Jump to content

Komplett plotter, autopilot og radar - hva skal man velge

Mr_TJ

Recommended Posts

I jungelen av plottere og tilbehør er det vanskelig å orientere seg. Jeg har søkt litt her på baatplassen også, men ikke funnet de svarene jeg er ute etter.

Når jeg skal velge et komplett system med plotter, autopilot og radar, hva velger jeg?

Båten er en 29 fots fritidsbåt. Jeg har skjønt såpass at når den fungerer er en autopilot en god investering. Her gjelder det vel å velge rett dimensjonert til båt og motor så den "orker" å styre. Jeg tenker det kanskje kan være lurt å overdimensjonere litt så man er trygg.

På plotter siden er jeg vant til Garmin og veldig glad i auto veilednings funksjonen som lager ruter automatisk. Er dette standard på alle nå, eller er Garmin fortsatt alene om det? Jeg tenker at 7' er passe, kanskje 9'.

Radar vet jeg ingenting om, men skal jeg først ha det må det være skikkelig. Da mener jeg ikke nødvendigvis dyrest i klassen, men det må fungere som det skal og være godt integrert med plotter og autopilot.

På budsjettsiden er det vanskelig å antyde, for jeg aner ikke hva et komplett system som dette koster. Men i bakhodet mitt hviskes det summer mellom 20 og 50. Jeg tipper at 20 ikke vil være tilstrekkelig, og 50 høres veldig mye ut. Men om 50 er nødvendig så legger jeg det i potten - overkill er ikke noen vits, jeg er ikke så teknisk interessert, men det må funke som det skal.

På forhånd takker jeg for tips og innspill.

Mr_TJ skrev On 9.2.2020 at 8.46:

Kjenner du til plotterne fra Raymarine vs Garmin, har de for eksempel auto veiledning?

Og vet du noe om hvilken autopilot og radar (modell)  jeg bør velge?

Vis hele sitatet  

Jeg vil tørre å påstå at autorouting er bedre. 

Dersom du i tillegg har Navionics på telefonen/nettbrett, så kan du overføre rute fra disse enhetene. Du kan jo prøve navionics sin autorouting å se hva di synes? 

Jeg har bare Raymarine og utstyret snakket godt sammen. Utstyret jeg har er Axiom 9, Quantum Radar og autopilot. I tillegg har jeg et nettbrett, som jeg benytter ute, for speiling av plotteren inne. Pakken kostet ca 50K pluss jeg bygget om til hydraulisk styring. 

Jeg har masse forskjellige utstyr i fra Garmin,
Alt i fra wifi badevekt til kartplotter og endel i mellom så jeg vil ikke prøve noe annet utstyr hvis jeg skulle oppgradere nå da det har fungert bra i alle år og jeg kjenner grensesnittet til Garmin sine produkter

Dog aner jeg ikke om noen produsent er noe særlig bedre enn Garmin men tviler på om en tung vekter hadde tillatt det.
Ser mange er glade i Garmin eide Navionics til nettbrett men det produktet kjenner jeg ikke til men er i startgropa for i legge inn Active Captain og One Chart slik at jeg kan få Bluecart kart på nettbrett og mobil.
Det er jo morro å lage ruter og overføre de til plotteren når man kommer i båten.

Uansett hvem merke du lander på så blir du nok fornøyd men syntes 7" skjerm er alt for lite når du skal ha full pakke.
7" skjerm hører hjemme i skjærgårdsjeeper og lignende.

For ordens skyld, hvor nødvendig er radar?

Har hatt inntrykk av at skal man ha autopilot bør man ha radar også - de jobber liksom sammen (og når jeg først bruker såpass mye penger så har jeg tenkt at det er like greit å bare bytte ut plotteren samtidig).

Så ser jeg at radaren står for omtrent halvparten av de 50 jeg sikkert må ut med...

Kan det være tilstrekkelig med for eksempel 

Raymarine EV 100 Power

og 

Raymarine Axiom 7" DV MFD DownVision, 600W CPT-100DVS

Det kan hende det virker som jeg er litt "lost" og i villrede, og det er jeg også. Har aldri hatt radar i båt og ikke savnet det heller. Men autopilot savnet jeg forrige sesong.

Fant denne pakka også:

Raymarine Axiom 9 Kartplotter u/ekkolodd m/Quantum radar

Redigert av Mr_TJ (see edit history)

Når det gjelder pilot, så må du først og fremst sjekke opp størrelsen på din styresylinder - den avgjør ofte hvilken pakke du kan gå for.

Har du innenbordsmotor/drev?

Har de servo på motoren - til styringen?

Alle de store har i dag gode løsninger på pilot og radar/plotter.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Ville gått for en produsent for alt utstyr. Selv er jeg fornøyd med Garmin. Hatt det i de forrige båtene mine, og det blir full Garmin navigasjonssystem i min nye båt også.

Budsjettet ditt er nok i overkant optimistisk hvis du skal ha både kartplotter, ekkolodd, autopilot og radar.

Autopilot er kjekt å ha, spesielt på lengre turer. Radar er viktigere i dårlig vær. Hvordan du bruker båten din,.avgjør nytten.

Siden du er vant med Garmin plottere, foreslår jeg å fortsette med Garmin.

Sjekk f.eks ut Garmin gpsmap 7412xsv kartplotteren. Denne hadde jeg i min forrige båt, og synes den 12 toms skjermen er den minste praktiske størrelsen, dersom kart og radar skal vises side om side. 9 toms fungerer vel greit nok, dersom du skal vise radar på kartbildet. 7 blir lite, men sikkert mulig.

