Hulda Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Nå våger jeg meg utpå, ville ikke være første seilbåten. God sjøbåt: Admiralen føler seg trygg under alle forhold Tåler maksimalt drittvær Takler alle årstider med samme selvfølgelighet Tåler en grunnstøting uten å ramle frahverandre Seiler mykt i grov sjø Drukner ikke rormannen i stiv vind og grov motsjø Går fortere for seil enn for motor Kan gå i isen Har motorstyrke til å gå mot hva det skal være av vær og sjø Innvendig, lun styreposisjon som kan brukes både under seil og for motor Vingler ikke hemningsløst fordi om en halvplaner vræler forbi med 5 meter klaring Kan også benyttes med glede en pen, stille og varm sommerdag Banker baugen inn i en holme for å spasere i land med fortommen, motoren dytter på tomgang Kan renske noen kilo fisk i cockpiten uten å bekymre om finishen Noen liter saltvann og all gørra renner ut gjennom spygattene akter (2x2") Cockpit'en kan fylles med sjø, de samme høla akter tar seg av det Hulda er båten. Trist at dere andre ikke har en Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Svaret her er dobbelinstallasjon. Du går normalt på en motor når forholdene er bra og skrur på en til når du har behov for mer krefter feks. ved dårlig vær. Uslåelig mhp. drivstofføkonomi. <{POST_SNAPBACK}> Skal ikke ta enkel/dobbel-diskusjonen nå igjen For å presisere det jeg mente: Feks din båt har sikkert bedre sjøegenskaper i litt røff sjø pga dens størrelse og tyngde, enn min som er lettere og mindre. Men jeg bruker MULIGENS mindre drivstoff enn deg av samme årsak som over (vekt og størrelse), pr nm, pr år. Som nevnt så går jeg brorparten av turene mine under forhold der jeg ikke trenger bedre sjøegenskaper, det er på sommerstid og i pent vær vi oftest er ute. Derfor har jeg totalt pr nm pr år KANSKJE bedre drivstofføkonomi, men du har sikkert bedre sjøegenskaper om vi skulle komme i røff sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Er mye enig med mange her, men er litt overrasket over at ingen har nevn RIB ? Endel av de gode RIBène er jo helt fantastiske i sjøen, men igjen spiller lengde og tyngde inn samt blanse og oppdrift i skrog (og hvor) selvfølgelig. Samt evnen til å skjære sjøen ( vinkel på v bunn) De gutta jeg kjenner som leker seg med slike båter, drar ut når alle andre drar inn.... Jo mer sjø, desto mer moro. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Arnstein Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 (redigert) En god sjøbåt må også være konstruert slik at den tåler en brottsjø. Tenker da på at dreneringssystemer og gatt er dimensjonerte til å kvitte seg med overvannet raskt for gjenvinning stabilitet. Vannet må som sagt renne av og ut og ikke inn gjennom luker og over karmer. Har hørt om eksempler hvor sjøer har komt inn aktenfra og fylt cabin gjennom åpne dører og luker. Dette har selvsagt med å gjøre sjøklart også. En god sjøbåt, som gjør større hastighet en skrogfart, bør gjerne ha et trimsystem. Dette er et godt hjelpemiddel både i mot- og medsjø. Medsjøgange er skummelt. Lett å kullseile eller fylle båten med sjø om man ikke er på vakt og kjenner båtens luner. Redigert 21.September.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
jofoss Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Eg har Saga 27. Når det er slik passeleg ver og det rullar og går er båten grei nok. Men når det skikkeleg ruskar på (tre-fire meters bølgjer) kjenneest båten verkeleg trygg ut! Eg trur dette må ha noko med deplasement-skroget å gjere. Slik er det i alle fall – så måteleg ver. grei nok, uver verkeleg til å stole på, og det har vel noko med trygg båt å gjere, J Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Du får spørre om du får bo i Erkebiskopens palass. En av få bygninger som overlevde 8. September 1900 da Galveston ble så godt som utslettet som følge av vind og enorm flodbølge. Den verste storm som har truffet den kystlinjen. 8000 mennesker satte livet til. Riktignok før drivhuseffektens tid. Kom meg til nordvest av Houston her i dag, 5-6 timer i kø for å krysse en by... Mange båter på veiene her nå som skal på fjelltur. Men fåreløpig er det rolig som bare det: Gjenstår å se om det er noen "gode" sjøbåter her på mandag, riggen bør nå iallefall holde seg i ro! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Har nettopp gått fra helplaner (med godt rykte som sjøbåt) til en halvplaner som også har godt rykte. Erfaringene til nå er at opptil frisk bris gikk helplaneren (Fjord 815) mykere da den kunne trimmes helt flat og dermed tok bølgene fantastisk. Viksunden klarer du ikke dette med (tross flaps) og dermed slår den mer og jeg velger å dra ned til 13-14 knop for å få det behagelig. MEN, jeg syns likevel at Viksunden er en mye bedre sjøbåt. Både fordi den har mye høyerer fribord og dermed føler jeg at den takle MYE sjø, men også fordi den er mye kraftigerer bygd. Fikk du deg en på tryne i Fjorden så ristet hele skroget. Det skjer ikke i Viksunden og gir meg en stor trygghet for at det er solide saker. Det i tillegg til mye av det andre som er sagt gir for meg en båt med gode sjøegenskaper... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
rogeri Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Vanskelig å gi noe velfundert svar på dette, noen sverger til deplacement,andre til planer,halvplaner og faktisk er det noen som foretrekker seilbåt ! Alle har jo sine fordeler og ulemper. En båt som utmerker seg ved å takle baugsjøen på en god måte, er kanskje ikke fullt så god på unnasjø. Smalt forskip gir naturlig nok myk gange i stampesjø, men er ofte mindre god å holde styringen på ved sjøen fra akter. Jeg velger å vurdere båtene utfra de egenskaper de har med sjøen aktenfor tvers. De fleste båtene takler "baugsjyen" på en bra måte, men ikke fullt så mange klarer det samme med sjøen bakfra. Noen båter og særlig halvplanere kan da plutselig sette fart på toppen av båra ,nekter å lystre roret ,endog legger seg på siden og surfer villt og heftig ned bølgedalen mer eller mindre ukontrollert, iværste fall kan dette ende i en broach som gjør deg til ett sårbart bytte for neste skavvel. Har sansen for båter med bred og høybygget baug som har godt løft når det trengs,selv om dette resulterer i noe slag i motsjø (da reduserer jeg heller på farta), noe smalere hekkparti som ikke løfter å skyver mere enn det baugen er skapt for. De drenerende egenskapene for vann på dekk må også være gode. I tillegg er det vel kjent at båtens egenskaper bokstavelig talt blir styrt av skipperen,som ofte blir det svakeste punktet. Fø. er jeg noe betenkt over at dagens båter bare blir tynnere og tynnere i laminatet. Sitér dette innlegget Link to post
olahaa Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 rogeri syns jeg har det beste svaret hittil. (Til og med vesentlig bedre enn mine, he he.... ) Det er en svært sammensatt problemstilling vi drøfter... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 (redigert) Rogeri er inne på noe viktig tror jeg - at båten har en balansert oppdrift i begge ender. Alle seilbåter er ikke like gode sjøbåter har jeg erfart - å styre en kileformet moderne seibåt i stor medsjø og moderat vind kan være litt av en prøvelse - den Nelson som var avbildet er vel godt eksempel på en moderne havgående motorbåt som tåler en trøkk. Men den koster nok en del kronasje tenker jeg. Redigert 22.September.2005 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Jeg velger å vurdere båtene utfra de egenskaper de har med sjøen aktenfor tvers. De fleste båtene takler "baugsjyen" på en bra måte, men ikke fullt så mange klarer det samme med sjøen bakfra. Noen båter og særlig halvplanere kan da plutselig sette fart på toppen av båra ,nekter å lystre roret ,endog legger seg på siden og surfer villt og heftig ned bølgedalen mer eller mindre ukontrollert, iværste fall kan dette ende i en broach som gjør deg til ett sårbart bytte for neste skavvel. <{POST_SNAPBACK}> Her beskriver du akkurat den følelsen jeg har hatt noen ganger med Baltic'en. Har liksom følelsen av at båten seiler sin egen sjø,- må 'ratte for livet' og regulere hastigheten for å ha sånn noenlunde styring på båten. Merk at dette gjelder i relativt grov sjø,- bakfra og fra siden. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Kjenner et par som har/hatt Nord West 900. De kan ikke få fullros båten i stor sjø. Båten er tung og med nok maskinkraft kan du valse igjennom med grei marsjfart. Den er solid bygget og tåler en trøkk. I tillegg er den ganske romslig inne. Noe av det samme jeg kan med Elwaroen. Den må også kjøres ganske hardt i stor sjø. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
