Jump to content

oljetype på Cummins 5,9l diesel


Scand Baltic32

Recommended Posts

Hei. 

Forslag til oljetype på en Cumins 5,9l diesel,tas imot med takk. ? ? 

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Oljetype". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post

SYNTHETIC ENGINE OIL & OIL RECOMMENDATIONS
Synthetic engine oil is superior in every way, shape, and form than conventional petroleum based engine oils. Synthetic motor oil features a significantly higher resistance to thermal breakdown, chemical breakdown (contamination from fuel dilution and exhaust soot), and mechanical breakdown (shear). It is backwards compatible with ALL engines regardless of age and type. We recommend the following motor oils for the 5.9L Cummins:

Amsoil Heavy Duty or Signature Series Max Duty full synthetic engine oils

Valvoline Premium Blue full synthetic engine oil (endorsed by Cummins at time of publishing)

Shell Rotella T6 full synthetic engine oil

Link to post

Merkelig. 
I instruksjonsboka for Cummins QSB 5,9  bruker de en A4 side for oljetyper og det blir understreket at de IKKE anbefaler syntetisk bl.a pga lavere “sheer rate”. 
Fra husken så står det; 15w40 mineralsk olje  med minimum ACEA A3/B3 (tilsvarer VP VDS2) spec, og helst med ACEA E7 spec som tilsvarer VP VDS 3 og cummins sin egen spec; CES20078 .
 

Maritim har (hadde?) en Valvoline olje som oppfylte sistnevte spec til en rimelig pris.   
Valvoline All Fleet Extra 15w40 mener jeg den het... 

Mvh. SAP

Link to post

Den gangen jeg sprang rundt i kortbukse på femtitallet hadde vi noe som het Redex. Eller noe slikt. Skulle forlenge motorens liv. Løste opp skadelige koksavleiringer. Det var reklamen. Realiteten: Gamle amrikanere og andre brukte plutslig mer motorolje enn bensin. Oljen hølja ut fra veiva. Motorer som kunne gått tohundretusen til ble moringer. Men nå er alt så meget bedre. Kjør over på syntetisk olje og rens opp!  Det er ikke min motor. 

Link to post
11 hours ago, sap_2000 said:

Merkelig. 
I instruksjonsboka for Cummins QSB 5,9  bruker de en A4 side for oljetyper og det blir understreket at de IKKE anbefaler syntetisk bl.a pga lavere “sheer rate”. 
Fra husken så står det; 15w40 mineralsk olje  med minimum ACEA A3/B3 (tilsvarer VP VDS2) spec, og helst med ACEA E7 spec som tilsvarer VP VDS 3 og cummins sin egen spec; CES20078 .
 

Maritim har (hadde?) en Valvoline olje som oppfylte sistnevte spec til en rimelig pris.   
Valvoline All Fleet Extra 15w40 mener jeg den het... 

 

Hvis det står i instruksjonsboka så stemmer vel det.

 

https://www.sbmar.com/wp-content/uploads/2018/04/Cummins-Oil-Specification-Requirements-From-QSOL-Oct-2017.pdf

Link to post
Balder.. skrev for 10 timer siden:

Mulig det er litt flåsete sagt men ikke stygt ment !....det er jo bare en vanlig motor, ingenting spesielt, hvorfor ikke bare ha på helt vanlig motorolje som på alle andre helt vanlige motorer ?

 

Og hva anser du å være en "helt vanlig" motorolje? 15W-40 mineralsk olje er vel den vanligste som finnes til dieselmotorer I fritidsbåtsegmentet. Vanligere finnes vel knapt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...