Jump to content

Hva er en god sjøbåt for deg?

Ficher

Recommended Posts

Dette er en Dale Nelson 38 foter, produseres i Pembrokeshire, UK. Fabrikken har ry for å lage fantastiske sjøbåter. Se bl.a. http://www.dalenelson.co.uk/contact/default.asp Det er så mange flotte båter omkring i "verden" at det kan være slumpmessig om man finner "den rette" fritidsbåten. I Norge er vi visstnok flinke til å produsere snekker, men vi bør nok være litt ydmyke i forhold til at andre nasjoner både i Europa og andre verdensdeler vet litt om båt.

Det er morsomt å se at nær alle med motorbåt som har skrevet innlegg under denne tråden mener at en motorbåt er den beste sjøbåten. Jeg skjønner at dere ikke har vært ut i dårlig vær med seilbåt. Jeg har både gått over Nordsjøen både med motorbåter og seilbåter, og ingen båt er seilbåten overlegen, når det blåser opp til uvær og bølgene bygger seg opp til kanskje 5-6 m.

Så en liten motkommentar til den evige seilbåt/motorbåt diskusjonen. Det er blikk stille, ikke et vindpust, har ikke vært en krusning på vannet siste døgnet og kommer ikke til å bli det de neste heller. "Hva er en god sjøbåt for deg" da? Motor, seil eller kanskje badeflåte som har tilnærmet lik drift?

Alt til sitt bruk til gitte situasjoner. Finnes ikke noen 100% allround båt som fungerer optimalt i alle forhold uansett.

Og hadde jeg vært i Nordsjøen i 6 meters bølger, så hadde det i hvertfall ikke vært i en seilbåt. En deplasment båt på noen 100 tonn finner jeg da laaangt mer konfortabelt, sikkert, styrevennlig og i det hele tatt.

Redigert av Larspo (see edit history)

En god sjøbåt for meg er at den skal klare å bringe smilet fram når jeg danser i bølgene. Og den skal klare de forholdene den er bygget for med god margin!!

En god sjøbåt for meg er at jeg uten problemer skal kunne klare å holde høy hastighet(helst over 30 knop) under de fleste forhold!!

Har lest i vimenn at HighPerformance 260 liker seg best med gassen i bånn uansett bølgehøyde(Min klare drømmebåt)!!

Og til dere som sier at seilbåter er de beste sjøbåter, alle båter takler bølger som de er godkjent for fint i 10 knop! :smash:

Et annet viktig kriterium er at den holder sammen, at utstyr er skikkelig montert og at den ikke faller fra hverandre etter et år(max irriterende)

For de som ikkje har skjønt det enda, så liker jeg meg i høy hastighet i bølger, en lekegutt :yesnod:

HighPerformance 260 Evinrude E-Tec 2x250!

http://www.vimenn.no/baat/article130932.ece

www.highperformance.no

Enig i at denne kategorien båter er ypperlige sjødyktige arbeidsbåter som kanskje noen ganske få av oss kunne tenke seg som egen fritidsbåt.

De bygges imidlertid med tanke på at båten skal takle mye sjø og harde slag, typisk smale slanke og dype skrog med stor vekt, vekten er kompensert med tungbygde solide fremdriftsmaskiner som neppe er særlig drivstoffgjerrige, men som holder krav og kriterier som lystbåtmotoreierne bare kan drømme om.

Disse båtene ville neppe kunne konkurere mht. plassutnyttelse og bo-komfort som mange av dagens lystbåter har innebygget.

Dette viser på nytt at gode egenskaper i båt, ofte er et kompromiss.

Man får ikke alle egenskaper i en og samme båt!

http://www.sivilforsvaret.no/vestfinnmark/...69&left=yes

Redigert av rogeri (see edit history)

Rogeri vi må innse det, uten seil har noen rullepotter

Svein Ha har vært inne på det tidligere også...

Men vess vi ikke slår oss forderva ombord, er utrulig mye kor uvær vi kan tåle!!! :yesnod:

(tror mesanen kan forhindre mye rulling og slettring) :wink:

Apropos katamaran, syns de e nokka lav på baugen (men det er jo to av dem)??

Redigert av rogeri (see edit history)
En god sjøbåt for meg er at den skal klare å bringe smilet fram når jeg danser i bølgene. Og den skal klare de forholdene den er bygget for med god margin!!

En god sjøbåt for meg er at jeg uten problemer skal kunne klare å holde høy hastighet(helst over 30 knop) under de fleste forhold!!

Har lest i vimenn at HighPerformance 260 liker seg best med gassen i bånn uansett bølgehøyde(Min klare drømmebåt)!!

Et annet viktig kriterium er at den holder sammen, at utstyr er skikkelig montert og at den ikke faller fra hverandre etter et år(max irriterende)

For de som ikkje har skjønt det enda, så liker jeg meg i høy hastighet i bølger, en lekegutt :yesnod:

HighPerformance 260 Evinrude E-Tec 2x250!

http://www.vimenn.no/baat/article130932.ece

www.highperformance.no

Hehehe, artig at denne "Testen" foregikk i halv-meters bølger da :lol:

Denne båten ville ikke kunne kjøres i mere enn 20 knop i 1,5-2 meters bølger da dette ville blitt for brutalt selv for en "HighPerformance" :rolleyes: ...(og stakkars fører)

Nei...skal du ha det ypperste for leking i dårlig vær, så er det kun en skikkelig RIB som gjelder :yesnod: .... spør enhver som har prøvd dette og evt det meste av redningstjenester jorda rundt.... :wink:

Dette er jeg og de fleste andre som driver med Deep Sea Rafting enige i, og vi har enda til gode å se en båt lik den du refererer til i annet enn skjærgården :yesnod:

Uansett,hver sin smak :cheers:

Redigert av VortexSurfer (see edit history)

Forrige helg var jeg ute med Skibsplasten på lekerunde. 8 sekundmeter og 1-1,5 meters bølger. Ingen problemer, trimmer bare baugen litt ekstra ned når man ikke skal gå inn for å hoppe lengst mulig... Tror jeg trakk vindusviskeren over ruta 3 ganger på ei halvtime.

Da jeg la til kai, kom en kompis og ba meg med ut på en kaffekopp i sin Halco 29. I samme vær og bølger, men mye mindre fart, slo vannet fra bølgekryssing OVER kabinen og ned på bakdekket... I tillegg rullet vi så bordet i kabinen veltet. (Løst campingbord, men likevel...) Vindusviskerne måtte kjøres kontinuerlig.

Da mener jeg at Skibsplast er en bedre sjøbåt enn Halco. Mine kriterier er hvertfall trimbar evne til å takle sjø, kjørbarhet i litt vær, samt at man faktisk ikke trenger å føle mer på naturen enn man faktisk vil.

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Ser ut som en sjøredningsfarkost fra Herrefolkets land.

Er nok det ja. Så den i Lillesand i august 2003. Her er et bilde av Georg Breusing i full mundur, inklusiv hjelpefartøyet som denne klassen hadde i hekken.

Hvis jeg ikke husker helt feil hadde Billing Boats i sin tid en modell av denne klassen i sortimentet, man kunne radiostyre utsetting og opptak av hjelpefartøyet også.

TGIF!

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...