kapptein Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 I tillegg er det vel kjent at båtens egenskaper bokstavelig talt blir styrt av skipperen,som ofte blir det svakeste punktet. <{POST_SNAPBACK}> Bra innlegg, rogeri, og setningen om skipperens ferdigheter som avgjørende faktor, uansett båt-type, kom endelig på plass. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Ficher Svart 23.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Hei igjen. Etter og ha lest innlegg de siste dagen om dette emne , så er det mange ting som må til for og få en god sjøbåt. Må jo si at det med fører/skipper er en av de viktigte tingene her, samt båten har en bra skrogform ,beregnelig og god oppførsel i medsjø og sidesjø, og går "mykt" i motsjø .( Havbris ) . Så, hva båter har disse gode egenskapene, er en speiselt båttype snekke/havplaner som utmerker seg her ?? * Viksund ? * NB ? * Saga ? * eller.......??? Sitér dette innlegget Link to post
olahaa Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 For å kommentere min Myra 22 sjark: Den tar bølgene forfra som en drøm, går "passe" inn i bølgene, og løfter godt, og den kaster sjøen fint til side, selv i frisk sidevind. Men jeg har opplevd at den nesten har levd sitt eget liv i sjø på skrå bakfra..... Jeg må "hespe" ratt som bafe f&¤?*. Det var ca 3 m høye bølger, kuling og bølgene brøt. Og jeg gikk med full fart. Kanskje jeg burde slakket ned på farten.... Stabiliteten oppleves som god og det kommer skjelden sjø inn gjennom spygattene. Og som sagt vasker ikke sjøen over båten, så drenering ut har jeg aldri erfart noe med. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Må nok si at mørebasen er SUPER så lenge sjøen kommer forenom tvers, men sjø speseilt på skrått inn bakfra er noe herk. Da skal en ratte og følge med! Har prøvd den i rimelig heftig sjø og det går fint. Prøver for komforens skyld og gå litt opp mot vinden når det er naturlig. Har ellers vært med på en nesten "broach" med en 24fot mørebas i barndommen, det var nok capteinen(faderen) som ikke fulgte helt med da i krappe metersbølger som kom bakenfra på vei hjem fra Håstein en søndagsettermiddag, Båten skjente vilt til siden, la se over men rettet seg fint opp igjen. Styrmannen likte seg ikke da! Mørebas baugen skjærer sjøen fint og i sommer var det en lyst og gå hjem i 3 meters bølger det gikk jo mye opp og ned men det var rolige myke bevegelser. Holdt vanlig marsjfart. rett i mot og på skrått inn forfra. Da vi skulle til lands var det og bruke hode litt og velge kursen litt med omhu slik at en unngikk den verste sjøen i det en vente båten... Båten oppleves tørr litt sprut mot front vinduene, men baugen kaster det meste vekk. Ungen roet seg fort! den ene gikk og la seg bak...sovnet sittende i den en køya den andre gikk frem og for opp og ned i søvne!! Var hjemme kl 0100 på natta og lagde til middag!! Kjempe! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Hei igjen. Etter og ha lest innlegg de siste dagen om dette emne , så er det mange ting som må til for og få en god sjøbåt. Må jo si at det med fører/skipper er en av de viktigte tingene her, samt båten har en bra skrogform ,beregnelig og god oppførsel i medsjø og sidesjø, og går "mykt" i motsjø .( Havbris ) . Så, hva båter har disse gode egenskapene, er en speiselt båttype snekke/havplaner som utmerker seg her ?? * Viksund ? * NB ? * Saga ? * eller.......??? <{POST_SNAPBACK}> Eller halco Synes også at Sollux snekken eg hadde tidligere var god å kjøre. Men SAGA 24 er ikke en god sjøbåt etter mit syn... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Hva med ... ... en båt, som for sitt tiltenkte bruk og forutsatte fartsområde, til enhver tid er godt innenfor marginene for sikkerhet, og i tillegg gir de ombordværende en behagelig reise uten for megen bevegelse og støy. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ficher Svart 23.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Dette var et advokat svar... , men et meget bra svar. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.September.2005 Link til dette innlegget Svart 24.September.2005 Det er morsomt å se at nær alle med motorbåt som har skrevet innlegg under denne tråden mener at en motorbåt er den beste sjøbåten. Jeg skjønner at dere ikke har vært ut i dårlig vær med seilbåt. Jeg har både gått over Nordsjøen både med motorbåter og seilbåter, og ingen båt er seilbåten overlegen, når det blåser opp til uvær og bølgene bygger seg opp til kanskje 5-6 m. Min idelle båt er en seilbåt med innvendig styrepoisjon. Den bør har rulleseil, og ikke for høy mast. (Broene i Norge har sjelden seilingshøyde på over 16 m.) Riggen bør være av en solid konstruksjon. Dette samme skal selvsagt båten være. Den skal ha kraftig motor. Store diesel og vanntanker. Den skal ha bysse som funker i høy sjø. Skikkelige sjøkøyer som kan brukes i dårlig vær. (Ikke brede dobbelsenger som er i de fleste nye seilbåter i dag. Nye båter på 40 fot og større er ikke brukbar på havet, da de mangler sjøkøyer!!) Jeg har ennå ikke funnet min idelle båt, men håper at en dag finner jeg den. I Nederland produserer de en type som heter Breehorn, den har mye av det jeg ønsker, men dessverre ikke alt. Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ficher Svart 24.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2005 Hei igjen. Etter og ha lest innlegg de siste dagen om dette emne , så er det mange ting som må til for og få en god sjøbåt. Må jo si at det med fører/skipper er en av de viktigte tingene her, samt båten har en bra skrogform ,beregnelig og god oppførsel i medsjø og sidesjø, og går "mykt" i motsjø .( Havbris ) . Så, hva båter har disse gode egenskapene, er en speiselt båttype snekke/havplaner som utmerker seg her ?? * Viksund ? * NB ? * Saga ? * eller.......??? <{POST_SNAPBACK}> Hei. Jeg er enig at en seilbåt muligens er den idelle/overlegen båt . Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 24.September.2005 Link til dette innlegget Svart 24.September.2005 ingen båt er seilbåten overlegen, når det blåser opp til uvær og bølgene bygger seg opp til kanskje 5-6 m. <{POST_SNAPBACK}> Det blir vel litt generellt. Ville ikke vært ute i slikt vær med en Banner 28 e.l. Men har man en Najad, HR, Vindö eller lignende, så tåler de det meste. Verstingen er vel halvplanersnekka. Dypt skarpt forskip og flatt akterskip gjør vel disse til rene innaskjærsbåter. Hurtigående båter som Smuggler 28 klarer seg langt bedre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Marwin Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 (redigert) ...I tillegg er det vel kjent at båtens egenskaper bokstavelig talt blir styrt av skipperen,som ofte blir det svakeste punktet...Fø. er jeg noe betenkt over at dagens båter bare blir tynnere og tynnere i laminatet. ... Låner denne strengen istedet for ny. Tynt laminat har vært omtalt tidligere. Skipperens evner til å mestre båten i bølger er ofte avgjørende! Men min tanke NÅ er: Hvor vanskelig ER egentlig dette med å styre i dårlig vær /store (og brytende) bølger?? Det å kjenne sin båt? Har en 20 fots planer/halvplaner; Minimal kjøl, 1100 kg (+ mannskap), 75 Hk, topp 25 knop og store trimplan. Skarp i baugen, men litt avrundet i sidene bak. Det skal ikke store bølgene til før det ramler/smeller ganske tøft i 20+ knop! Full flaps nedover, motor tiltet helt innunder og 13-14 knop forvandler skuta totalt, helt til bølgene passerer 2 meter i høyde, for da settes farten ned til 7 knop og det hele FØLES trygt... Men i 3-4++ meter sjø vil jeg neppe like meg. Såhh, hva gjør jeg DA?? Jadda, selvsagt går jeg ikke ut frivillig i slikt vær, men hvis du blir overasket underveis da? Redigert 23.August.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
slettet Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 (redigert) massevis av motor og skrog til å håntere det...... ;) tror ellers beskrivese av "bølgehøyder" til tider er vel luftige - også her på forumet... Redigert 23.August.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Såhh, hva gjør jeg DA?? Beror vel litt på hvor du befinner deg mellom destinasjon, eller nærmeste havn! Ville vel prøvd å karre meg til nærmeste havn, men hvis det var utelukket, ville jeg "ri han av" og håpe at "stormen" løyer med, gå med redusert fremdrift i den grad jeg klarer å hold baugen mot sjøene. Utrulig hvor mye sjø en da kan takle. Problemet oppstår gjerne hvis man må lense båten for vann (ikke selvlensende), samtidig som det må jobbes med å ta sjøen på beste måte. Om det føles rett, kan det være greitt å oppta en viss kontakt med kystradio slik at de vet om meg og situasjonen en er i, samtidig som en da kan få en fersk værrapport mht. varighet på uværet! Og ikke minst, håpe at de drivstoffiltrene som kanskje ikke ble byttet i vår fremdeles sørger for nødvendig tilførsel av drivstoff! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.