Jump to content

Hva er en god sjøbåt for deg?


Ficher

Recommended Posts

En god sjøbåt beveger seg på en 'harmonisk' måte i sjøen,- også når det er dårlig vær. Man kan sammenligne forskjellige måter båter beveger seg på i ulike bølger med forskjellige strøm og vindforhold. Man vil fort oppdage at noen er OK 'godværsbåter' mens andre kan synes å virkelig komme til sin rett når det virkelig 'sjøer' litt.

 

En god sjøbåt er en båt som 'tar' sjøen på en fin måte,- også under vanskelige værforhold (størrelsen på båten tatt i betraktning).

 

 

Blir ikke det riktig da... :rolleyes::smiley:

Link to post

Et godt spørsmål! Alle med båt bruker det ordet. Etter et par minutters reflektering, vil jeg si at en båt som:

 

Tar mot-sjø uten å grave seg inn i bølgen, dvs løfter båten gjennom bølgen og

er stabil i sidesjø og med sjøen i hekken

 

er en god sjøbåt. Og da føler du deg trygg.... Stabilitet er vel stikkordet, kanskje. Men en båt som ikke krenger, er vel ikke nødvendigvis en god sjøbåt? Den bør jo føye seg etter bølgene også. Jeg har en Myra sjark 22. Har hatt den bare i sommer, men ved Stad-havet fikk den prøvd seg....

 

Finnes det skipsingeniører blant oss? Fins det objektive målemetoder?

Redigert av olahaa (see edit history)
Link to post

Siden jeg ikke vet hva en god sjøbåt er så kommer jeg med min påstand.

 

Det er en båt som tilfredstiller mitt bruksområde, er jeg fornøyd med båten så er det en god sjøbåt etter min mening.... Værre er det ikke... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg har hatt et par Viksunder (25 og 31) og disse har jo et "offisielt" rykte for å være gode sjøbåter. Båten klarer det meste men fy fader for en pest og plage å være ombord når været viser seg fra sin verste side. Da er det LANGT bedre å cruise i 14-17 knop i halvplanende eller planende båt. For meg blir da en nesten hvilken som helst båt med marsjfart på minst 14 knop en god sjøbåt, og jeg har fått med meg min andel av styggevær opp gjennom tidene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Er kjempefornøyd med min Tresfjord 26 det er en god sjøbåt ....ruller ja det gjør den ....

kona liker ikke stort rulling og stamping som får båten til å falle fritt :eek:

men det kan en unngå ved å slakke litt på gassen

føler meg så trygg på båten at jeg gir meg lenge før båten er i nærheten av å kullseile :yesnod: for da er det såpass ubehagelig å være ombord at da velger jeg heller å gå til land :smash:

for det er ikke en fornøyelse å holde seg fast for ikke å bli kastet rundt i båten :nonod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Da er det LANGT bedre å cruise i 14-17 knop i halvplanende eller planende båt. For meg blir da en nesten hvilken som helst båt med marsjfart på minst 14 knop en god sjøbåt, og jeg har fått med meg min andel av styggevær opp gjennom tidene.

<{POST_SNAPBACK}>

Det må jeg si meg enig i, har bare hatt snekker inntil vi kjøpte Baylineren. Ble veldig overasket over hvor mye mer behagelig det var og ligge i halvplan / plan når det var litt grov sjø, mye mindre rulling. Fikk testet dette ordentlig over Gule humpen og i kosterforden nå i sommer. Pluss at tiden det tar over disse strekkene er jo nå bare en brøkdel av hva det tok før.

Link to post

"En god sjøbåt" er nok et meget subjektivt begrep.

 

Men for meg vil det være en båt som er behagelig å være ombord i til vanlig - og som er forutsigbar når været blir uvanlig . . . .

 

En båt kan gjerne både slingre, rulle og stampe så lenge det skjer i samarbeid med vær og sjø, men hutte-meg-tu når den løsriver seg fra naturkreftene og begynner å leve sitt eget liv :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Tror ikke noen gode sjøbåter hadde likt seg her i Galveston til helgen... :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Du får spørre om du får bo i Erkebiskopens palass. En av få bygninger som overlevde 8. September 1900 da Galveston ble så godt som utslettet som følge av vind og enorm flodbølge. Den verste storm som har truffet den kystlinjen. 8000 mennesker satte livet til.

Riktignok før drivhuseffektens tid.

 

Sjøbåt? Tja. Må vel være en som jeg føler meg trygg i skulle jeg komme ut i dårlig vær. En jeg vet ikke faller fra hverande og som jeg har kontroll over. En som ikke slår meg helseløs i grov sjø.

