Ficher Startet 20.September.2005 Link til dette innlegget Startet 20.September.2005 Mange sier/skriver at båten er en meget god sjøbåt. Men, hva er en meget god sjøbåt ?? - en som tåler "mye/høy" sjø ? - en som er stabil i side sjø ? - en som går "mykt" i høy motsjø ? - en som en føler seg trygg i ? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Eg synes eg god sjøbåt skal vere lett å kjøre i litt sjø. En båt der man slipper å "ratte" seg ihel! Synes også den burde vere rimlig tørr, uten for mye sjø på rutene. Er vel vanskelig å få en båt som går mykt litt lhøy motsjø. Det må da iallfall bli en seglbåt? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Det må da iallfall bli en seglbåt? <{POST_SNAPBACK}> Der kom fasitsvaret gitt ......raskt og presist Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 En god sjøbåt beveger seg på en 'harmonisk' måte i sjøen,- også når det er dårlig vær. Man kan sammenligne forskjellige måter båter beveger seg på i ulike bølger med forskjellige strøm og vindforhold. Man vil fort oppdage at noen er OK 'godværsbåter' mens andre kan synes å virkelig komme til sin rett når det virkelig 'sjøer' litt. En god sjøbåt er en båt som 'tar' sjøen på en fin måte,- også under vanskelige værforhold (størrelsen på båten tatt i betraktning). Blir ikke det riktig da... Sitér dette innlegget Link to post
olahaa Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 (redigert) Et godt spørsmål! Alle med båt bruker det ordet. Etter et par minutters reflektering, vil jeg si at en båt som: Tar mot-sjø uten å grave seg inn i bølgen, dvs løfter båten gjennom bølgen og er stabil i sidesjø og med sjøen i hekken er en god sjøbåt. Og da føler du deg trygg.... Stabilitet er vel stikkordet, kanskje. Men en båt som ikke krenger, er vel ikke nødvendigvis en god sjøbåt? Den bør jo føye seg etter bølgene også. Jeg har en Myra sjark 22. Har hatt den bare i sommer, men ved Stad-havet fikk den prøvd seg.... Finnes det skipsingeniører blant oss? Fins det objektive målemetoder? Redigert 21.September.2005 av olahaa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Siden jeg ikke vet hva en god sjøbåt er så kommer jeg med min påstand. Det er en båt som tilfredstiller mitt bruksområde, er jeg fornøyd med båten så er det en god sjøbåt etter min mening.... Værre er det ikke... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sabeltann Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Enkelt svar: Føler jeg meg trygg ombord i båten ja så er det en grei båt. Hvorfor følger jeg meg trygg: Kjenner båten, kjenner svakheter, kjenner styrken etc etc. Du kjøpte tilbake Sagaen...kansje har det noe med at dere er "trygge " på denne båten.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Jeg har hatt et par Viksunder (25 og 31) og disse har jo et "offisielt" rykte for å være gode sjøbåter. Båten klarer det meste men fy fader for en pest og plage å være ombord når været viser seg fra sin verste side. Da er det LANGT bedre å cruise i 14-17 knop i halvplanende eller planende båt. For meg blir da en nesten hvilken som helst båt med marsjfart på minst 14 knop en god sjøbåt, og jeg har fått med meg min andel av styggevær opp gjennom tidene. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
LALUNA II Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Er kjempefornøyd med min Tresfjord 26 det er en god sjøbåt ....ruller ja det gjør den .... kona liker ikke stort rulling og stamping som får båten til å falle fritt men det kan en unngå ved å slakke litt på gassen føler meg så trygg på båten at jeg gir meg lenge før båten er i nærheten av å kullseile for da er det såpass ubehagelig å være ombord at da velger jeg heller å gå til land for det er ikke en fornøyelse å holde seg fast for ikke å bli kastet rundt i båten Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ficher Svart 20.