Jump to content

Edit History

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

dieselfan skrev 33 minutter siden:

Det er en del enkle ting du kan gjøre selv :

• Lekkasje i ladeluftsystemet - spray på litt lekkasjesøker eller svak zaloblanding for å se om det bobler noe sted mellom turbo luftside og innsugsmanifold. (utføres med full belastning på motor, med hjelper...)
  • Mål ladelufttrykket på ett av målepunktene på innsugsmanifolden etter at kompressoren har kuttet og du bare er på turbotrykk med ett godt og helst kalibrert manometer med en ikke for grov skala. feks 0-2.5bar eller 0-4bar.  (gjengene kan være MF18x1.5) tidligere var det ett av medlemmene som leide ut manometer for en fornuftig penge) Men det er egentlig noe jeg vil anbefale deg å ha i båten slik at du kan sjekke status på ladetrykket om du merker at du har nedsatt effekt, ett sett kostet meg 600kr med deler fra ebay/tess og aliexpress... det er mindre enn en halv verkstedtime her hos meg.... 
  • Ta ett nærbilde inn eksossiden av turboen og legg ut her
  • sjekk om turboene spinner lett ved å bruke kun fingertuppene 
  • Sjekk om du har slark ved å trekke/skyve akslingen på turboen.

På en slik båt ville jeg ikke hatt et oppsett som ikke med letthet drar opp i minimum 3800omdr.

Det er sunnere for motorene å gå lett enn for tungt...

Føler du at motorene går helt likt?

Er du sikker på gjengene? Skulle hatt et manometer til min kad42(hvis disse er like da) ?

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

dieselfan skrev 31 minutter siden:

Det er en del enkle ting du kan gjøre selv :

• Lekkasje i ladeluftsystemet - spray på litt lekkasjesøker eller svak zaloblanding for å se om det bobler noe sted mellom turbo luftside og innsugsmanifold. (utføres med full belastning på motor, med hjelper...)
  • Mål ladelufttrykket på ett av målepunktene på innsugsmanifolden etter at kompressoren har kuttet og du bare er på turbotrykk med ett godt og helst kalibrert manometer med en ikke for grov skala. feks 0-2.5bar eller 0-4bar.  (gjengene kan være MF18x1.5) tidligere var det ett av medlemmene som leide ut manometer for en fornuftig penge) Men det er egentlig noe jeg vil anbefale deg å ha i båten slik at du kan sjekke status på ladetrykket om du merker at du har nedsatt effekt, ett sett kostet meg 600kr med deler fra ebay/tess og aliexpress... det er mindre enn en halv verkstedtime her hos meg.... 
  • Ta ett nærbilde inn eksossiden av turboen og legg ut her
  • sjekk om turboene spinner lett ved å bruke kun fingertuppene 
  • Sjekk om du har slark ved å trekke/skyve akslingen på turboen.

På en slik båt ville jeg ikke hatt et oppsett som ikke med letthet drar opp i minimum 3800omdr.

Det er sunnere for motorene å gå lett enn for tungt...

Føler du at motorene går helt likt?

Er du sikker på gjengene? Skulle hatt et manometer til min kad42 ?

• Create New...