Hulda Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Ydmykhet vurderes høyt :-) Neida, jeg vet også at det har foregått en stund. Vi hadde et svensk foretak som kom hit til Son for mange år siden og limte ned prefabrikerte satser til forskjellige båter. Bo Peters, tror jeg navnet var. Selv sluttet jeg med slik jobbing før teknikken kom på banen. Mulig at teknikken og limet har bedret seg over tid. Snakket med noen svensker på Orust som jobbet med slikt for 5- 6 år siden. De var overbevist om teknikkens- og sluttproduktets fortreffelighet. Men de hadde det som levebrød. Leide seg blant annet inn til HR for trearbeider generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Mare Nostrum skrev 12 minutter siden: Har du personlig erfaring, eller har du bare lest et gammelt Seilas igjen? Festlig! Personlig har jeg styrt unna gamle skrudde teakdekk men har venner og båtnaboer som har gått på en slik smell. Der er jo ikke så vanskelig å forstå at det er et reelt problem. Etter en del år er dekket såpass slitt på enkelte plasser at proppene løsner og faller ut. Passer man på å skru ut skrue, forsenke litt ekstra og sette inn ny skrue med flatt hode og tettemiddel og ny propp så går det bra en stund igjen. Følger man ikke opp dette så får vannet mye lettere tilgang til sandwich i dekket. Det som gjør det hele vanskelig er at vannet ofte kommer inn et sted og renner ut et annet sted.Man skal ikke se på så mange båter i havner før man ser eksempler på teakdekk der skruehodene er synlige. Redigert 8.Februar.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Kommer skruhodene frem er det ofte fordi båtens eier, og/eller tidligere eiere har slipet ned dekket for å få frem teakens naturlige farge i stedet for gråfargen som kommer over tid. Høytrykksspyler er en annen potensiell synder. Jeg har selv hatt en HR 352 fra 1980 hvor en god del skruhoder var synlige allerede etter 25 år, og det var heller ikke lengre spor for nater der hvor det hadde vært slipet mest. Jeg la selv nytt dekk, og fikk meg da noen overraskelser, samt en del ekstra arbeid når jeg måtte reparere skadene i sandwichdekket under teaken etter at vann hadde trukket ned og forårsaket råte i plywooden som HR hadde forsterket dekket med under kryssholt, samt under genoaskinnen. I dag finnes det bedre lim enn hva de hadde i 1980, og hvis det legges ned ordentlig arbeid i dekket har ikke jeg noen store betenkeligheter med å ha noe slikt. En ting jeg derimot ikke vil ha er en 25 år gammel eller eldre båt med teakdekk hvor det er freset ned nye spor for nater, og så natet opp igjen og slipet. Ikke noe problem å få det til å se pent ut, men man vet da ikke noe om tilstanden på dekket under teaken. Ser det er en del som averterer båter hvor slikt er beskrevet, men der tror jeg man tar større risiko enn man gjør ved å kjøpe en tilsvarende gammel båt hvor eieren aldri har vært så forfengelig at han/hun har orket å bruke tid på å slipe ned dekket. Forutsetter da at eieren ellers har tatt vare på båten. Redigert 8.Februar.2020 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Mange uerfarne blir lett blendet av en flott 80-talls båt med teakdekk til en overkommelig penge. Jeg synes derfor det er på sin plass å advare mot denne "tidsinnstilte bomben" når temaet kommer opp. En tidsinnstilt bombe er noe som plutselig går av. Et teakdekk slites gradvis. En bedre sammenligning er bildekk. En dag er dekkene så slitt at de må byttes og det ser man. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.