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Du kjøpte tilbake Sagaen...kansje har det noe med at dere er "trygge " på denne båten.. <{POST_SNAPBACK}> Ja Sabeltann , en av grunnen er at det er en meget behagelig/trygg båt i forskjellige vær og strøm forhold. Har jo prøvd den ut noen ganger rundt Tungeneset som ikke alltid er like rolig. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Da er det LANGT bedre å cruise i 14-17 knop i halvplanende eller planende båt. For meg blir da en nesten hvilken som helst båt med marsjfart på minst 14 knop en god sjøbåt, og jeg har fått med meg min andel av styggevær opp gjennom tidene. <{POST_SNAPBACK}> Det må jeg si meg enig i, har bare hatt snekker inntil vi kjøpte Baylineren. Ble veldig overasket over hvor mye mer behagelig det var og ligge i halvplan / plan når det var litt grov sjø, mye mindre rulling. Fikk testet dette ordentlig over Gule humpen og i kosterforden nå i sommer. Pluss at tiden det tar over disse strekkene er jo nå bare en brøkdel av hva det tok før. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 "en god sjøbåt" knytter jeg til "en båt med gode sjøegenskaper". "En båt med gode sjøegenskaper" er for meg en båt som har beregnelig og god oppførsel i medsjø og sidesjø, og går mykt i motsjø ved relativt god fart. Ved forhold som båten er lagd for å takle. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Har også gått over fra snekke til helplan. Men må si eg synes synd på båten når den det blåser opp, og eg ligger i plan. Eg har det helt fint, men synes det slår ganske bra innimellom! Tror nok helplaner lever et mye tøffere liv enn en snekke! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 "En god sjøbåt" er nok et meget subjektivt begrep. Men for meg vil det være en båt som er behagelig å være ombord i til vanlig - og som er forutsigbar når været blir uvanlig . . . . En båt kan gjerne både slingre, rulle og stampe så lenge det skjer i samarbeid med vær og sjø, men hutte-meg-tu når den løsriver seg fra naturkreftene og begynner å leve sitt eget liv Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Marø Svart 20.September.2005 Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Det er klart at de fleste båter kan rulle og stampe når det drar seg til litt. Når det gjelder en god sjøbåt vil jeg si at det er en båt jeg føler meg trygg i. Nå er jeg jo veldig spent til neste år (jeg har jo netopp kjøpt ny båt). Nå har jeg i allefall de ekstra kreftene jeg har savnet tidligere. Det er maaaange år siden jeg har hatt en helplaner. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Tror ikke noen gode sjøbåter hadde likt seg her i Galveston til helgen... Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Hei Jeg føler meg trygg ombord i Trawleren. Den er konstuert for havgående med to motorer og støtteseil. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Tror ikke noen gode sjøbåter hadde likt seg her i Galveston til helgen... <{POST_SNAPBACK}> Du får spørre om du får bo i Erkebiskopens palass. En av få bygninger som overlevde 8. September 1900 da Galveston ble så godt som utslettet som følge av vind og enorm flodbølge. Den verste storm som har truffet den kystlinjen. 8000 mennesker satte livet til. Riktignok før drivhuseffektens tid. Sjøbåt? Tja. Må vel være en som jeg føler meg trygg i skulle jeg komme ut i dårlig vær. En jeg vet ikke faller fra hverande og som jeg har kontroll over. En som ikke slår meg helseløs i grov sjø. Den jeg har har vel bestått tidens test, selv om den også har sine mangler. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
