Gunga Din Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Noen som vet hva dette er? At-le la ut dette bildet i en annen tråd. Båten lå ved innseilingen til Grunnesund ved Lillesand. Ser ut til å tåle litt, eller ser det bare slik ut? Ser ut som en sjøredningsfarkost fra Herrefolkets land. skulle tro det jag oxo antingen tysk eller holländsk fd livräddningskryssare...har ofte en lettbåt på akterdekk som sjösättes ute vid haveristen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
slettet Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Ser ut som en sjøredningsfarkost fra Herrefolkets land. funderte et øyeblikk på om du mente de med "stars n´stripes" oder Balkenkreuz..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Havnebåten "vår" , en Norsafe Hugin 1000 , 2x230 Yanmar/vannjet. Vært med den en gang , men da var det tilnærmet flatt hav. http://www.norsafe.no/index.php?aid=1755 Når det gjelder katamaraner som arbeidsbåter, så har det vært gjort forsøk med sjarker på rundt 40 fot. De er stabile og fine i 0.5-1 meters bølger innaskjærs, men ute på fiskefeltene i større bølger blir de temmelig brå i bevegelsene når det ene skroget "faller ned" fra bølgen, med mannskap som kastes rundt og innredning som går istykker som følge. En tradisjonell enkeltskrogsbåt ruller mer men har roligere og mer forutsigbare bevegelser. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fjordbuss Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 En god sjøbåt er en båt som du kan sette fra deg halvliteren uten at halvliteren velter.... God helg til alle.... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Ficher Svart 24.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 En god sjøbåt er en båt som du kan sette fra deg halvliteren uten at halvliteren velter.... God helg til alle.... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Exactly , altså en seilebåt med skikkelig vekt i kjølen = ikke velte pilsen Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Hehehe, artig at denne "Testen" foregikk i halv-meters bølger da Denne båten ville ikke kunne kjøres i mere enn 20 knop i 1,5-2 meters bølger da dette ville blitt for brutalt selv for en "HighPerformance" ...(og stakkars fører) Nei...skal du ha det ypperste for leking i dårlig vær, så er det kun en skikkelig RIB som gjelder .... spør enhver som har prøvd dette og evt det meste av redningstjenester jorda rundt.... Dette er jeg og de fleste andre som driver med Deep Sea Rafting enige i, og vi har enda til gode å se en båt lik den du refererer til i annet enn skjærgården Uansett,hver sin smak Klarer nok mer enn 20 knop i 1.5 meters bølger!! Sjekk "video 4" herfra http://www.highperformance.no/film260.htm Kan jo jeg ikke si at bølgene er garantert 1,5 meter, men noe rundt der skal du ikke se bort ifra!! Men gir et inntrykk av båten! Og blir vel litt feil av deg å snakke om en båt som du ikke har prøvd engang!! Og hvis du skal ha en båt som kjører igjennom alt av bølger så heter den Norsafe som bygges etter de strengeste sikkerhetskrav til sjøs så tror jeg at en Rib hadde fått problemer. Men har ikke vært med en tur selv, men etter kravene som stilles så veldig jeg å mene at det er det råeste man kan skumme toppene med!! Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Klarer nok mer enn 20 knop i 1.5 meters bølger!!Sjekk "video 4" herfra http://www.highperformance.no/film260.htm Kan jo jeg ikke si at bølgene er garantert 1,5 meter, men noe rundt der skal du ikke se bort ifra!! Men gir et inntrykk av båten! Og blir vel litt feil av deg å snakke om en båt som du ikke har prøvd engang!! Og hvis du skal ha en båt som kjører igjennom alt av bølger så heter den Norsafe som bygges etter de strengeste sikkerhetskrav til sjøs så tror jeg at en Rib hadde fått problemer. Men har ikke vært med en tur selv, men