Phoebe skrev On 9.2.2020 at 13.00:

Dersom du bruker båten i dårlig sikt utaskjærs, i havtåke, over havstrekk, nattseilas og i leder med mye nyttetrafikk, er radar uvurderlig. Blir båten stort sett brukt på dagtid, på de fine dagene med synsvidde, ville jeg brukt radarbudsjettet på andre ting.

Vis hele sitatet  

Båten blir brukt i all salgs vær, men vi er kun ute og kjører når vær og bølgehøyde er til å leve med for alle. Det vil si at når en heiser det hvite flagget finner vi et sted å legge til kai. Info så langt forteller meg at radar for vårt bruk er "overkill". Autopilot fungerer fint uten radar (er jo ikke sånn at jeg setter den på og går og legger meg), og det er uproblematisk å legge til senere om man ønsker det.

Da blir spørsmålet om en hvilken som helst plotter kan kobles sammen med en hvilken som helst autopilot, eller om dette bør være samme merke, like nytt osv. Jeg liker jo tanken på at autopiloten justerer kursen etter den auto ruta som plotteren har laget.

-og jeg regner med at jeg kommer langt med 20-30 for plotter og autopilot. Årsaken til at jeg ikke ønsker så stor plotter skjerm er plassen i dashbord.

Som andre har nevnt ville jeg kjøpt så stor plotter som du har plass til. Og en god autopilot, givere, rategyro, nettverksoppsett, ++ av samme merke. Da er du sikret 100% integrasjon.

Om du velger Simrad, Raymarine eller Garmin spiller mindre rolle da alle disse har gode systemer til ditt bruk, og vil antagelig innfri alt du ønsker, pluss mye mer som du aldri visste du ville få bruk for. Jeg hatt Simrad-anlegg tidligere med alt du nevner og har nå Garmin. Forskjellen er først og fremst betjening og hva du selv foretrekker. Du kommer garantert trygt fram uansett hva du velger av disse. Av disse tre store merkene ville jeg kanskje gått for det beste tilbudet på en totalpakke.

Bårdp skrev On 9.2.2020 at 14.06:

En har sikkert litt forskjellig ståsted. Men for meg er Radar og Autopilot mye viktigere en kartplotter. Jeg vil heller ikke ha radar og kartplotter på samme skjerm. Ryker skjermer er en jo fri for alt.

Vis hele sitatet  

Helt avhengi av bruken!!  finværskjøring i kjendt farvann i dagslys, kontra åpene strekk i dårlig vær tåke og om natta!!  Her må man vurdere bruken.. Jeg vet av mange som har radar på båtene sine og knapt har skrudd den på!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For egen del, bruker jeg autopilot kun fra piloten betjeningspanel, og fjernkontroll, aldri fra plotter. Bruker den heller ikke på ruter, annet enn helt manuelt. Altså bytter kurs med korrigering på panel. De jeg har hatt, må uansett kvittere før kursendring etter rute. Tror ikke jeg ville vært komfortabel med at den kjørte ruta av seg selv i traffikert farvann uansett. Men setter veldig pris på autopilot en, spesielt i lav fart. Radar har jeg bare hatt et år, men har den alltid på, og øver. Kjører overlay jeg da. Ser ofte små båter litt unna, på radar først. Kjører hverken i tåke eller mørke, om ikke jeg må, men var betryggende å ha radar, da jeg møtte på tåke i høst. 

Alle de store merkene har bra radar nå, selv Humminbird (som har puttet sitt klistremerke på Raymarines radar.) Som øvrige hadde jeg satset på

minst 9 tommers skjerm, rett og slett fordi det er mer brukervennlig enn en 7 hvor du ellers kommer til å bruke zoomfunksjonen iherdig. Dagens skjermer er «widescreen», noe som er et elendig format for en kartplotter hvor du som regel er mer opptatt av hva som er foran deg, enn ut til hver side. Det de er godt egnet til er delt skjerm, feks kartplotter og ekkolodd, men da må skjermen ha litt størrelse.

Lowrance, Simrad og Raymarine har alle god radar, god AP og god funksjonalitet

mot Navionics. Raymarines svakhet de senere år har vært ekkoloddet, men i Axiom Pro er dette blitt bra. Garmin er også bra på

alt dette, med G3-versjonen av kartene deres er mangelen på støtte for Navionics ikke noe

problem lengre, og de er bedt i klassen når det kommer til app-integrasjon  (ActiveCaptain) mot MFD.

Summa summarum blir dette mest et spørsmål om smak og behag, bortsett fra skjermstørrelse hvor du vil angre hvis du går for 7.

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Jeg holder på å montere Raymarine Axiom-pakke med Quantom Wifi radaren. Legger opp NMEA2000 nett, både med tanke på utbygging senere, men også for å dra ut AIS-mottak fra VHF'en som har dette. Valgte Axiom grunnet Wifi, som gir mange muligheter for enkel oppdatering og utbygging, til for eksempel trådløst kamera i motorrom. Med ICE-nett kan mye også finnes via internett, som ellers blir mer tuklete. Min autopilot blir ikke oppdatert enda, da denne fungerer glimrende som den står, med eget styringspanel oppe om nede. Den integrasjonen får komme senere. 

Radaren får jeg ikke montert før båten får av burkaen, siden targaen må opp først. Virker superenkel å koble opp trådløst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...