avmønstret5 Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Hmmm -jeg undres at en liten halv-eller helplaner kan betegnes som gode sjøbåter, det må være på rimelig flatt vann! I min ungdom var jeg rundt Stadt etter en storm med en stor planende båt (Nasty-MTB) med over 6000 hk - det var ingen god sjøbåt under slike forhold, den fikk farlig mye skrogskader, og mannsapet ble mørbanket. Sammen med oss gikk en Storm-klasse (depl.båt). - uskadd og mannskapet hadde det bra. Gode sjøegenskaper kan ikke uten videre blandes med bruksområde - båter med likt bruksområde kan ha svært forskjellige sjøegenskaper ---ref. Storm og Nasty som hadde samme bruksområdet Hva som er en god sjøbåt er det skrevet mye litteratur om - overstående var bare et eksempel i litt storskala. Prøver på noen kriterier for en god sjøbåt som jeg tror mange er enige om: - tilstrekkelig styrke i skrog og overbygg - tilstrekkelig stabilitet - rolig bevegelsesmønster (tar vare på mannskapet) - gode styreegenskaper i høy sjø - tett - selvlensende Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 ............. Prøver på noen kriterier for en god sjøbåt som jeg tror mange er enige om: - tilstrekkelig styrke i skrog og overbygg - tilstrekkelig stabilitet - rolig bevegelsesmønster (tar vare på mannskapet) - gode styreegenskaper i høy sjø - tett - selvlensende <{POST_SNAPBACK}> Nelson 38 Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
olahaa Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Enig med pettersand. Det har undret meg at de med "planere" syns det er gode sjøbåter. Jeg har båten min (Myra 22 sjark) en times tur fra Stad (v 6,5 mil) Og "planerne" som leker seg rundt meg i stilla, er borte når det nermer seg kuling, og bølgene blir 3 meter høye. (de blir jo vesentlig høyere også, men da er ikke jeg heller ute...) Men størrelsen på båten opp mot bølgehøyde og bølgeavstand er jo sentrale faktorer. Og det er stor forskjell på en "østavindskuling" med kjappe bølger og en "vestavindskuling" når nordatlanteren kommer rett inn med tung sjø i tillegg til "vindbølgene". Det er forskjell Blindleia og Stadhavet.... Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 (redigert) Det er nok slik at båter med gode sjøegenskaper er drivstofføkonomisk dyre hvis en skal opp i fart. V-bunn, størrelse og tyngde gir oftest gode egenskaper i røff sjø, men så trengs relativt stor motor for å få opp farten,- altså drivstofføkonomisk dyrt når det er gode sjøforhold som ikke krever så gode sjøegenskaper også. Mesteparten av tiden brukes sikkert båten under forhold som ikke krever så gode sjøegenskaper. olahaa: Hvorfor går du i 3m høye bølger? Mange av de som ligger stille under slike forhold har sikkert ikke behov for å gå ut i slikt vær med familien og bølging, selv om de kunne? Redigert 21.September.2005 av Havbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olahaa Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Til Havbris: Tja, det er jo ikke kosetur under slike forhold, det må innrømmes. Men vinden kan komme fort ved Stad, og hele nordatlanteren kommer inn. Og så prøver jeg å berge garna før vinden kommer.... Jeg er hobbyfisker, ikke turgåer med vimpel bak... Der har jeg mesan... Men det er jo under slike forhold det er viktig å ha en god sjøbåt. Som tåler at været slår om. Men bevares, jeg har måttet flykte unna vinden og bølgene og gått lange omveier for å føle at jeg var sikker. For sikkerheten må komme først. Vi må ha respekt for elementene (sier min kone) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Det er nok slik at båter med gode sjøegenskaper er drivstofføkonomisk dyre hvis en skal opp i fart. V-bunn, størrelse og tyngde gir oftest gode egenskaper i røff sjø, men så trengs relativt stor motor for å få opp farten,- altså drivstofføkonomisk dyrt når det er gode sjøforhold som ikke krever så gode sjøegenskaper også. Mesteparten av tiden brukes sikkert båten under forhold som ikke krever så gode sjøegenskaper. olahaa: Hvorfor går du i 3m høye bølger? <{POST_SNAPBACK}> Svaret her er dobbelinstallasjon. Du går normalt på en motor når forholdene er bra og skrur på en til når du har behov for mer krefter feks. ved dårlig vær. Uslåelig mhp. drivstofføkonomi. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Beneteau Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 En god sjøbåt, må vel bare bli en seilbåt Den tåler mye sjø, vær og vind. Samtidig som en har det utrolig kjekt på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.