etter kravene som stilles så veldig jeg å mene at det er det råeste man kan skumme toppene med!! Det der er de minste 1.5 meters bølgene noen noensinne har sett jo,klarer ikke du og se det???? vært mye på havet du tydeligvis..... Det der er i værste fall det vi kaller flatt hav Har prøvd en god del båter,og jobbe med båter i vel 20 år, så kan vel si at jeg kjenner til det meste med litt fart i Norsafe båtene er vel som du har fått med deg også en RIB,eller har du et annet ord for disse båtene? Nei du... ta deg en tur nordover til vinteren,så skal du få være med ut i en skikkelig Storm heller ...da trur jeg nok du hadde fatta skissa Uansett,ha en Flott Helg Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Ja, vi "søringer"har nok mye å lære av deg VortexSurfer. Sitér dette innlegget Link to post
Sandvik(a) Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Er selv en motorbåt søring jeg. Fra de indre deler av andedammen. Har mye å lære om sjø Men de gangene jeg har følt meg tryggest i båt, når det virkelig har vært grovt vær. Da var vi godt utenfor dammen, i en HR 312, med litt rev i seilene, og ikke land i sikte noen retning. Det skal seilgutta ha. Dette var en riktig go opplevelse Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Det der er de minste 1.5 meters bølgene noen noensinne har sett jo Det var noe smått ja, ikke lett å se på video , men tar meg den frihet å anslå bølgehøyden å være 0,5 meter på den videoen. Men OK, 0,5 meter er ikke bestandig bare bare det heller. Nei...skal du ha det ypperste for leking i dårlig vær, så er det kun en skikkelig RIB Dette er jeg og de fleste andre som driver med Deep Sea Rafting enige Jasså, er du en av dem som freser opp Raftsundet på sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Ja, vi "søringer"har nok mye å lære av deg VortexSurfer. Søringer?? hmmmm...., tror ikke du forstod hva jeg ville frem til hær når det gjaldt båt....men men Dette sklir tydeligvis ut,så jeg skal trekke meg tilbake mens leken er god........ Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Det var noe smått ja, ikke lett å se på video , men tar meg den frihet å anslå bølgehøyden å være 0,5 meter på den videoen. Men OK, 0,5 meter er ikke bestandig bare bare det heller.Jasså, er du en av dem som freser opp Raftsundet på sommeren? 0.5 tilsammen ja ,neida bare tuller Har vært i Raftsundet ja,men da som regel i Seilbåt Har vel vært der ett par ganger med Zodiac`en også,men da har jeg kjørt heller rolig Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Det der er de minste 1.5 meters bølgene noen noensinne har sett jo,klarer ikke du og se det???? vært mye på havet du tydeligvis..... Det der er i værste fall det vi kaller flatt hav Har prøvd en god del båter,og jobbe med båter i vel 20 år, så kan vel si at jeg kjenner til det meste med litt fart i Norsafe båtene er vel som du har fått med deg også en RIB,eller har du et annet ord for disse båtene? Nei du... ta deg en tur nordover til vinteren,så skal du få være med ut i en skikkelig Storm heller ...da trur jeg nok du hadde fatta skissa Uansett,ha en Flott Helg Nå vet jeg ikke jeg hva som er den fullstendige definisjonen av en RIB, men når jeg hører RIB så forbinder jeg det med et stivt skrog og en oppblåsbar pølse rundt! Og hvis Norsafe kan kalles en RIB så er vel Askeladden 805 Commuter og Anytec 1235 også en RIB, de har jo samme pølsene! Men kunne tenkt meg en tur oppover for å se hva en RIB er god for i Storm. Så litt på hjemmesiden og er det en Bombard dere kjører? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 hvis det der er 1.5 m bølger har Baylineren i hvertfall fixet 10m. maken til tull. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 (redigert) Nå vet jeg ikke jeg hva som er den fullstendige definisjonen av en RIB, men når jeg hører RIB så forbinder jeg det med et stivt skrog og en oppblåsbar pølse rundt! Og hvis Norsafe kan kalles en RIB så er vel Askeladden 805 Commuter og Anytec 1235 også en RIB, de har jo samme pølsene!Men kunne tenkt meg en tur oppover for å se hva en RIB er god for i Storm. Så litt på hjemmesiden og er det en Bombard dere kjører? Du er hjertelig velkommen , Båten vi kjører er en Militær utgave fra Zodiac, nærmere bestemt en 730 SRMN (Sea Ridgid Marine Navy) denne ble i sin tid utviklet for diverse spesialstyrker jorda rundt Båten blir blant annet brukt av det Norske Forsvaret. Bombard er forresten en Zodiac det og,bare billigere og enklere Redigert 24.August.2007 av VortexSurfer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.August.2007 Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 (redigert) Forrige helg var jeg ute med Skibsplasten på lekerunde. 8 sekundmeter og 1-1,5 meters bølger. Ingen problemer, trimmer bare baugen litt ekstra ned når man ikke skal gå inn for å hoppe lengst mulig... Tror jeg trakk vindusviskeren over ruta 3 ganger på ei halvtime....Da mener jeg at Skibsplast er en bedre sjøbåt enn Halco. Mine kriterier er hvertfall trimbar evne til å takle sjø, kjørbarhet i litt vær, samt at man faktisk ikke trenger å føle mer på naturen enn man faktisk vil. Da jeg trakk opp denne strengen igjen, var jeg ute etter å få synspunkter på hvordan behandle båt og spaker når sjø og vind øket MYE... Det endte opp med innlegg om STORE båter i milionklassen (Nelson, katamaran m.m.m.)..... Det JEG fikk ut av alle innleggene, var kanskje at den neste båten i min størrelse må bli en Skipsplast 650, som den beste SJØbåten jeg vil satse på! (Vil fortsatt ha trailbar båt!)... Noen bedre?? Redigert 25.August.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
rogeri Svart 25.August.2007 Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 Tror nok også at Skipsplasten er et bra alternativ, men når det hevdes at den er tryggere eller bedre i sjøen en Halco 29, stusser jeg litt. En RIB er jo bokstavelig talt en luftig og stødig farkost, stadig like fasinert av disse til sitt bruk. Ellers spør du da vitterlig om hva en god sjøbåt er for hver enkelt, slik jeg oppfatter deg og ettersom man ikke vil skryte av egen båt blir det dratt inn Nelson og desslike som virkelig innestår for sjøegenskaper??? Tror forresten den du allerede har er en habil sjøbåt. Ser slik ut på skroget. Er det ikke en engelsk Hardy? Trailbar båt sier du, tja mye kan trailes bare traileren er stor nok! Har forresten til gode å høre om lystbåter som har havarert pga. dårlige sjøegenskaper. Tekniske og ikke minst de menneskelige egenskapene har mest å si for tryggheten. (det siste har jeg en mistanke om at du allerede vet ) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.August.2007 Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 Såhh, hva gjør jeg DA?? Beror vel litt på hvor du befinner deg mellom destinasjon, eller nærmeste havn! Ville vel prøvd å karre meg til nærmeste havn, men hvis det var utelukket, ville jeg "ri han av" og håpe at "stormen" løyer med, gå med redusert fremdrift i den grad jeg klarer å hold baugen mot sjøene. Utrulig hvor mye sjø en da kan takle. Enig i det; Men så ser du en kjæmpebølge komme rasende (Ref.: Se opp for den 7. bølgen...), brytende, og med skikkelig skumtopp du er redd for at bølgen kanskje vil slå deg helt rundt .... OG Du har motor OG tid nok til å raskt vrenge rundt og forsøke å gå UNNA styggedommen.... GJØR du det?? ...Problemet oppstår gjerne hvis man må lense båten for vann (ikke selvlensende), samtidig som det må jobbes med å ta sjøen på beste måte. Om det føles rett, kan det være greitt å oppta en viss kontakt med kystradio slik at de vet om meg og situasjonen en er i, samtidig som en da kan få en fersk værrapport mht. varighet på uværet!Og ikke minst, håpe at de