Jump to content

Hva koster en helårs båtplass rundt i landet ?

Guest Balder..

Recommended Posts

2 hours ago, Mouche said:

Tror lovligheten av en slik ordning er heller tvilsom.

Da måtte jeg inn i havnereglementet for å finne ordlyden vedrørende dugnadsplikt:

"Innehaver av båtplass har inntil 10 timers pliktig dugnadsarbeid for HS hvert år. 
Dugnadsinnsatsen gjelder for hver båtplass som disponeres. Foreningen aksepterer at stedfortreder for andelshaver / leier utfører dugnader. Agvift for ikke å stille på dugnad fastsettes av styret."

Etter å lest meg litt opp på temaet, finner jeg ikke noe konkret om ulovlighet ved dugnadsplikt og bøter/gebyr for ikke gjennomført dugnad, for båtforeninger. Men, tror det er rimelig å anta at Norges idrettsforbund praktisering av dugnader, også gjelder for båt/seilforeninger. Sitat fra deres hjemmeside:

Idrettslaget kan ikke ilegge «bøter» eller pålegge medlemmene å betale «dugnadsavgift» for manglende deltakelse på dugnad." 

Jeg synes personlig at dugnader er en fin ordning for å få ned vedlikeholdskostnader, samt er en arena for sosialt samvær. Samtidig må jeg erkjenne at gebyr for uteblitt dugnad har irritert meg en smule, rent prinsippielt: Dugnadene har ofte en varighet på 1-3 timer, noe som medører en ulempe for de som bor et stykke unna eller av andre grunner ikke kan delta. Alternativt i min forening, kan man "ofre" en hel helg ved å hjelpe til på årlig seilstevne, og på den måten utføre sin årlige dugnadsplikt i et jafs. 

Hvis båtforeninga skal snu på flisa, og premiere oppmøte med for eksempel 1000 kroner i redusert havneleie, og slik sett føye seg etter regelverket, tror jeg dessverre oppmøtet stagnerer. Dugnadsinnsats er billig arbeidskraft (hvis den belønnes), og ofte er det et arsenal av fagfolk i medlemsmassen som både kan sveise, støpe betong, snekre og lage vafler. 

Hvis dugnadsplikten forsvinner, tror jeg det må det andre incentiver på plass for å få folk til å møte opp. 

Redigert av scamπ (see edit history)

Dugnad er mange ganger positivt, men til tider frustrerende. I min båthavn besto dugnaden av 1 nattevakt pr. sesong, 2 personer ble satt opp til hver vakt. Kravet for å gå vaktrunder var at begge nattevaktene skulle gå sammen, hvis det av en eller annen grunn bare var én tilstede, skulle man kun oppholde seg i vaktbua, ikke gå patrulje blandt båtene. 

Selvsagt dukket gjerne ikke medlem nr. 2 opp, ingen beskjed, ingen reserve. Det er utrolig kjipt å sitte alene på nattevakt.

I hytteforening jeg er medlem i, er vi en liten gjeng, gjerne de samme hver gang som gjør dugnad. Har sluttet å ergre meg over de som aldri stiller opp, vi andre koser oss med arbeidet, samværet og pølser med litt attåt. 

En måte å ta betalt for dugnader og samtidig lønne de som deltar, kan være å sette opp årsavgiften med kr. XXX,- . De som stiller opp, får kr. XXX+Y til fradrag på neste års avgift.Y beregnes ut fra hvor mange kroner det ble fra de som uteble. Summen deles på antall dugnadsmedlemmer, én grense oppad på "lønn" må det være, overskytende går til båthavna.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Man kan lovlig "snu på flisa" ved å kostnadsberegne hva arbeidet som skal utføres vil koste og så la de som deltar på dugnaden betale mindre enn de som ikke deltar.

Man oppnår jo egentlig nøyaktig det samme med denne metoden, men da i form av "gulrot" og ikke bot.

Viser igjen til hva NBBL og HL sier om saken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Balder.. skrev On 10.2.2020 at 9.24:

Hva er poenget med 100000kr i innskudd når de tilbakebetales etter endt leieforhold ?? det er jo penger som ikke kan brukes av utleier, er det renteintektene ?

Det vil jo utelukke muligheten for båtplass for mange med slike summer, skjønner att dette ikke er ett problem for mange med slike beløp er mye penger fir de fleste.

Skjønner att ett innskudd antagelig skal sikre reprasjoner om leietaker skulle påføre båtplass skade men regner med det er forsikringer på slike brygge anlegg.

Det er vel noe i denne materien mitt innlandshode ikke skjønner :confused:

Du er inne på det, det er en slags sikring, eller depositum om du vil. Dersom en båt går ned, og eier ikke tar sitt ansvar, kan kostnaden bli mange ganger et innskudd på 100.000,- for å fjerne vraket.  

Samtidig skal en ikke helt utelukke at man kanskje nettopp ønsker å ekskludere folk som ikke kan betale depositumet... En skal selvfølgelig passe seg litt for å sette folk i bås, men her i nærheten er det ett anlegg hvor innskuddet er godt over 100`, og et annet hvor innskuddet er 0,- Det er liten tvil om hvor de mest slitne båtene ligger, og heller ingen tvil om hvor det må "ryddes" i båter som synker eller ikke tas opp i tide på høsten.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Team Colibri skrev 27 minutter siden:

Du er inne på det, det er en slags sikring, eller depositum om du vil. Dersom en båt går ned, og eier ikke tar sitt ansvar, kan kostnaden bli mange ganger et innskudd på 100.000,- for å fjerne vraket.  

