Jump to content

Hallberg-Rassy Rasmus 35 - Anbefalinger


Arne2

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har jobbet mer eller mindre hele livet med teknologi, men inntil for litt over 2 år siden, så var jeg fullstendig uvitende om alt som hadde med seilbåt å gjøre. Kjøpte da en 32 fot seilbåt i plast, i mer eller mindre synkeferdig og ikke vedlikeholdt tilstand. Nå har prosjektet kommet så langt at den fungerer helt fint, og jeg vil vel egentlig tro at båten kommer til å overleve meg, så det er ikke slik at jeg nødvendigvis må ha ny båt. Men så var det jo dette som heter "trefotsyke" som det skal være veldig lett å pådra seg, og da er man jo oppe i 35 fot.

 

Av alle båttyper som jeg nå har kikket på, så synes jeg at Halberg Rassy Rasmus 35 framstår som noe nærmest litt "magisk" et båtdesign som er så flott at du tror nesten ikke at det er sant. 

 

https://www.hallberg-rassy.com/yachts/previous-models/hallberg-rassy-rasmus-35/

 

Er det noen av dere på forumet som kjenner denne båttypen og som kan komme med anbefalinger eller "frarådinger". Den litt yngre og kortere lillebror, Monsun 31 kunne kanskje også være en ide?

Av de Rasmusbåtene som jeg har sett på Finn, så har jeg inntrykk av at noen av dem er med tre-dekk og noen er med plastdekk. Kan dette stemme? Skal man da eventuelt måtte regne med å skifte ut dette tre-dekket etter litt tid? Denne har vel for eksempel tre-dekk? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=167816430

Er det andre ting som det er viktig å være oppmerksom på eller å ta med i vurderingen?

 

Link to post

Har en kompis som hadde Rasmus, seilte flere år med den i Middelhavet. Han var veldig glad i sin båt, har solgt den nå,

pga alder, sin egen (ikke båtens :smiley:)

 

Rasmusen er langkjølt, så en fordel er baupropell i trange havner.

 

(Liker du Rasmus-designen, så ta en kik også på Najad 34, samme konstruktør, Olle Enderlein, båtene er veldig like i overbygget,

men Najad 34an har 3/4-kjøl. Najad 34 finnes også i en rein seilversjon, savner da akterlugaren, den båten heter Najad 34s)

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Takker for info. Ser at de to båtene er mer like enn det jeg var klar over:

 

https://www.sailguide.com/batfakta/najad-34-ms

 

https://sailboatdata.com/sailboat/rasmus-35-hallberg-rassy

 

Når jeg kikker rundt på bilder av Najad 34 og Rasmus 35, så synes jeg at det ser ut som at noen har tre-dekk mens andre ser ut til å ha plastdekk. Kan dette være mulig? Er de produsert i forskjellige utgaver med forskjellige typer dekk?
 

En ting jeg lurer på:

 

Hvis man har et tredekk som har den mekaniske styrken i behold, men som lekker, kan det da være praktisk mulig å legge et lag med glassfiber/epoxy over eller eventuelt bare en to-komponent maling for å få det tett?

 

Kan det være slik at noen av de båtene som vi ser på bilder på finn, tilsynelatende med plast-dekk, i virkeligheten har tre-dekk med et lag plast over?

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Arne2 skrev 51 minutter siden:

Når jeg kikker rundt på bilder av Najad 34 og Rasmus 35, så synes jeg at det ser ut som at noen har tre-dekk mens andre ser ut til å ha plastdekk. Kan dette være mulig? Er de produsert i forskjellige utgaver med forskjellige typer dekk?


skulle tippe att alle båter du ser med teakdekk har ett plastdekk, med antiskli-mønster under.

på den tiden var teakdekk option, som du fikk bestille til.

nyere teakdekksbåter har ett slett plastdekk under, båten er så å si gjort for teakdekk.

 

mener att en del eldre Vindøkryssare hadde teakdekk på treoverbygg, men de allre fleste båter har ett plastdekk under.

har aldri hørt Om noen som lagt plast over teaken.

Nå er det så att langt ifra alle teakdekk lekker.

I vår klubb vet jeg om en båt, en Aphrodite 40, som lagt om sitt dekk, og da har vi en hel del HR, Najad, Malø etc i klubben

S/Y Gunga Din

Link to post

Stemmer det, de første Vindö'ene var komposittbygg der skroget var glassfiber og resten var treverk. Jeg har en bekjent nedover mot Göteborg som har en stålbåt bygget etter samme prinsippet, her med dekksbjelker av stål og 50 mm teak oppå. Ellers så hadde de eldre Misil II, Monsun og Rasmus plastdekk med sklimønster. Så vidt jeg kan huske, meget bra båter alle tre. En nabo hadde Misil II. Seilte 'over alt' med den båten.

Link to post

Ble Rasmus levert med tredekk? Det var vel heller plast belagt med teak?

Man skal vel også være oppmerksom på at Rasmus krysser elendig. Et ektepar måtte for mange år siden berges for å unngå at de blåste på land på Læsø. De klarte ikke å holde opp mot nordavinden da de skulle seile fra Skagen mot Sverige. 

