Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Merlin "AMS" er en ekstern regulator som skal jobbe parallell med intern original-regulator.
(red. her: Dvs. at det ikke går "Via" regulatoren".)

Når du registerer 13,6V på forbruksbank betyr dette at "noe" lader.

40A fra en Hitachi 80A (da vel LR180-03 eller 04C) ved 2500 1min på motor er veldig lite.
Den pleier å gi masse mer, i alle fall på tomme batterier som kan svelge noe.

Jeg regner med at du finner feilen i enten løs reim, dårlig kontakt, sliten forbruksbatteri (må være med skadet celle, ellers ville spenningen sprette opp), men mest sannsynlig dårlig kontakt / feil på ekstern regulator (som viser feil) f.eks. på senseledning.

Men det er synsing her.
Fordi før vi kan snakke om regulering måtte man sjekke om det er bare ekstern som regulerer, eller begge regulatorer feiler.
Det fordi Merlinen skal arbeide parallell.
Men den interne skal også gi 14,3V (setpoint), som setter spørsmålsteg på hvorfor du ikke ser mer spenning på startbatteriet.

Det samme spørsmål kommer opp mht. landstrømladeren.
Er litt rart at både dynamo og landstrømlader viser det samme spenning.
Er det med vilje, eller måler du bare feil?
Begynn med det, bruk et multimeter for å dobbeltsjekke først.

Evt. er jo bare visningen feil og batteriene svelger ikke mer enn 40A.
Ikke så usannsynlig det heller.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Merlin "AMS" er en ekstern regulator som skal jobbe parallell med intern original-regulator.

Når du registerer 13,6V på forbruksbank betyr dette at "noe" lader.

40A fra en Hitachi 80A (da vel LR180-03 eller 04C) ved 2500 1min på motor er veldig lite.
Den pleier å gi masse mer, i alle fall på tomme batterier som kan svelge noe.

Jeg regner med at du finner feilen i enten løs reim, dårlig kontakt, sliten forbruksbatteri (må være med skadet celle, ellers ville spenningen sprette opp), men mest sannsynlig dårlig kontakt / feil på ekstern regulator (som viser feil) f.eks. på senseledning.

Men det er synsing her.
Fordi før vi kan snakke om regulering måtte man sjekke om det er bare ekstern som regulerer, eller begge regulatorer feiler.
Det fordi Merlinen skal arbeide parallell.
Men den interne skal også gi 14,3V (setpoint), som setter spørsmålsteg på hvorfor du ikke ser mer spenning på startbatteriet.

Det samme spørsmål kommer opp mht. landstrømladeren.
Er litt rart at både dynamo og landstrømlader viser det samme spenning.
Er det med vilje, eller måler du bare feil?
Begynn med det, bruk et multimeter for å dobbeltsjekke først.

Evt. er jo bare visningen feil og batteriene svelger ikke mer enn 40A.
Ikke så usannsynlig det heller.

:seeya:
Jørg

• Create New...