Det løses ved pålagte kasko forsikring,  som må forevises for å få plass i foreningen...

Ang lovligheten av å gi fradrag i leie for opptjent dugnad, så mener jeg vi undersøkte det den gang jeg satt i styret i vår båtforening.. 

Og husker jeg ikke feil fra den gang, så var fratrekk på leie lovlig, men ikke utbetaling av kontanter for utført dugnad...

Eg vet nabo foreningen praktiserer dette med kontant utbetalinger for dugnad...det en ikke vet har en muligens ikke vondt av...mulig det gjelde skatteetaten også...????

Betaler kr 750 for plass med lysåpning 3.8m for perioden 15april til 15 oktober i en liten forening
+ kr 4800 + evt strøm for vinterplass i en annen forening.

I den lille foreningen er det dugnad for utsetting og opptak av uteliggere, ca 3 timer per år.
Jeg betalte 12500 i innskudd. Dette blir basert på regnskap og en får tilbake 70% ved evt utmeldelse. 
Vi har vann og noen parkeringer (de fleste bor innefor gangavstand)
I den store foreningen har de alle fasiliteter, og jeg er bare en glad og takknemelig leietaker der på vinteren som får være med å nyte godene deres :thumbsup:

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Det løses ved pålagte kasko forsikring,  som må forevises for å få plass i foreningen...

Og hvem skal så kontrollere at den forsikringen man tegner i juni ikke sies opp i juli?

Hva skatteetaten angår så er det ingen skatt på småbeløp som det vel her er snakk om så du kan sove trygt for den inntekten fra din båtforening. Du finner fakta om slikt på etatens hjemmesider.

Team Colibri skrev for 6 timer siden:

Samtidig skal en ikke helt utelukke at man kanskje nettopp ønsker å ekskludere folk som ikke kan betale depositumet... En skal selvfølgelig passe seg litt for å sette folk i bås, men her i nærheten er det ett anlegg hvor innskuddet er godt over 100`, og et annet hvor innskuddet er 0,- Det er liten tvil om hvor de mest slitne båtene ligger, og heller ingen tvil om hvor det må "ryddes" i båter som synker eller ikke tas opp i tide på høsten.

Ida Marie III skrev 35 minutter siden:

Litt tilitt må en ha til medlemmene....

Tror ytterst få tenker så kynisk...men men.. 

Shore skrev On 11.2.2020 at 11.55:

Dugnad er mange ganger positivt, men til tider frustrerende. I min båthavn besto dugnaden av 1 nattevakt pr. sesong, 2 personer ble satt opp til hver vakt. Kravet for å gå vaktrunder var at begge nattevaktene skulle gå sammen, hvis det av en eller annen grunn bare var én tilstede, skulle man kun oppholde seg i vaktbua, ikke gå patrulje blandt båtene. 

Selvsagt dukket gjerne ikke medlem nr. 2 opp, ingen beskjed, ingen reserve. Det er utrolig kjipt å sitte alene på nattevakt.

Dette er nok et kjent problem der det er dugnadsbasert vaktordning. Jeg snakket med et par vakter i en havn jeg var innom for en overnatting. Der hadde de løst dette ved at de hadde en liste med faste ringevikarer som kunne stille på kort varsel om noen ikke dukket opp. Sikkert type pensjonister og andre uten fast arbeid som gjerne stilte opp ved behov. Medlemmer som uteble måtte da dekke en fastsatt økonomisk godtgjørelse for vikaren. Dette fungerte bra i denne foreningen, hvordan det er rent juridisk vet jeg ikke.

---------

Jeg har betalt kr 12.000,- i innskudd for 3,5m plass, (C-C), i Holmestrand Småbåthavn. Sesongleie sommer 2020 koster kr 4.350,-. I tillegg kommer obligatorisk medlemsskap i båtforeningen eller seilforeningen til 350 kr pr år, og 350 kr for strømavtale pr sesong. Havna holder god standard etter totalrenovering med nye brygger osv. Avgiftsbelagt parkering, men medlemmer kan kjøpe sesongkort til en ok pris.

Mulighet for å leie vinterplass ved brygger med bobleanlegg, men da betaler man eget tillegg for vintersesongen.

Har båten i Sverige, rett innenfor grensen ved  Charlottenberg.  Liten båtforening ,uten strøm og vann, med med badeplass og gratis parkering. Rampe for utsett også. Kr 900 i innskudd og kr 1000 for sommersesong. Dugnad ved utsett og opptak av brygger, en uke plenklipp (i praksis en til to ganger, båtforening holder klipper og bensin)på badeplass.  Ingen bot om man ikke kan delta.

Har båt liggende i Østebøvågen, en av Ryfylkets mest skjermende havner. Har kjøpt plass for 175 000 (3,5m) som fritt kan omsettes. Betaler rundt 3800 i årlig leie som dekker alt vedlikehold, strøm etc. Stor parkeringsplass like ved og mulighet for å kjøre bil ca 20 meter fra båtplass. Også tilgang til egen servicebrygge. Det aller beste er imidlertid at anlegget ligger ca 50 meter fra boligen vår og at jeg fra godstolen i stua ser rett ned på båten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...