Link to post
Lazyjack skrev 4 minutter siden:

Man skal vel også være oppmerksom på at Rasmus krysser elendig. Et ektepar måtte for mange år siden berges for å unngå at de blåste på land på Læsø. De klarte ikke å holde opp mot nordavinden da de skulle seile fra Skagen mot Sverige. 

Er det sikkert at det var båtens feil, kan vel like godt skyldes dårlig mannskap. Og de hadde vel motor i båten? Rasmus var utstyrt med 75 hesters (SAE) VP.

Link to post
Lazyjack skrev 9 minutter siden:

Ble Rasmus levert med tredekk? Det var vel heller plast belagt med teak?

Man skal vel også være oppmerksom på at Rasmus krysser elendig. Et ektepar måtte for mange år siden berges for å unngå at de blåste på land på Læsø. De klarte ikke å holde opp mot nordavinden da de skulle seile fra Skagen mot Sverige. 


bare de 2 første Rasmusane.......de var helt i tre :smiley:

 

så elendig krysser ikke Rasmus .......noe sånt hadde ikke Olle Enderlein tegnet.

S/Y Gunga Din

Link to post
Lazyjack skrev 26 minutter siden:

Historien sto på trykk i Seilas for mange år siden.

 

Skal ikke tro alt bare for de sto på trykk

 

Nordanvind ut fra Skagen, da har du lens til Vesterø og en god slør til Østerby......hadde båten

Ikke kunnet kryssa høyere enn slør....da må de ha kjøpt LYS-tallet...1,06 eller noe sånt

S/Y Gunga Din

Link to post
4 hours ago, Hulda said:

Han jeg kjente hadde plastdekk. 

Det går an å lakke med Epifanes, holder noen år, blir som regel tett. Glem å plastre over på tredekk, blir bare lekkasjer og skit. Det er ingen særlig mekanisk styrke i et slikt pyntedekk. Det er ikke tyngre enn at man kan bære hele materiallasset på skulderen.

 

Mange takk. Det må vel være denne sorten her:

https://www.westsystem.no/m/360/epifanes-lakk-og-maling

 

2 hours ago, Lazyjack said:

Ble Rasmus levert med tredekk? Det var vel heller plast belagt med teak?

 

Det er jo en viktig faktor. Det er vel faktisk sannsynlig at det faktisk forholder seg slik. En slik båt med tredekk og plastdekk ser jo ellers nokså like ut. Hvis det faktisk dreier seg om et tredekk av gjennomgående type, så skulle dette vel medføre at en del konstruksjonsdetaljer blir annerledes. Når båt og "hytte" ser helt lik ut med tre og plast, så er det vel ikke så usannsynlig at det kan dreie seg om noe "kosmetisk treverk" på toppen av plast. I så fall så er vel risikoen ved denne type tredekk noe mindre.  Dette blir jo noe å kikke på, når man skal se på en slik båt.

Link to post
Arne2 skrev Just now:

 

Mange takk. Det må vel være denne sorten her:

https://www.westsystem.no/m/360/epifanes-lakk-og-maling

 

 

Det er jo en viktig faktor. Det er vel faktisk sannsynlig at det faktisk forholder seg slik. En slik båt med tredekk og plastdekk ser jo ellers nokså like ut. Hvis det faktisk dreier seg om et tredekk av gjennomgående type, så skulle dette vel medføre at en del konstruksjonsdetaljer blir annerledes. Når båt og "hytte" ser helt lik ut med tre og plast, så er det vel ikke så usannsynlig at det kan dreie seg om noe "kosmetisk treverk" på toppen av plast. I så fall så er vel risikoen ved denne type tredekk noe mindre.  Dette blir jo noe å kikke på, når man skal se på en slik båt.

Problemet med gamle skrudde teakdekk er at det gjerne oppstår lekkasjer ved skruene etter en del år og vannet finner vei ned i kjernematerialet i sandwichkonstruksjonen. Å reparere et dekk med vanninntrenging er svært kostbart, evt. svært arbeidskrevende om man vil/kan gjøre det selv.

Link to post

Det siste på fronten nå er vakuumlimte teakdekk. Over tid, så løsner det. Der det er skrudde beslag lekker det inn. Og lekkasjepunktet inn mellom teak og selve dekket kan ligge flere meter fra hverandre. Uansett forklaring om teakens fortreffelighet, det blir problemer, før eller senere. Så på RAN Sailing i dag, messen i Düsseldorf. Han falt i staver over en aluminiumsbåt. Uisolert forpigg, teakdekk, garantert problemer. Hadde jeg fått båten, OK. 10 mill., ikke tale om. Nå sklir jeg ut, igjen.

Link to post
Lazyjack skrev 43 minutter siden:

Mange uerfarne blir lett blendet av en flott 80-talls båt med teakdekk til en overkommelig penge. 

Jeg synes derfor det er på sin plass å advare mot denne "tidsinnstilte bomben" når temaet kommer opp. 

Har du personlig erfaring, eller har du bare lest et gammelt Seilas igjen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...