Den jeg har har vel bestått tidens test, selv om den også har sine mangler.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hmmm -jeg undres at en liten halv-eller helplaner kan betegnes som gode sjøbåter, det må være på rimelig flatt vann!

I min ungdom var jeg rundt Stadt etter en storm med en stor planende båt (Nasty-MTB) med over 6000 hk - det var ingen god sjøbåt under slike forhold, den fikk farlig mye skrogskader, og mannsapet ble mørbanket. Sammen med oss gikk en Storm-klasse (depl.båt). - uskadd og mannskapet hadde det bra.

 

Gode sjøegenskaper kan ikke uten videre blandes med bruksområde - båter med likt bruksområde kan ha svært forskjellige sjøegenskaper ---ref. Storm og Nasty som hadde samme bruksområdet

 

Hva som er en god sjøbåt er det skrevet mye litteratur om - overstående var bare et eksempel i litt storskala. Prøver på noen kriterier for en god sjøbåt som jeg tror mange er enige om:

- tilstrekkelig styrke i skrog og overbygg

- tilstrekkelig stabilitet

- rolig bevegelsesmønster (tar :sailing::sailing: vare på mannskapet)

- gode styreegenskaper i høy sjø

- tett - selvlensende

 

:sailing:

Link to post

............. Prøver på noen kriterier for en god sjøbåt som jeg tror mange er enige om:

- tilstrekkelig styrke i skrog og overbygg

- tilstrekkelig stabilitet

- rolig bevegelsesmønster (tar :sailing:  :sailing:  vare på mannskapet)

- gode styreegenskaper i høy sjø

- tett - selvlensende

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde

 

Bilde

 

Nelson 38

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Enig med pettersand. Det har undret meg at de med "planere" syns det er gode sjøbåter. Jeg har båten min (Myra 22 sjark) en times tur fra Stad (v 6,5 mil) Og "planerne" som leker seg rundt meg i stilla, er borte når det nermer seg kuling, og bølgene blir 3 meter høye. (de blir jo vesentlig høyere også, men da er ikke jeg heller ute...) Men størrelsen på båten opp mot bølgehøyde og bølgeavstand er jo sentrale faktorer. Og det er stor forskjell på en "østavindskuling" med kjappe bølger og en "vestavindskuling" når nordatlanteren kommer rett inn med tung sjø i tillegg til "vindbølgene". Det er forskjell Blindleia og Stadhavet....

Link to post

Det er nok slik at båter med gode sjøegenskaper er drivstofføkonomisk dyre hvis en skal opp i fart. V-bunn, størrelse og tyngde gir oftest gode egenskaper i røff sjø, men så trengs relativt stor motor for å få opp farten,- altså drivstofføkonomisk dyrt når det er gode sjøforhold som ikke krever så gode sjøegenskaper også.

Mesteparten av tiden brukes sikkert båten under forhold som ikke krever så gode sjøegenskaper. :cool:

 

 

olahaa: Hvorfor går du i 3m høye bølger?

Mange av de som ligger stille under slike forhold har sikkert ikke behov for å gå ut i slikt vær med familien og bølging, selv om de kunne?

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post

Til Havbris: Tja, det er jo ikke kosetur under slike forhold, det må innrømmes. Men vinden kan komme fort ved Stad, og hele nordatlanteren kommer inn. Og så prøver jeg å berge garna før vinden kommer.... Jeg er hobbyfisker, ikke turgåer med vimpel bak... Der har jeg mesan... Men det er jo under slike forhold det er viktig å ha en god sjøbåt. Som tåler at været slår om. Men bevares, jeg har måttet flykte unna vinden og bølgene og gått lange omveier for å føle at jeg var sikker. For sikkerheten må komme først. Vi må ha respekt for elementene (sier min kone)

Link to post

Det er nok slik at båter med gode sjøegenskaper er drivstofføkonomisk dyre hvis en skal opp i fart. V-bunn, størrelse og tyngde gir oftest gode egenskaper i røff sjø, men så trengs relativt stor motor for å få opp farten,- altså drivstofføkonomisk dyrt når det er gode sjøforhold som ikke krever så gode sjøegenskaper også.

Mesteparten av tiden brukes sikkert båten under forhold som ikke krever så gode sjøegenskaper.  :cool:

olahaa: Hvorfor går du i 3m høye bølger?

<{POST_SNAPBACK}>

Svaret her er dobbelinstallasjon. Du går normalt på en motor når forholdene er bra og skrur på en til når du har behov for mer krefter feks. ved dårlig vær. Uslåelig mhp. drivstofføkonomi.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...