jeg ville gått for et ok dacron-seil og heller skifte det litt tidligere enn det folk flest gjør. Dacronseil er robuste og fungerer veldig fint til mindre storseil. Mindre krefter og strekk i seilet gjør at man kan slippe unna med litt rimeligere materialer. Forskjellene i ytelse mellom dem er marginale om dacronseilet er av god kvalitet (på en såpass liten båt). Men jeg er også opptatt av å understreke at turseilere også har nytte av gode seil. Du vil oppleve mindre krenging og bedre kraft om du går fra de gamle utblåste til nye seil. Det er bare å glede seg! Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 5.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Takker! Høres ut som en fornuftig oppsumering. Vi har en del punkter som skal utbedres på båten utover nye seil også, så det er et spørsmål om en jevn fordeling av penger rundt omkring på båten...! Videre er det også et prisspørsmål på om vi føler for 2 eller 3 rev i seilet, umiddelbart tenker jeg at vi foreløpig ikke går ut i vinder som tilsier at vi må redusere så mye som 3 rev, men været kan selvfølgelig endre seg etter en har lagt ut fra havn. Hva tenker folk om dette utfra våre antydninger på type turseiling vi bedriver? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Personlig er jeg irritert på UK Syversen fordi rev 2 ikke firer seilet lenger ned enn øverste saling. Pass på hvor mye seilflaten blir redusert. Rev 1 hos oss er en vits. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 (redigert) Til normalt turbruk holder crosscut dacron lenge. Men jeg ville sjekket pris og kvalitet på duk fra flere leverandører. Det skiller mye, og det er mange duker. ofte sier man at forseilet gir fartene og storseilet gir høyden når man seiler. Jeg brukte et par år på å orientere meg i markedet og endte opp med en liten seilmaker med godt rykte på slike seil vi trenger. Her fant jeg den kompetansen på langturseil som jeg ikke fant hos de store merkene. Våre krav er høye, og vi endte opp med seil som fra andre båters erfaringer skal være svært gode. Albatross segel syr våre seil. Her var seilmakeren ombord og målte opp riggen, og seilmakeren monterer seilene på båten når de er klare. De syr alle typer seil og har en god seilguide med mye info http://www.albatrossegel.se/wp-content/uploads/2019/11/Segelguide-2020-utan-kampanjen-Digital_HR.pdf om du vil lese om ulike duker kan et start sted være Dimension Polyant sin hjemmeside. Redigert 5.Februar.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 (redigert) Albinisten skrev for 1 time siden: Takker! Høres ut som en fornuftig oppsumering. Vi har en del punkter som skal utbedres på båten utover nye seil også, så det er et spørsmål om en jevn fordeling av penger rundt omkring på båten...! Videre er det også et prisspørsmål på om vi føler for 2 eller 3 rev i seilet, umiddelbart tenker jeg at vi foreløpig ikke går ut i vinder som tilsier at vi må redusere så mye som 3 rev, men været kan selvfølgelig endre seg etter en har lagt ut fra havn. Hva tenker folk om dette utfra våre antydninger på type turseiling vi bedriver? Jeg kjøpte nye seil fra Lundh Sails i Gøteborg i 2018, og lot meg overtale til å klare meg med to rev. Ikke et vondt ord om Lundh, familiebedrift med egen produksjon og fantastisk service. Men med 16 m mast ( eg. brohøyde) på 32 fot, er vel Comfortina litt hissig rigget. Jeg har savnet 3. revet. Betrakt det som sikkerhetsutstyr - uunnværlig om du trenger det, og ikke bortkastet dersom du aldri trenger det. Mye trollvind i Skagerak, og moderne vær har blitt vanskeligere å forutsi. Som Hulda sier, det viktigste er at du får redusert nok areal og høyde. Jeg bruker heller ikke rev 1 mye, da det reduserer for lite. Så, enten et 3. rev, eller to rev til samme totalhøyde. Seilmaker kan ha designmessige innvendinger om hvor revene kan plasseres. For båter med enlinereving ligger det begrensninger i lengden på forliksrevet, så der går ikke løsningen med to lange rev. Det øverste må reves på masta enten du har to eller tre. Redigert 5.Februar.2020 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Albinisten skrev for 14 timer siden: Må ha nytt storseil til båten og er usikre på hva vi bør gå for, vi er turseilere og deltar ikke på regattaer. Som sagt er vi turseilere og turer med familien fra Indre Oslofjord og over til Koster og kanskje Danmark er nok de lengste og tøffeste en god stund fremover. Prisforskjellen mellom disse to seilene ser ut til og utgjøre omlag 10 000,- Vil Triradial seilet gi oss vesentlig bedre seilopplevelse? 1 knop raskere? Lenger levetid på seil? du trenger ikke laminat-duk for å få tri-radial-cut på seilet.......North Sails har en duk NPC radian...som er en spesial dacronduk https://www.northsails.com/sailing/en/sails/materials/npc/radian jeg valgte denne duken, da jeg ikke ønsker laminat.........Både storseil og genuan har jeg triradial, kutterfokken er crosscut vedr 3 rev;..... så kan du late sy seilet med 2 rev å teste en sesong, har du behov for ett rev 3, så kan man sy inn det etterpå Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Kan også være verdt å tenke litt på rekkefølgen du reduserer seil og hvordan balansen i båten er med rev i storseilet og forskjellig grad av rev i rullegenuaen. Bærer Mambaen seilene godt eller burde den seiles flatt? Kan du seile med fullt storseil/1. rev i alle normale turseilingsforhold langs kysten, og kun trenger et høyt montert "nødrev" for de få gangene man blir overrasket av kuling? I såfall er kanskje to rev nok. I de brøkdelsriggede båtene jeg har seilt har det vært godt å kunne ha en flik storseil oppe, uansett vind, for å sikre god rorbalanse. Men sånn sett handler jo det mer om hvor høyt revene er satt og ikke antallet rev. Sist jeg kjøpte seil insisterte jeg på et 3. rev, men har aldri brukt det. ..Men så har jeg foretrukket å bevare ekteskapet framfor å seile i vær hvor 3. revet er aktuelt . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.