selhund
@Lasseed
Jeg kan utmerket forstå at du er usikker og spør om Optimus (og snesevis konstruert på samme prinsipp) Med all det sludder og vrøvl som gjentas: AMMESTUESNAKK Jeg har hørt om en, som. Min svogers bestemor var engang på telttur, faren til en tidligere arbeidskamerat.
Jeg kunne lett underminerer flere av, de sikkert velmenende, uttaleser som fremkommer, men orker ikke. La dem leve i troen.
Det er såre enkelt system å bruke uansett hvilket fabrikksmerke du benytter deg av eller om apparatet brukes til koking av mat, eller til å lyse opp, eller tinnlodding. O.s.v. Finnes både for bensin ellef parefin.
I prinsippet er det blot to ting du trenger å tenke på:
1. Få brennhoved ordentligt varm først.
"skålen" eller fordypningen som brukes til forvarming (f.eks. rødsprit) er fra produsenten altid dimensjonert til å varme brennhoved tilstrekkelig oppp, så drivstoffet øyeblikkelig omdannes til gass. når det pumpes med flytende drivstoff. Så derfor fyll "skålen" helt opp !
Når du blir litt dreven, venter du sikkert med å pumpe (drivstoffet ) til mesteparten av rødspritten er forbrent
2. Nålen.
Inntil du blir fortrolig med kokeapparatet (eller annet) fungere. Skal du kanskje konsentrere deg om to posisjoner av dysenålen :
enten HELT nede = åpen
eller HELT oppe = stengt
Altså unngå unødig finjustering. Det kan uaktet få nåelnspissen til å smelte/deformere. Men skulle slik skje er det enkelt å montere en ny spiss.
Men for all del, hører du til de lettskremt, send meg gjerne en PM. Jeg kjøper gjerne ditt Optimus apparat.
Er det noe som er dyrt for oppvarming er det rødsprit.
Jeg bor sjøl på bondelandet. Er ikke vanskelig å kjøpe parefi. Og fer varmet opp adskillig flere liter væske per
kr.parefin enn kr.rødsprit.