Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Kjøpte ei lita bok samtidig med at jeg kjøpte båten. Der skriver jeg ned de store utleggene. Slikt som årsavgift i havna, lån på båten og lignende skriver jeg ikke ned, det går under kategorien «løpende utgifter». Vaskemidler kommer heller ikke med. Men slikt som slipping, bunnstoff, nye gjennomføringer/ventiler, nytt tauverk, fendrer og lignende ekstrautstyr skriver jeg ned. Skriver også ned servicer, i tillegg skriver jeg gjerne datoen på selve delen jeg har byttet med sprittusj. Vurderte en stund å loggføre absolutt alt, men så bor jeg i båten og regner da en del av utgiftene som boutgifter, det går med andre ord i det store sluket. Vurderte også å bruke Excel (eller lignende), men det ble heller enklere og mer tilgjengelig å bare skrive ned underveis, helt analogt, med penn.

I andre enden av boka har jeg skrevet ned vitale mål på ting (slikt som målene på anodene, lengder på tau til riggen, partnummer og spesifikasjoner til deler til motoren, filtre, osv.) slik at jeg kan kjøpe inn slikt uten å ta ned tau, ta båten på land for å måle eller demontere motoren.

Hakkannen

Hakkannen

Kjøpte ei lita bok samtidig med at jeg kjøpte båten. Der skriver jeg ned de store utleggene. Slikt som årsavgift i havna, lån på båten og lignende skriver jeg ikke ned, det går under kategorien «løpende utgifter». Vaskemidler kommer heller ikke med. Men slikt som slipping, bunnstoff, nye gjennomføringer/ventiler, nytt tauverk, fendrer og lignende ekstrautstyr skriver jeg ned. Vurderte en stund å loggføre absolutt alt, men så bor jeg i båten og regner da en del av utgiftene som boutgifter, det går med andre ord i det store sluket. Vurderte også å bruke Excel (eller lignende), men det ble heller enklere og mer tilgjengelig å bare skrive ned underveis, helt analogt, med penn.

I andre enden av boka har jeg skrevet ned vitale mål på ting (slikt som målene på anodene, lengder på tau til riggen, partnummer og spesifikasjoner til deler til motoren, filtre, osv.) slik at jeg kan kjøpe inn slikt uten å ta ned tau, ta båten på land for å måle eller demontere motoren.

• Create New...