drivstoffiltrene som kanskje ikke ble byttet i vår fremdeles sørger for nødvendig tilførsel av drivstoff! DET er klart. Tror nok også at Skipsplasten er et bra alternativ, men når det hevdes at den er tryggere eller bedre i sjøen en Halco 29, stusser jeg litt.En RIB er jo bokstavelig talt en luftig og stødig farkost, stadig like fasinert av disse til sitt bruk. Ellers spør du da vitterlig om hva en god sjøbåt er for hver enkelt, slik jeg oppfatter deg og ettersom man ikke vil skryte av egen båt blir det dratt inn Nelson og desslike som virkelig innestår for sjøegenskaper??? Synes også at sammenligningen mot Halco 29 "skurret litt"... RIB som fritidsbåt er for de fleste uaktuell, da den ikke har bo-fasiliteter (kok / seng / dass). Spørsmålet om god sjøbåt, ble stillt av strengstarteren (for 2 år siden). Jeg bare lånte strengen ...Tror forresten den du allerede har er en habil sjøbåt. Ser slik ut på skroget. Er det ikke en engelsk Hardy? Jepp. Hardy Regatta. (Erfaringsdatabasen...) ...Trailbar båt sier du, tja mye kan trailes bare traileren er stor nok! Just presis, men sjøl setter jeg grensen ved hva som kan trekkes etter en STOR personbil, og da havner vi fort på total(henger)vekt ca 2 tonn; Noe som begrenser båtlengde til ca. 22 fot. ... de menneskelige egenskapene har mest å si for tryggheten. (det siste har jeg en mistanke om at du allerede vet ) Til et visst punkt, tja. Men ikke i ekstremsituasjoner... Sorry hvis jeg har uttrykt meg uklart, men det er vel oppførsel / styring i slike situasjoner jeg egentlig ville ha synspunkter på... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 25.August.2007 Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 Tror nok også at Skipsplasten er et bra alternativ, men når det hevdes at den er tryggere eller bedre i sjøen en Halco 29, stusser jeg litt. Fins 2 versjoner av Halco 29-skroget, 29 Offshore, konstruert av Eivind Amble som et planende skrog m/ V-bunn, og 29 Økonomi, flatere i bunnen for å klare seg med mindre motor. Kanskje den siste det her er snakk om...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MT. Svart 25.August.2007 Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 (redigert) Fins 2 versjoner av Halco 29-skroget, 29 Offshore, konstruert av Eivind Amble som et planende skrog m/ V-bunn, og 29 Økonomi, flatere i bunnen for å klare seg med mindre motor. Kanskje den siste det her er snakk om...? Det var nytt for meg, men da går jeg ut fra at det er den flatbunnede Halco 29-utgaven det er snakk om, ja. Vet ikke om disse er levert i forskjellige varianter med drev eller aksel, men båten jeg var med, hadde aksel. Og den manglet trimplan, selvfølgelig. Makan til rennebåt har jeg aldri kjent. Jeg er helt seriøs, og definitivt edru, og mener fortsatt at jeg heller ville lagt til over Folla med Skibsplasten enn nevnte Halco. Min Skibsplast med den noe sjeldne D3,0L er i tillegg tyngre i hekken enn senere 655'er med outboard og majoriteten av senere 660'er som er levert undermotorisert med Mercruiser 1,7 turbodiesel eller 3,0 bensin og Alpha-drev. Dette bedrer også stabiliten i grov sjø. Og trimplan betyr mye, i tillegg til trimming av drev. Redigert 25.August.2007 av 650CC (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Marwin Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 ...Men så ser du en kjæmpebølge komme rasende (Ref.: Se opp for den 7. bølgen...), brytende, og med skikkelig skumtopp du er redd for at bølgen kanskje vil slå deg helt rundt .... OG Du har motor OG tid nok til å raskt vrenge rundt og forsøke å gå UNNA styggedommen.... GJØR du det??...Sorry hvis jeg har uttrykt meg uklart, men det er vel oppførsel / styring i slike situasjoner jeg egentlig ville ha synspunkter på... Synspunkter noen?? Det var nytt for meg, men da går jeg ut fra at det er den flatbunnede Halco 29-utgaven det er snakk om, ja. Vet ikke om disse er levert i forskjellige varianter med drev eller aksel, men båten jeg var med, hadde aksel. Og den manglet trimplan, selvfølgelig. Båtnabo i havna her HADDE en Halco 27 Øko. Uten kjøl, men hadde aksling... Vet mindre om sjøegenskapene. Men i flg. det du skriver, må båten din være en h@lvetes sjøbåt! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
