T.O.K.A. Startet 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2020 Hei dere. Vi har nylig kjøpt båt igjen. Valget falt på Castello Marine 533ht 2003mod. Er det noen her inne som har eller har hatt en slik båt?? På våres båt er det en 2-takt Tohatsu 40hk. Tror egentlig det er litt for liten motor, men vi er bare 3 stk i familien så det går vel an de første årene. Så om det er noen som f.eks har noe tips eller annet om denne båten, hadde det vert kjekt. Med hilsen Tore. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 (redigert) Fine båter. Hadde en slik i 2010 – 2011. Vi ( 2 voksne og en middels stor hund) hadde mange fine turer med overnatting i den. Jeg hadde en 50hk 4 takter og den gikk veldig bra med den. Jeg monterte ankerrull på badeplattform for å slippe å dra ankeret oppe i båten. Lagde også lystette gardiner som var festet med Velcro slik at de kunne tars ned på dagtid. Lagde også ryggstøtte som du ser bak på bb side. Har hatt flere båter etter denne da 3 fots syken tok overhånd. Er på 32 fot nå J Redigert 6.Februar.2020 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
T.O.K.A. Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Hei. Takker for svar. Det med å sy lystette gardiner og feste de med velcro og lage ryggstøtte er gode ideer å ta med seg.??. Med hilsen Tore. Sitér dette innlegget Link to post
reder peder Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Hei. Kjøpte den båten selv nå i juni, etter mye undersøkelser. Det er jo fabelaktig hvor mye båt det er i den lille pakka, på 17,5 fot! Tiltenkt bruk er transport, fiske, og holmeturer/bade, - men den leverer jo mye mer enn det; måltider rundt bordet akter, og ikke minst bra soveplass for voksen og to barn - har brukt den på masse overnattinger i sommer. Grisefornøyd! MEN! Har nå trøbbel med vann i båten, tror det må være inne i flytetankene?? Hvordan i h..... skal man få dette ut?? skjønner ikke hvorfor det ikke kommer ned i bunn til den elektriske lensepumpa.. Iflg manualen skal det være en "buoyancy tank drainage plug" nederst under bensintanken, men jeg skrudde vekk plata over og fant slett ingen "plug". Mangler den på min båt?? Fant en kanal fra "kjølsvinet" og videre bak til pumpa, tilsvarende kanaler kommer fra skrogsidene til pumpa. Men det ser for meg ut som det er noen langsgående lukkede flytetanker(?) på begge sider av kjølen, og disse finner jeg ingen åpning til. Men jeg er ganske sikker på at det skvalper vann inni dem... Og båten har bare blitt vanskeligere og vanskeligere å få i plan gjennom sesongen, nå sliter den tilogmed med bare meg ombord - og jeg har ny 60hk bakpå! Under dreneringspluggen i dørk fremme (mellom benkene) står det også vann (sammen med flytematerialet) - virker ikke som dette rommet heller dreneres ordentlig.. SUKK. Blytung båt nå, begynner å hemme bruken veldig.. Noen som har erfaringer eller råd her, please?? Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Hei, har samme båt selv, 2004 modell med 60hk. Veldig fornøyd med båten, men mangler bord og sitteplater så jeg må få ordnet meg. Mye båt for pengene. Har du integrert bensintank? Det har ikke jeg, hvor sitter den hos deg? Syns min båt også virker noe tung, men kommer greit i plan. Sitér dette innlegget Link to post
T.O.K.A. Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 reder peder skrev On 27.7.2020 at 2.55: Hei. Kjøpte den båten selv nå i juni, etter mye undersøkelser. Det er jo fabelaktig hvor mye båt det er i den lille pakka, på 17,5 fot! Tiltenkt bruk er transport, fiske, og holmeturer/bade, - men den leverer jo mye mer enn det; måltider rundt bordet akter, og ikke minst bra soveplass for voksen og to barn - har brukt den på masse overnattinger i sommer. Grisefornøyd! MEN! Har nå trøbbel med vann i båten, tror det må være inne i flytetankene?? Hvordan i h..... skal man få dette ut?? skjønner ikke hvorfor det ikke kommer ned i bunn til den elektriske lensepumpa.. Iflg manualen skal det være en "buoyancy tank drainage plug" nederst under bensintanken, men jeg skrudde vekk