Jump to content

Hva er en god sjøbåt for deg?


Ficher

Recommended Posts

Hvor FORT kommer en bølge på 4-5 meter over dypt vann egentlig? Er det TID nok til å vrenge rundt (en liten båt med stor motor) OG komme seg unna (/i forkant) ....

Det er en formula fo dette .... men jeg husker den ikke helt .... uansett, jeg gav min mening basert på egen erfaring , og hvordan vår båt reagerer ....

 

Uansett, når du ser noe som dette fremforbi deg, så er det for sent å snu ....

 

362312350_450cb9ceb6_o.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
  • 5 år senere...

løfter denne igjen jeg da det var mange fine ytringer her. Og noe har vel skjedd på 5 år. Jeg mener skrogene på de nye redningskøytene ser ikke så ille ut. Har aldrig vært med en, men det er det sikkert noen her inne som har vært.

 

Hva mener du med "ser ikke så ille ut"? RS-båtene i dag har prioritert fart. De har skrog som løfter dem ut av vannet.

 

Ellers vil jeg (til en del motorbåteieres store irritasjon) peke på at en god sjøbåt er seilbåtskroget.

 

Link to post

Fargo: Ingen irriteres vel av å høre den åpenbare sannhet, som jeg mener du kommer med?

Opplevelsen ved å komme i land etter noen timer på havet i 45' vinkel, er kanskje en annen sak?

 

He, he. Når Overkapteinen er ombord, har vi sterkere begrensninger på kreningingen. Det gir oss mer behagelig seilas og stimulerer frem rigging som gir mer balanse i båten, selv om vi taper noe fart på dette (særlig på kryss i mye vind).

 

Svebe: Det er en konsekvens av premissene for seilskrog og motorskrog. Seilskroget er laget for å få maksimal fart ut på alle kurser som et produkt av skrogform og rigg (polardiagramet er her en svært nyttig referanse). Motorskroget har alltid fremdriftskreftene akter. Konstruktørenes valg ligger derfor alltid et sted på aksen volum vs egenskaper i krevende sjø. Dette er mye debattert i tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/96108-sjoeegenskaper-legges-det-ikke-vekt-paa-det-lengre/

 

Link to post

Engelskmenn har et begrep som heter "sjøvennlighet" (fritt oversatt) . Det vil si at båten har egenskaper som ivaretar mannskapet ombord i hardt vær. Det handler både om båten bevegelse i sjøen og for øvrig mulighet å ta det rimelig komfortabelt, dvs ikke bli utslitt av brå bevegelser, mulighet å stemple seg fast osv. Kort sagt ,mannskapet også må ha mulighet å tåle et uvær selv om båten tåler det godt.

En liten historie; Jeg var noen år på TKB skvadroner i Sjøforsvaret, mest på Tjeld-klassen som var planende båter og ikke direkte komfortabel i dårlig vær. Vi var en tur til Shetland, og på tilbaketuren fikk vi med ekstra "passasjer" som var blitt akterutseilt fra en fregatt. Kuling ble det, men vi kjørte på for å rekke hjem til helga. Som normalt banket og slo det og det var ikke tilrådelig å oppholde seg på banjeren og slett ikke i baugen hvor toalettet var. Det viste dessverre ikke passasjeren, han gikk på do. Han klarte så det mesterstykket å knuse porselenspotta med rumpa . Joda, han fikk en blå ring bak, og ble fluksens døpt til "jernræva", nærmest som en hedersbetegnelse. G-kraften foran under hardt vær var etter det som ble fortalt på høyde med en rom-rakettutskyting Stakkars mann.

Link to post

Opplevelsen ved å komme i land etter noen timer på havet i 45' vinkel, er kanskje en annen sak?

Krenger du 45 grader vet skipperen ikkeno om seiling.

Nyere båter krenger maks. 10-15 grader før de taper fart. Seilbåten slingrer og stamper også langt mindre enn en tilsvarende motorbåt. Seilbåten vil også være endel tørrere.

 

Deler synspunktet på MOB-båten. Den er laget med et mål for øye. Å ta seg fram i høy fart uansett vær. Magnum 750 er en heftig kjøredoning på sjøen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...