rogeri Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Hei igjen Marvin! Synes den er litt søkt den problemstillingen din! Er det noen patentoppskrift på dette ? Det er jo DU som kjenner båten din best og dermed har den beste forutsetningen for å vurdere hva du og båten din kan klare av "skavvel". Vet i hvertfall at jeg ville prøvd å styre unna hvis jeg var usikker på om den kunne forseres med baugen skrå i mot. Ser du den bryter i god tid før den treffer er jo dette mulig! ------------ En sjarkfisker kom sigende til lands inn i molohullet i Svolvær under et brått uventet og djevelsk uvær med sjyføre og rokk å sørvest storm. " va han ikkje malabarisk der ute", var det en som spurte da han endelig hadde fortøyd den lille sjarken. Han spytta snusklysa over rekke og svarte: Æ så nu ikkje så nøye etter ......! Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Enig i det; Men så ser du en kjæmpebølge komme rasende (Ref.: Se opp for den 7. bølgen...), brytende, og med skikkelig skumtopp du er redd for at bølgen kanskje vil slå deg helt rundt .... OG Du har motor OG tid nok til å raskt vrenge rundt og forsøke å gå UNNA styggedommen.... GJØR du det?? ..... Synspunkter Noen ? Med så mye vekt i kjelleren (lavt tyngdepunkt), 45 fot, 21 Tonn Disp., så er jeg ikke redd for å bli slått rundt, men mest mulig behagelig overfart vil man ha. .... Snu er det siste jeg vil gjøre, da vi ikke snur på femøringen fort nok .... hvis jeg ser den store kommer ... og med 45 fot, så snakker vi om 4M pluss strømsjø (6 M havdønninger er jo bare koselig i forhold), så kommer den med slik fart at jeg ikke kan snu 180 grader i tide. I disse tilfellene endres kursen til rundt 45 grader mot sjøen, slik at bølgene blir lengre, og overfarten blir mer behagelig, i stedet for rett i baugen. Å snu i skikkelig uvær i motorbåt er risikabelt, og må vurderes nøye og du må forberede alle ombord om dine intensjoner. Det blir fort mye rulling..... et par store, og deretter må du bygge opp fart med sjøen, slik at den brytende sjøen ikke bryter over hekken og fyller opp båten med vann (etter å ha ødelagt kalesjen mm.), samt å passe på at baugen ikke skjærer seg.... Desverre så vet jeg hva sjøen kan gjøre, og selv med en relativt stor båt, så har vi fått større skader underveis her borte .... bla., så har vi knust torpedoskjermen på flybridgen, med store mengder vann som har slått opp og over båten... pluss den siste i sommer, hvor vi har nå dokumentert over £10,000 i skader.... og venter på forsikkringsselskapets tilbakemending. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Marwin Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 ...Synes den er litt søkt den problemstillingen din! Er det noen patentoppskrift på dette ? Mulig at det er litt søkt Patentoppskrift? Vet ikke; Det er derfor jeg lufter dette... ... Å snu i skikkelig uvær i motorbåt er risikabelt, og må vurderes nøye og du må forberede alle ombord om dine intensjoner. ....og deretter må du bygge opp fart med sjøen, slik at den brytende sjøen ikke bryter over hekken og fyller opp båten med vann (etter å ha ødelagt kalesjen mm.), samt å passe på at baugen ikke skjærer seg.... HMmmm... Hvor FORT kommer en bølge på 4-5 meter over dypt vann egentlig? Er det TID nok til å vrenge rundt (en liten båt med stor motor) OG komme seg unna (/i forkant) Svaret KAN gi et hint til den som vil forsøke Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.