
Marwin
For mange år siden var en «Eventyrforteller» som bl.a. hadde et innlegg på siden til Båtmagasinet, om forskjellige problemstillinger. Jeg tillot meg å ta vare på endel av disse innleggene, for de var ganske instruktive.... Her er noe om paralellførte kabler i båt:
.
«En sorgens historie.
Det var engang et selskap som ville bygge en ny båt. Ikke en
hvilken som helst båt må vite, men en spesiell, liten, snerten,
moderne, rask, osv. båt på ca 35 fot til bruk på spesielle oppdrag
i nærområdet. Stappfull med alskens elektroniske finurligheter
skulle den være. For å kunne navigere, rapportere, fotografere,
ornitologere, bunn-undersøke, redde, fiske, assistere, feriere, osv. osv.
Båten ble bygget, og selskapet tok kontakt med et elektro-konsern
for å få montert all elektronikken, som sikkert kostet mye mer enn
selve båten.
Men båteier krevde at all kabling skulle være skjult og antennene
ikke skulle være for høye, for synlige, osv.
Det utstyret som skulle monteres var:
2 batteribanker, 2 radarer, GSM, VHF, SSB kortbølge, sonar og
ekkolodd, autopilot, GPS, radio, TV, "lys i hytt og pine", 2 motorer
+ agregat, osv. osv.
Alle kabler ble stripset pent sammen overalt.
Da alt var ferdig og skulle prøvekjøres, ble det store problemer.
Intet fungerte ordentlig: Dårlig rekkevidde på samband og radar, støy
på radio og lodd, osv.
Båten ble liggende ved kai i laaang tid med store kostnader på
feilretting og undersøkelser.
Hva var galt?
Alle antenner til samband var i forkortet utgave, montert ganske
tett sammen. GSM, FM, TV og GPS hadde innvendig antenner.
Radarene hadde den minst mulige størrelse montert rett på hardtoppen
(strålte rett i bakhodet på styrmannen når han stakk hodet opp for å
se godt). Alle antennekabler var "buntet pent sammen" med andre
kabler og tilførsler over lengre avstander, slik at de virket inn på
hele ledningsnettet. Det samme var tilfelle med signalkablene til
sonar og lodd.
Resultatet etter laaang og kostbar tid:
Alle tilførsler til elektronikken og antennekabler måtte legges om.
Alle antenner måtte delvis byttes ut og omplasseres. Det måtte
settes på endel filtere på tilførsler og laderegulatorene måtte byttes ut for
at batteriene skulle få tilstrekkelig lading osv.osv.
Da alt dette var utført, virket all elektronikken, og snipp, snapp...
Nei vent litt: Båten ligger forresten ved kai enda, for den ble nesten
dobbelt så tung som "beregnet" og oppnådde ikke planingsfart engang....
Moralspørsmål: Ikke noen av disse feilene er gjort i DIN båt nei??»
.
. Noen antydet antydet etter det innlegget at det kunne tyde på en båt som het Simrad...?