Arne2 Startet 8.Februar.2020 Del på Facebook Startet 8.Februar.2020 Hei! Jeg har jobbet mer eller mindre hele livet med teknologi, men inntil for litt over 2 år siden, så var jeg fullstendig uvitende om alt som hadde med seilbåt å gjøre. Kjøpte da en 32 fot seilbåt i plast, i mer eller mindre synkeferdig og ikke vedlikeholdt tilstand. Nå har prosjektet kommet så langt at den fungerer helt fint, og jeg vil vel egentlig tro at båten kommer til å overleve meg, så det er ikke slik at jeg nødvendigvis må ha ny båt. Men så var det jo dette som heter "trefotsyke" som det skal være veldig lett å pådra seg, og da er man jo oppe i 35 fot. Av alle båttyper som jeg nå har kikket på, så synes jeg at Halberg Rassy Rasmus 35 framstår som noe nærmest litt "magisk" et båtdesign som er så flott at du tror nesten ikke at det er sant. https://www.hallberg-rassy.com/yachts/previous-models/hallberg-rassy-rasmus-35/ Er det noen av dere på forumet som kjenner denne båttypen og som kan komme med anbefalinger eller "frarådinger". Den litt yngre og kortere lillebror, Monsun 31 kunne kanskje også være en ide? Av de Rasmusbåtene som jeg har sett på Finn, så har jeg inntrykk av at noen av dem er med tre-dekk og noen er med plastdekk. Kan dette stemme? Skal man da eventuelt måtte regne med å skifte ut dette tre-dekket etter litt tid? Denne har vel for eksempel tre-dekk? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=167816430 Er det andre ting som det er viktig å være oppmerksom på eller å ta med i vurderingen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Kjenner folk som har hatt både Monsun og Rassmus. Begge var fornøyde. Den gangen de var nye, var de av topp kvalitet, slik jeg husker dem. Hulda er vaksinert mot teakdekk. Det vil koste et par-hundre-tusen å bytte teakdekket. Og hvis dette dekket er originaldekket på båten i Son, så ligger det en bombe der. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Har en kompis som hadde Rasmus, seilte flere år med den i Middelhavet. Han var veldig glad i sin båt, har solgt den nå, pga alder, sin egen (ikke båtens ) Rasmusen er langkjølt, så en fordel er baupropell i trange havner. (Liker du Rasmus-designen, så ta en kik også på Najad 34, samme konstruktør, Olle Enderlein, båtene er veldig like i overbygget, men Najad 34an har 3/4-kjøl. Najad 34 finnes også i en rein seilversjon, savner da akterlugaren, den båten heter Najad 34s) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arne2 Svart 8.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Takker for info. Ser at de to båtene er mer like enn det jeg var klar over: https://www.sailguide.com/batfakta/najad-34-ms https://sailboatdata.com/sailboat/rasmus-35-hallberg-rassy Når jeg kikker rundt på bilder av Najad 34 og Rasmus 35, så synes jeg at det ser ut som at noen har tre-dekk mens andre ser ut til å ha plastdekk. Kan dette være mulig? Er de produsert i forskjellige utgaver med forskjellige typer dekk? En ting jeg lurer på: Hvis man har et tredekk som har den mekaniske styrken i behold, men som lekker, kan det da være praktisk mulig å legge et lag med glassfiber/epoxy over eller eventuelt bare en to-komponent maling for å få det tett? Kan det være slik at noen av de båtene som vi ser på bilder på finn, tilsynelatende med plast-dekk, i virkeligheten har tre-dekk med et lag plast over? Redigert 8.Februar.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Han jeg kjente hadde plastdekk. Det går an å lakke med Epifanes, holder noen år, blir som regel tett. Glem å plastre over på tredekk, blir bare lekkasjer og skit. Det er ingen særlig mekanisk styrke i et slikt pyntedekk. Det er ikke tyngre enn at man kan bære hele materiallasset på skulderen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Arne2 skrev 51 minutter siden: Når jeg kikker rundt på bilder av Najad 34 og Rasmus 35, så synes jeg at det ser ut som at noen har tre-dekk mens andre ser ut til å ha plastdekk. Kan dette være mulig? Er de produsert i forskjellige utgaver med forskjellige typer dekk? skulle tippe att alle båter du ser med teakdekk har ett plastdekk, med antiskli-mønster under. på den tiden var teakdekk option, som