
Sondreland
2 hours ago, Havarita said:@sondreland
Det kan være lett å gå seg vill i virkningsgrader. Rapporten gjør også det.
For en motor er det oppgitt hvor stor effekt man får ut på aksel, og hvor mye diesel man trenger for å produsere denne energien. Det er mengde forbrent diesel som avgir CO2. Alle mellomliggede tap er da inkludert. At man utnytter 40% av energimengden i diesel kan være sant isolert sett, men er et tall som ikke inngår i ligningen. Kjølevann gir f.eks energi til oppvarming.
Når man produserer 1 kWh (rotasjonsenergi) fra en dieselmotor (MGO) trenger man ca 1 dl diesel, som produseres 0,33 kg CO2 ved forbrenning.
Når man produserer 1 kWh (rotasjonsenergi) ut fra en elektromotor trenger man 1,1kWh fra EU-mix (inkl 10% lade/ overføringstap lokalt). Da har man produsert 0,47*110% kg CO2. Så skal man også korrigere for at man kun får 86% av tilført energien ut på aksling fra elektromotoren.
Alle tall og påslag fra rapporten. (EEC angir hhv 295g og 440 g/kWh for EU og Tyskland i 2016)
Man produserer altså nesten dobbelt så mye CO2 i driftsfasen ved å kjøre denne ferga på EU-mix fremfor å ha dieselmotorer ombord!
Det virker ikke helt som om du gidder å lese rapporten ordentlig. Det skjønner jeg i så fall godt, den er lang og mye av det er mindre interessant. Det er imidlertid ikke rapporten som går seg vill i virkningsgrader her, men noen andre.
For el-fergen forutsetter rapporten en årlig propulsjonsenergi+hotelllast på 3930MWh. Medregnet et tap i lading, utladning og drivlinje for øvrig på 14% medfører det at det totale tilførte energibehovet årlig er på 4,570MWh.
Tilsvarende, for dieselfergen, antas det at det årlige energibehovet for propulsjon+hotellaster er på 4908MWh (ikke 12,200MWh). Forskjellen mellom 4570MWh for elfergen og 4908MWh for dieselfergen kommer i hovedsak av det faktum at elfergen ikke bruker fremdriftssystemet til å holde seg på plass ved kai, noe dieselferger ofte gjør. Denne antakelsen kan gjerne diskuteres, men den baserer seg nok på vanlig praksis.
Så, om man skal produsere 4908MWh med nyttbar effekt (effekt målt på akslingen) i et system som drives av dieselmotorer vil man samtidig måtte bruke rundt 7300MWh (60% av totalen) på å varme opp eksos og kjølevann. Både fremdriften og oppvarmingen av omgivelsen må forsynes av diesel, og dermed er det totale energibehovet 12,200MWh, som fortsatt må forsynes fra forbrenning av diesel.
Om du i stedet har lyst til å gå via spesifikt diesel forbruk som du nevner i bunnen så, I motsetning til hva du skriver har de fleste mediumspeed dieselmotorer en reel SFOC (specific fuel oil consumption) på rundt 210-250gram/kWH, avhengig av hvor i lastkurven den befinner seg, mao. nesten tre ganger så mye som det du forutsetter. Om man antar en tetthet på 800 kilo/m3 vil 250 gram MDO tilsvare 3,1dl (ikke 1 som du skriver). I operasjonsprofilen brukt i rapporten går svært mye av tiden på lav effekt, derav høyere SFOC. Du har rett i at CO2 utslippet fra diesel er rundt 0.33 kg/kWh, eller rundt 3 tonn CO2 pr tonn med diesel. Er man snill mot dieselfergen og i snitt antar 210g/kWh blir det årlige forbruket til skipet på rundt 1030 tonn. Rapporten har antatt 1035 tonn i årlig forbruk, så der traff vi jo nesten. Brennverdien til 1030 tonn med diesel er, tro det eller ei, 12 000MWh, som er slående likt som angitt i rapporten.
Så, om du forbrenner 1030 tonn med diesel på et år vil du følgelig slippe ut rundt 3100 tonn med CO2. Om du bruker dette til å flytte et skip eller varme opp omgivelsene gjennom eksos og sjøvann, eller begge deler, det bryr ikke kjemien seg noe særlig med.
Sammenlignet med den elektriske energimiksen i Europa som antar rundt 300 gram CO2/kWh vil utslippet fra den elektriske fergen med sitt årlige forbruk på 4,570 MWH slippe ut 1371 tonn CO2, altså 44% av utslippet til dieselfergen. I Norge hvor utslippet pr. kWh er rundt 30 gram vil fergen slippe ut ca 140 tonn med CO2 årlig, som tilsvarer litt under 5% av utslippet til dieselfergen.
@Sjeldenutpå , oppvarming, det er godt spørsmål. I rapporten jeg linket til har de forutsatt at det trekkes en jevn effekt på 90kW til hotellaster, som jeg antar inkluderer varme. Det er sikkert mange måter å løse det på. Nettop til oppvarming er riktignok diesel utrolig effektivt.