plata over og fant slett ingen "plug". Mangler den på min båt?? Fant en kanal fra "kjølsvinet" og videre bak til pumpa, tilsvarende kanaler kommer fra skrogsidene til pumpa. Men det ser for meg ut som det er noen langsgående lukkede flytetanker(?) på begge sider av kjølen, og disse finner jeg ingen åpning til. Men jeg er ganske sikker på at det skvalper vann inni dem... Og båten har bare blitt vanskeligere og vanskeligere å få i plan gjennom sesongen, nå sliter den tilogmed med bare meg ombord - og jeg har ny 60hk bakpå! Under dreneringspluggen i dørk fremme (mellom benkene) står det også vann (sammen med flytematerialet) - virker ikke som dette rommet heller dreneres ordentlig.. SUKK. Blytung båt nå, begynner å hemme bruken veldig.. Noen som har erfaringer eller råd her, please?? Sitér dette innlegget Link to post
T.O.K.A. Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Vi har en 40 hk på denne båten. Går lett i plan, men toppfarten er ca 23knop. Ingen integrert tank. Kan det være at noen av kanalene er tette?? Vet at det virker rart, men har du mulighet for å stake opp ved hjelp av en tykk streng? ( type toppstreng brukes til nettingjerde) Sitér dette innlegget Link to post
reder peder Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Hei og takk for svar, - nei jeg har ikke integrert tank. Men under akterbenken ligger bensintanken m.m., og dette ligger på en slags dørkplate i glassfiber som lett lot seg løsne, den var skrudd med 6-8 skruer ned på det jeg gjetter på at er flytetanker. Iflg manualen min var det under her den såkalte buoyancy tank drainage plug'en skulle vært...(v kjølen) De der kanalene er ganske stor diameter på (heldigvis), og de virker ikke tette fra noen av sidene, men jeg har ikke staket dem igjennom og det kan jeg godt gjøre, uansett. Men vil ikke avhjelpe mitt problem, for jeg kan se at det er er ubetydelig med vann i de delene av båten kanalene skal lede vann ifra - kjølsvinet og skrogsidene (med den plata utskrudd så ser jeg jo greit nedi kjølsvinet på "baugsiden" av den kanalen, samt skrogsiden på babord side..). Men jeg hører vannet; Når båten ligger på stille vann og jeg flytter vekt forover eller akterover i båten, så hører jeg vannet kommer susende etter til det slår imot skott/tankvegger e.l. Gjetter på at det må være inni det som jeg antar er flytetanker, langsgående "kasser" på hver side av kjølen (som også lager et tett skille mellom kjølsvinet og skrogsidene - derav kanalene fra skrogsidene). @Geirviss og @T.O.K.A. går deres lett i plan også når det er litt vekt oppi (flere folk, ev. bagasje)? Noen av dere som har åpna/sett om dere har sånn plugg som jeg (tror at jeg) mangler? Min båt er 2006-modell, forøvrig. Og under den dreneringspluggen foran mellom benkene - er det tørt der eller har dere noe vann stående der, sammen med flytemateriale?(som virker å være litt porøst/oppsmuldret?) skjønner ikke hvorfor dette vannet ikke drenerer ut//ned/akterover. Muligens kan det jo være én til sånn kanal, som er gått litt tett (f.eks. av biter av flytematerialet). En kanal som da i tilfelle sannsynligvis ligger et sted under/i forkant av lasterommet i midten - dvs umulig å komme til for å stake opp... argh. Igjen; tusen takk for svar! Ikke mange som har denne båttypen i Norge tror jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
JonnySilver Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Anbefaler å ta kontakt med produsenten. Har hatt båten i 6 år, ikke hatt det problemet. Lenset med pumpa. Tror ikke den pluggen du leter etter finnes på de fleste varianter av båten. Men som sagt, tuukka.hakanen@castelloboats.fi har hjulpet meg når det har vært noe. Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Om du får svar med produsent, legg det gjerne ut her :) Sitér dette innlegget Link to post
T.O.K.A. Svart 30.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Hei Jonnysilver. Når du har kontaktet produsenten, skriver du på engelsk da??? For jeg er på jakt etter orginal vindu til båten. (Det som kan åpnes) Han som jeg kjøpte båten av, fikk laget et nytt i plexiglass, fordi det som sto i båten ble knust. Ser ikke så pent ut, men duger. Sitér dette innlegget Link to post