du fikk bestille til. nyere teakdekksbåter har ett slett plastdekk under, båten er så å si gjort for teakdekk. mener att en del eldre Vindøkryssare hadde teakdekk på treoverbygg, men de allre fleste båter har ett plastdekk under. har aldri hørt Om noen som lagt plast over teaken. Nå er det så att langt ifra alle teakdekk lekker. I vår klubb vet jeg om en båt, en Aphrodite 40, som lagt om sitt dekk, og da har vi en hel del HR, Najad, Malø etc i klubben Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Stemmer det, de første Vindö'ene var komposittbygg der skroget var glassfiber og resten var treverk. Jeg har en bekjent nedover mot Göteborg som har en stålbåt bygget etter samme prinsippet, her med dekksbjelker av stål og 50 mm teak oppå. Ellers så hadde de eldre Misil II, Monsun og Rasmus plastdekk med sklimønster. Så vidt jeg kan huske, meget bra båter alle tre. En nabo hadde Misil II. Seilte 'over alt' med den båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Ble Rasmus levert med tredekk? Det var vel heller plast belagt med teak? Man skal vel også være oppmerksom på at Rasmus krysser elendig. Et ektepar måtte for mange år siden berges for å unngå at de blåste på land på Læsø. De klarte ikke å holde opp mot nordavinden da de skulle seile fra Skagen mot Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Lazyjack skrev 4 minutter siden: Man skal vel også være oppmerksom på at Rasmus krysser elendig. Et ektepar måtte for mange år siden berges for å unngå at de blåste på land på Læsø. De klarte ikke å holde opp mot nordavinden da de skulle seile fra Skagen mot Sverige. Er det sikkert at det var båtens feil, kan vel like godt skyldes dårlig mannskap. Og de hadde vel motor i båten? Rasmus var utstyrt med 75 hesters (SAE) VP. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Lazyjack skrev 9 minutter siden: Ble Rasmus levert med tredekk? Det var vel heller plast belagt med teak? Man skal vel også være oppmerksom på at Rasmus krysser elendig. Et ektepar måtte for mange år siden berges for å unngå at de blåste på land på Læsø. De klarte ikke å holde opp mot nordavinden da de skulle seile fra Skagen mot Sverige. bare de 2 første Rasmusane.......de var helt i tre så elendig krysser ikke Rasmus .......noe sånt hadde ikke Olle Enderlein tegnet. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Gunga Din skrev 48 minutter siden: så elendig krysser ikke Rasmus .......noe sånt hadde ikke Olle Enderlein tegnet. Historien sto på trykk i Seilas for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 De båtene seilte helt greit. Harr'u 10 tommeltotter, ullvotter og underbukseseil, er det ingrnting som fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Lazyjack skrev 26 minutter siden: Historien sto på trykk i Seilas for mange år siden. Skal ikke tro alt bare for de sto på trykk Nordanvind ut fra Skagen, da har du lens til Vesterø og en god slør til Østerby......hadde båten Ikke kunnet kryssa høyere enn slør....da må de ha kjøpt LYS-tallet...1,06 eller noe sånt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arne2 Svart 8.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 4 hours ago, Hulda said: Han jeg kjente hadde plastdekk. Det går an å lakke med Epifanes, holder noen år, blir som regel tett. Glem å plastre over på tredekk, blir bare lekkasjer og skit. Det er ingen særlig mekanisk styrke i et slikt pyntedekk. Det er ikke tyngre enn at man kan bære hele materiallasset på skulderen. Mange takk. Det må vel være denne sorten her: https://www.westsystem.no/m/360/epifanes-lakk-og-maling 2 hours ago, Lazyjack said: Ble Rasmus levert med tredekk? Det var vel heller plast belagt med teak? Det er jo en viktig faktor. Det er vel faktisk sannsynlig at det faktisk forholder seg slik. En slik båt med tredekk og plastdekk ser jo ellers nokså like ut. Hvis det faktisk dreier seg om et tredekk av gjennomgående type, så skulle dette vel medføre at en del konstruksjonsdetaljer blir annerledes. Når båt og "hytte" ser helt lik ut med tre og plast, så er det vel ikke så usannsynlig at det kan dreie seg om noe "kosmetisk treverk" på toppen av plast. I så fall så er vel risikoen ved