Hedwig Startet 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2020 Når man ankommer en havn i utlandet er dette ofte helt normal praksis. Man oppgir båtens mål og hvor lenge man ønsker å bli i havnen og man får så tildelt en plass om de har ledig. Hvordan er praksisen i Norge? Har noen gjort det? Og i så fall hvilke kanaler benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 (redigert) I større byer har havnevesenet en arbeidskanal... i Bergen f.eks er det kanal 12... Men det er ikke nødvendig for en vanlig lystbåt, er bare å finne seg en plass som er beregnet for lystbåter Har også vært i diverse EU land med egen båt, og det er same praksis, bare å finne seg en plass som er beregnet for lystbåter.. Redigert 6.Februar.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Har ikke hørt om noe krav om dette for fritidsbåter i norske havner. I Helsingør måtte vi kalle opp Havnefogden når vi skulle ligge i havnen som deler innløp med ferjetrafikken. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Det er nok ikke en praksis som fungerer i havner for fritidsbåter i Norge dette, nei. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 I Grimstad i juli er det det eneste som funker hvis du ønsker plass... Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 (redigert) Ja Grimstad er eneste jeg også kommer på som bruker VHF for å lose inn båter. Litt flere havner i Sverige som benytter seg av dette... Eller så er Dockspot mye brukt både i Norge og i Sverige. Redigert 6.Februar.2020 av MIMA IV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 I Son er det mobiltelefon eller Docspot som er kommunikasjonsformen. Her er havnen betjent i sesongen. Ellers ferdes jeg utenom sensongen. Og da er det ingen havner jeg vet om som er betjent, verken i Norge eller Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Må innrømme at jeg er ganske så ambivalent til Docspot.... Opplever alt for ofte (bl.a. Son) at reserverte Docspotplasser blir liggende ubenyttet mens båter må snu fordi det er "fullt". Leit dersom det er slik at noen reserverer plass i flere havner ( dersom det er mulig) for å sikre seg mens andre ikke får plass. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Er jo selvsagt synd om noen ikke får plass i havner, men de som reserverer på dockspot må betale på forskudd når de bestiller, så om de ikke dukker opp har de allikevel betalt. Er vel ikke så lett å få til en optimal løsning her. Men om alle gjestehavner hadde hatt aktive og oppegående havneverter så hadde det vært det beste, da er det alltid mulig å få inn en til. Faren er vel at det medfører sinnsyke havneavgifter som i nettopp Son gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Midt i sesongen koster for Hulda kr. 385 inkl. el i Son. Det er dyrt. Prisen er omtrent den samme som vi betalte i november i Tanums kommun. Slik sett er Son 'rimelig'. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Jeg har litt erfaring fra Danmark. De fleste havnefogder jeg kjenner til har tilgang til VHF, men den er sjelden i bruk/påslått. I de fleste havner er det mobiltelefon som gjelder. Nesten uansett kan det være smart å ringe på forhånd da man på denne måten får litt verdifull info om ledige plasser, særlig i høysesongen i juli måned. Jeg har de siste to sesonger vært litt involvert i driften av Vesterø havn på Læsø og har sett verdien av å ringe på forhånd, særlig om man har mannskaper med spesielle behov eller om man har «stor» båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Ja. Hadde en syketransport til Vesterø havn for noen år siden. Ringte havnen og de anga plass langsetter kaien. Jeg har også ringt Anholt og fått anvist plass. Det fungrer. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 I begge havnene på Læsø er det alltid plass til siste båt inn om kvelden, uansett. Kanskje ikke alltid man får favorittplassen, men havnebetjeningen vil strekke seg langt for at alle blir fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 (redigert) Flid skrev for 4 timer siden: I begge havnene på Læsø er det alltid plass til siste båt inn om kvelden, uansett. Kanskje ikke alltid man får favorittplassen, men havnebetjeningen vil strekke seg langt for at alle blir fornøyd. Var i Østerby i Juli sist sommer, så ikke snurten av noen betjening før dagen etter når jeg spurte en båtnabo hvem han karen i full uniform var som virket å ha "stor myndighet" på kaia. Ble fortalt at det var havnesjefen og at en gjorde som han fortalte, enkelt og greit :-) --------- Ble forøvrig kappseilas inn mot havna når jeg kom dit. God vind og tre båter, alle skjønte at det ville være knepent med plasser. Båten som ledet gikk seg helt fast når storseilet skulle ned og ble liggende å stampe for motor med blafrende seil. Da var det kun meg og en eldre svenske i en flott Swan igjen i kappløpet, svensken ledet med 2-3 båtlengder. De fikk trøbbel med å rulle inn fokka, da tok jeg ledelsen, smatt inn først og fikk lagt meg utenpå en nederlender. Rett etterpå kom svensken og kona og klappet til utenpå meg. Måtte ta en "debrief" med svensken og spurte om han syns jeg burde ventet når de fikk trøbbel med seilet eller hva han mente var god "kutyme". Han flirte godt og sa han ville gjort akkurat det samme selv. Så det ble en god prat og godt humør :-) Redigert 8.Februar.2020 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.