T.O.K.A. Svart 30.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 I morgen skal jeg forresten ha med svigers på båttur, blir spennende å se hvordan båten oppfører seg da. Vanligvis er vi 2 voksne og 1barn på tur, men nå blir det 2 voksne til. Skal dobbeltsjekke den ventilen som du snakket om. Tror ikke vi har den. Jeg har sett at det samler seg litt vann i bunn, men ikke noe store mengder. Sitér dette innlegget Link to post
reder peder Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 hei igjen , sorry var borte litt - på sjøen :) JA, jeg mailet produsenten - googlet meg frem til selskapet, virker som de nå heter 6t, eller er del av et større foretak som har det navnet, fant hvertfall bare den hjemmesiden og med "info@6t.fi" som eneste kontaktadresse. Jommen fikk jeg kompetent svar, rimelig raskt og, - og den som svarte var Tukka Hakanen ja, akkurat som du nevner @JonnySilver (mailet altså før jeg hadde lest innlegget ditt). Bra servicerespons der altså. Skrev på engelsk ja T.O.K.A. Her er svaret fra produsenten: Please drill horizontal drainage hole, about 10mm size to the wall of the stringer system, about 10mm up from the bottom of boat hull level. The place that is shown in the owners manual is the correct place. You can later put wooden stick to the hole, but first turn boat from to the other side to other side strongly, that all condession water will travel to the back part of stringer system, where the new hole is. And pump water out with bilge pump. Dette gjorde jeg, og det funka akkurat som det skulle. Vannet strømmet ut. Pga dårlig plass til drillen ble det et litt mindre bor og litt diagonalt hull, men det funka. Vanskelig å si hvor mye som rant ut, men tipper et sted mellom 50 og 100 liter? Det var ikke kondensvann som produsenten hentyder til, det smakte salt ja. Så tja det pipler vel inn noen steder da... Litt kommer nok gjennom de mange skruehullene til den plata som bensintankene står på. (T.O.K.A. ikke bry deg med å sjekke etter den ventilen, da må du også skru opp den bunnplata, og det trengs ikke nå som jeg har fått bekrefta fra produsent at det skulle vært et hull akkurat under der. Og nå har jeg laga det. Må bare finne noe å tette igjen med..) Båten går nå som den gjorde i begynnelsen, drar en person rett i plan uten å grave seg ned /brøyte i det hele tatt, og familien på fire med barna under hardtopen, inkludert full ferielast, går også smooth i plan. For en lettelse! Kanskje verd å sjekke ut for deg om du syns båten er tung, @Geirviss. Ellers spurte jeg han om dét vannet under den forre dreneringspluggen, han svarte da at det skulle ha rent ned i bilge og bakover til pumpa, hvis dette ikke skjedde var kanalen der foran tetta seg, da var eneste mulighet å suge opp vannet fra dreneringsplugghullet. Dette til info bare. Håper turen med svigers gikk fint T.O.K.A., vi har gjort det samme flere ganger med null problem (putre-fart da). NB Ha stengt selvlenserventilen, så det ikke kommer vann feil vei ved mye vektbelastning. Syns båttypen oppfører seg stort sett veldig bra. Eneste overraskelsen vi har hatt er de gangene vi ploger inn i en for stor bølge og får sjøen over dekket foran.. da gjelder det å ha lukket luka med begge hasper.. og er den stor nok kommer fossen over kanten av hardtopen og rett i fanget Sitér dette innlegget Link to post
T.O.K.A. Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Hei. Takker for svaret. Turen med svigers gikk fint, men jeg merket at motoren var litt i knappeste laget . Fikk båten i plan, med 2 voksne bak og 2 i hvert sete foran, men måtte være litt tålmodig før den la seg i plan. Oppnådde forresten 20 knop på stille sjø.?. Jeg ser der samme som deg at i større bølger, så vil baugen langt ned, så langt har det gått bra, men jeg er obs på at det kan komme sjø over baugen, så jeg roer ned farten ved større bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.