eysteind Startet 20.September.2005 Link til dette innlegget Startet 20.September.2005 Hei! Har hatt et lite problem med at alarmen på motoren står på hele tiden. Vet ikke hvordan denne skal vere. Skal den pipe før motoren starter (slik som min gamle yanmar) eller skal den kun pipe når noe er galt? Hva kan vere årsaken? Alt annet fungerer slik det skal. Varsellampene kommer på når tenningen settes på, og går vekk når motoren starter. Alle andre instrument fungerer. Det var eg som koblet opp innstrumentene i båten, den alarmen og innstrumentbelysningen var det verftet som plugget i. Da viste det seg at de hadde byttet om på ledningene som skulle stå på alarmen med ledningene som skulle til bryteren for innstrumentbelysning. Alarmen hylte dermed ikke under prøveturen. Men dette kan jo ikke vere årsaket til at alarmen nå piper hele tiden? Motoren er forøvring en AD41P. 2000mod, men innstrumenter og ledningsnett er helt nytt..... Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Alarm for lading, oljetrykk, vanntemp? Er alarmen koblet til instrumentbelysningen vil den kanskje alarmere når belysningen kommer på. Jeg er litt usikker på hva du egentlig beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Dette er alarm for lading,oljetrykk og vanntemp, ja. Problemet er at det er spenning på denne alarmen hele tiden, selv når motoren går, noe som gjør at den hyler. Den er ikke koblet til instrumentlysene nå, har skiftet ledningene slik at det er riktig. Det er jo nesten umulig å koble noe sånt feil, da alt er godt merket fra VP.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 En orginal VP alarm skal kun pipe når motoren er startet og frem til oljetrykk er oppnådd. Den skal ikke pipe når tenningen står på. Den er vel sannsynligvis koblet slik at den virker på oljetrykk, vanntemp og lading. Det viktige er at den piper ikke før etter at motoren har startet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
eysteind Svart 20.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 En orginal VP alarm skal kun pipe når motoren er startet og frem til oljetrykk er oppnådd. Den skal ikke pipe når tenningen står på. Den er vel sannsynligvis koblet slik at den virker på oljetrykk, vanntemp og lading. Det viktige er at den piper ikke før etter at motoren har startet.. <{POST_SNAPBACK}> Takk for opplysningen. Skal måle litt å sjekke. Denne skal vel igrunn vere koblet sammen med varsellysene? Alarmen skal vel pipe, når de lyser? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Alarmen er koblet sammen med varsellysene ja, men piper ikke før motoren har startet og dynamoen gir strøm. Slik er det i allefall på min to 41 motorer... Den piper ikke selv om tenningen står på og varsellysene lyser, men begynner å pipe i det øyeblikk jeg starter de små grønne og slutter når oljetrykk er oppnådd og lampen for oljetrykket slutter... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 En orginal VP alarm skal kun pipe når motoren er startet og frem til oljetrykk er oppnådd. Den skal ikke pipe når tenningen står på. Den er vel sannsynligvis koblet slik at den virker på oljetrykk, vanntemp og lading. Det viktige er at den piper ikke før etter at motoren har startet.. <{POST_SNAPBACK}> Galt det der Sydvesten. Min piper aldri den. Men alle instrumentene og display er ute av funksjon til det er gått noen sekunder antagelig for å unngå "unødig" piping. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 En orginal VP alarm skal kun pipe når motoren er startet og frem til oljetrykk er oppnådd. Den skal ikke pipe når tenningen står på. Den er vel sannsynligvis koblet slik at den virker på oljetrykk, vanntemp og lading. Det viktige er at den piper ikke før etter at motoren har startet.. <{POST_SNAPBACK}> Hmmmm. På min 41a-motor piper det med en gang jeg skrur på tenningen. Trodde det skulle være sånn. Men det er fryktelig irriterende at det piper før motoren starter. Så fort oljetrykket er der gir den seg, så jeg tror den virker som den skal ellers. Har ikke sjekket hvordan dette er koblet, men trodde det var standard på den måten. Må tydeligvis sjekkes nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Til sydvesten: Har du en -P motor? kan det vere at det er endret på denne utgaven sammelignet med GeiFrode sin? En ting er iallfall sikkert: Den skal iallfall ikke pipe hele tiden slik min gjør! Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 (redigert) På nyere 41 motorer begynner den å pipe ca 30 sekunder etter at du har slått på tenninga dersom du ikke starter motoren. Dette gjelder så vidt jeg husker P-utgaven. På A og B utgaven hyler den med det samme du slår på tenningen og slutter når oljetrykket er kommet opp i et anstendig nivå. Men du kan jo ringe VP Norge og snakke med Skarpnes, skulle ikke forundre meg om han kan hjelpe... Redigert 20.September.2005 av sumo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Hmmmm. På min 41a-motor piper det med en gang jeg skrur på tenningen. Trodde det skulle være sånn. Men det er fryktelig irriterende at det piper før motoren starter. Så fort oljetrykket er der gir den seg, så jeg tror den virker som den skal ellers. Har ikke sjekket hvordan dette er koblet, men trodde det var standard på den måten. Må tydeligvis sjekkes nærmere. <{POST_SNAPBACK}> Hvis det fungerer på samme måte som hos Mercruiser skal det pipe når tenningen slås på for å verifisere at "beeperen" fungerer. Deretter kommer et kort pip når motoren starter til oljetrykket er utenfor alarmnivå. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Det er godt mulig at det jeg har er feil, men hos meg kommer det muligens er kort pip når tenningen skrus på, husker ikke. Deretter er det alldeles tystnad helt til motorern starter, da piper det som bare H.. helt til oljetrykket/lampen slukker.... Jeg har to 41A motorer fra 1989, de er koblet i henhold til koblingsskjema og alt er orginalt av instrmenter osv.... Om det er galt hos meg eller ikke som det påstås her, ja det vet jeg ikke. Jeg synes dette fungerer greit, har ikke sans for at det piper når tenningen er på.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Det kan jo være litt forskjell mellom årgangene som gjør det kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 hos meg kommer det muligens er kort pip når tenningen skrus på, husker ikke. Deretter er det alldeles tystnad helt til motorern starter, da piper det som bare H.. helt til oljetrykket/lampen slukker.... <{POST_SNAPBACK}> Ved nærmere ettertanke er det nok noe slikt hos meg også. Men det er ikke hver gang det bare kommer et kort pip når tenningen slås på. Dette er litt variabelt. Ofte piper det med en gang. Men når jeg kobler inn glødingen, stopper det. Så begynner det igjen med en gang starteren aktiveres og piper til oljetrykket er oppe. Eysteind: Har du en testknapp i nærheten av sirenen? Hvordan virker det når du trykker på den? Kanskje ikke i det hele tatt.... Etter som jeg skjønner, så virker alle varsellamper riktig også. De skal jo slukke når motoren starter, og de andre instrumentene er da aktive. Synes dette virker som om sirenen får et falskt signal et steds fra. Det er vel - (jord) som trigger den antar jeg. Har ikke satt meg inn i koblingsksjema til min motor, men det er vel egne givere til sirenen, eller? Hvis så er tilfelle, kan det kanskje være en feil på en av de, eventuelt en feilkobling? Bare litt synsing fra min side..........Lykke til! . Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Jeg har en 41P-motor, det er en mulighet for å krysskoble oljetrykksalarm og oljetrykksgiver og da vil det problemet du beskriver oppstå. Oljetrykksalarmen (giveren) sitter aktenfor filteret og oljetrykksgiveren (til manometeret) sitter foran filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Du har ikke bare mistet jord på den da? Da vil den pipe hele tiden. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
blueline Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Hei. Fikk samme problem på en tamd30a som jeg hadde. Ved närmere undersökelse viste det seg at diodebrua på generatoren var brent. Jeg fikk tips om å sjekke dette av mr. Ladac(husker ikke navnet nå). Etter å ha fått byttet diodebru så fungerte alt normalt. Årsaken til at den brant opp er trolig dårlig kjøling av generatoren. Ellers så er mye instrumentfeil på VP motorer dårlig kontakt i hurtigkoblingen på kabelstokken mellom motor og instrumenter. Dvs att den skrur seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Har nå sjekket litt, og det er umulig at det er feilkobling. Tror heller ikke giverene har blitt byttet om, for da ville vel oljetrykkslampen (varsellampen) lyst samtidig som alarmen hylte? Men kan det vere dioderbroen på dynamoen? Skulle ikke alt forsvunnet da? Min teori er at det er en diode i eletronikkboksen. Snakket med han eg kjøpte motoren av, og han trodde også det var denne boksen. Men han mente eg eg da måtte bytte hele denne boksen! Kan det vere nødvendig? Trodde eg kanskje kunne byttet den dioden som var ødelagt? For alt annet av innstrument, lys, og timeteller fungerer slik de skal... vet noen hvor mye denne boksen koster? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Er det den svære boksen du mener,den som står på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 ja, er det ikke den som er eletronikkboksen? Har iallfall ikke noe annet som ligner... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Her er koblingsskjema: Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 ja, er det ikke den som er eletronikkboksen? Har iallfall ikke noe annet som ligner... <{POST_SNAPBACK}> Joda. Regnet med det Eysteind,men av og til så er det bedre å spørre. Jeg ringte til en som driver med båtelektronikk og spurte om dette. Han sa at hvis alt er koblet riktig på motoren og i dashbordet så anbefalte han å sjekke jordingsforbindelsene og spesiellt jordingsforbindelse mellom den sorte boksens releer og dashbordet. Er en usikker på innmaten i den sorte boksen så foreslo han et verksted besøk. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Har nå studert litt videre. Åpnet opp det som eg trodde var eletronikkboksen som selgeren snakket om (den sorte på motoren), men ble litt overrasket over det det innenfor der kun var noen koblinger og et rele. Var iallfall ikke mye eletronikk der, nei. Har nå kommet frem til at eletronikkboksen må vere den boksen som varsellampene sitter i. Har nå også sett at eg mangler diode kittet som skal vere montert på kabelen mellom motor og innstrumentpanel. Snakket med selger, som mente dette gjerne kunne vere feilen. Han skulle sende diode, så da får eg sjå... Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 10.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Den sorte boksen har som du riktignok skriver ikke mye elektronikk i seg. Det er kun noen releer og sikringer bla. a. til eksosspjellet (hvis det er en 41A motor) og gløding. Jeg heller også til at det heller kan være pæreholderen i instrumentpanelet som svikter. Jeg måtte skifte denne på min AQAD 31A for et par år siden. Mener å huske at den kostet rundt 2.500. Jeg kom imidlertid over et ekstra intrumentpanel brukt for noen hundrelapper og berget meg på den måten. Mener å huske at det var et til salgs her på forumet også for noen uker siden. Hvis ikke så kan det hende at en Volvoforhandler har noe brukt liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.