
Sondreland
31 minutes ago, Havarita said:Men fortsatt: At energiforbruket reduseres fra 12271MWh til 4775MWh fordi man har så effektive elektromotorer, stemmer rett og slett ikke.
Energimengden er funksjon av deplasement og hastighet, der hastighet betyr mest. Det refereres til energimengde inn på propell i begge tilfeller.
Også her forutsettes (uten at det er skrevet) at deplasementene er like. Det burde sjekkes ut. Det sier seg selv at om ferja synker av batterivekten, gir ikke beregningene noen mening.
Under like forhold er energimengden til forflytning tilnærmet like. Når man sammenligner bør man endre på få parametre om gangen.
Nei, det refereres ikke til energimengde inn på propell.12271MWh baserer seg på det at den termiske virkningsgraden til dieselmotorer ligger et eller annet sted rundt 40% (fra kjemisk energi i en enhet diesel til tilført energi til akslingen) mens virkningsgraden for det elektriske drivverket fra ladestasjon til aksling ligger rundt 86% (i følge antakelsen til rapporten). Det reflekterer rett og slett det faktum at i dieselmotorer så går godt over halvparten av energien bokstavelig talt opp i røyk (varme i eksos og kjølevann), noe som vanligvis ikke skjer med elektriske drivverk. Her kan man jo naturligvis legge til @Sjeldenutpå sitt gode poeng over, og referere til fergebrannen i fjor hvor batteriene faktisk gikk opp i røyk men la oss nå holde det utenfor og heller diskutere daglig drift av disse skipene.