denne type tredekk noe mindre. Dette blir jo noe å kikke på, når man skal se på en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Arne2 skrev Just now: Mange takk. Det må vel være denne sorten her: https://www.westsystem.no/m/360/epifanes-lakk-og-maling Det er jo en viktig faktor. Det er vel faktisk sannsynlig at det faktisk forholder seg slik. En slik båt med tredekk og plastdekk ser jo ellers nokså like ut. Hvis det faktisk dreier seg om et tredekk av gjennomgående type, så skulle dette vel medføre at en del konstruksjonsdetaljer blir annerledes. Når båt og "hytte" ser helt lik ut med tre og plast, så er det vel ikke så usannsynlig at det kan dreie seg om noe "kosmetisk treverk" på toppen av plast. I så fall så er vel risikoen ved denne type tredekk noe mindre. Dette blir jo noe å kikke på, når man skal se på en slik båt. Problemet med gamle skrudde teakdekk er at det gjerne oppstår lekkasjer ved skruene etter en del år og vannet finner vei ned i kjernematerialet i sandwichkonstruksjonen. Å reparere et dekk med vanninntrenging er svært kostbart, evt. svært arbeidskrevende om man vil/kan gjøre det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 8.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Aha. Treverket er skrudd inn i underliggende plast, og plasten blir "lekk". Da er det vel allikevell en del risiko med "tre på plast". Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Skrudd teakdekk omtales, ikke uten grunn, som en tidsinnstilt bombe ? Men for all del, lekkasje ved beslag osv. kan skje også om du ikke har teakdekk. Dog er mulighetene betydelig større om du har teak som er festet med et tusentalls skruer. Redigert 8.Februar.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Det siste på fronten nå er vakuumlimte teakdekk. Over tid, så løsner det. Der det er skrudde beslag lekker det inn. Og lekkasjepunktet inn mellom teak og selve dekket kan ligge flere meter fra hverandre. Uansett forklaring om teakens fortreffelighet, det blir problemer, før eller senere. Så på RAN Sailing i dag, messen i Düsseldorf. Han falt i staver over en aluminiumsbåt. Uisolert forpigg, teakdekk, garantert problemer. Hadde jeg fått båten, OK. 10 mill., ikke tale om. Nå sklir jeg ut, igjen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Lazyjack skrev 12 minutter siden: Skrudd teakdekk omtales, ikke uten grunn, som en tidsinnstilt bombe ? Det er sterkt overdrevet. De fleste forstår når det er på tide å bytte dekk Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 bliss X skrev Just now: Det er sterkt overdrevet. De fleste forstår når det er på tide å bytte dekk Mange uerfarne blir lett blendet av en flott 80-talls båt med teakdekk til en overkommelig penge. Jeg synes derfor det er på sin plass å advare mot denne "tidsinnstilte bomben" når temaet kommer opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Om jeg skulle kjøpe meg en båt til eksempelvis kr. 300 000 og blendet av teakdekket, ville jeg kalle det en bombe om jeg fikk kr. 200 000 i utgift på nytt teakdekk etter få år. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Hulda skrev 22 minutter siden: Det siste på fronten nå er vakuumlimte teakdekk. Siste og siste fru Blom. Swan har hatt vakuumlimte dekk siden 80-tallet, og Hallberg Rassy siden 2005....... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Mare Nostrum skrev 7 minutter siden: Siste og siste fru Blom. Swan har hatt vakuumlimte dekk siden 80-tallet, og Hallberg Rassy siden 2005....... Og metoden som er nyere og bedre er? Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Jeg forstod ditt innlegg dithen at vakuumliming er noe nytt ( "Det siste på fronten"), og påpekte i all ydmykhet at det har vært vanlig en stund, siden 80 tallet... Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Lazyjack skrev 43 minutter siden: Mange uerfarne blir lett blendet av en flott 80-talls båt med teakdekk til en overkommelig penge. Jeg synes derfor det er på sin plass å advare mot denne "tidsinnstilte bomben" når temaet kommer opp. Har du personlig erfaring, eller har du bare lest et gammelt Seilas igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.