5nacks
2 hours ago, Mouche said:
Tror lovligheten av en slik ordning er heller tvilsom.
Da måtte jeg inn i havnereglementet for å finne ordlyden vedrørende dugnadsplikt:
"Innehaver av båtplass har inntil 10 timers pliktig dugnadsarbeid for HS hvert år.
Dugnadsinnsatsen gjelder for hver båtplass som disponeres. Foreningen aksepterer at stedfortreder for andelshaver / leier utfører dugnader. Agvift for ikke å stille på dugnad fastsettes av styret."
Etter å lest meg litt opp på temaet, finner jeg ikke noe konkret om ulovlighet ved dugnadsplikt og bøter/gebyr for ikke gjennomført dugnad, for båtforeninger. Men, tror det er rimelig å anta at Norges idrettsforbund praktisering av dugnader, også gjelder for båt/seilforeninger. Sitat fra deres hjemmeside:
"
Idrettslaget kan ikke ilegge «bøter» eller pålegge medlemmene å betale «dugnadsavgift» for manglende deltakelse på dugnad."
Jeg synes personlig at dugnader er en fin ordning for å få ned vedlikeholdskostnader, samt er en arena for sosialt samvær. Samtidig må jeg erkjenne at gebyr for uteblitt dugnad har irritert meg en smule, rent prinsippielt: Dugnadene har ofte en varighet på 1-3 timer, noe som medører en ulempe for de som bor et stykke unna eller av andre grunner ikke kan delta. Alternativt i min forening, kan man "ofre" en hel helg ved å hjelpe til på årlig seilstevne, og på den måten utføre sin årlige dugnadsplikt i et jafs.
Hvis båtforeninga skal snu på flisa, og premiere oppmøte med for eksempel 1000 kroner i redusert havneleie, og slik sett føye seg etter regelverket, tror jeg dessverre oppmøtet stagnerer. Dugnadsinnsats er billig arbeidskraft (hvis den belønnes), og ofte er det et arsenal av fagfolk i medlemsmassen som både kan sveise, støpe betong, snekre og lage vafler.
Hvis dugnadsplikten forsvinner, tror jeg det må det andre incentiver på plass for å få folk til å møte opp.