Jump to content

Søker effektkurve Suzuki 115hk vs 140hk.


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Har prøvd å finne utskrift av effektkurve på disse 2 motorene, ser de har samme sylindervolum, boring/slag, 115hk har ett arbeidsområde på 1000rpm mens 140hk har spissere effektkurve med bare 600rpm arbeidsområde noe som er ett "dårlig" tegn. 

Kan ut fra de få opplysningene jeg finner ikke forstå att de ekstra 25hestene kan betale seg :confused:

Hadde derfor vært artig å sett forskjellen effektmessig på turtallsregistret....men finner det ikke :nonod:

Link to post

Ja på siste modell har 115 fått like stort slagvolum som 140.  At det ikkje skal betale seg? Hva mener du med det igrunn. Prisforskjellen er veldig liten og 25 hk er 25 hk samme kor du vrir på det. Noe særlig meir moment har den nok ikkje men den vil ha høyere toppfart og litt meir guff åkke som. Og siden de veier det samme og koster omtrent det samme så vil 140hk være en vinner på bruktmarkedet av de to.  

140 er oppgitt på 5600-6200 noe som er høyere enn på 115 modellen. Og som kjent er hk resultatet av dreimoment x turtall  

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Guest Balder..

Ja det hadde vært intresant med dyno resultat, har kjørt noen tusen bremsinger til sammen opp gjenom årene, noen merker var notoriske oppskrytte mens andre...spesielt Yamaha...alltid havnet innen 1hk ifht oppgitt effekt.

 

Når det gjelder Suzuki 115 vs 140 slik alt ser ut på papiret så er det forundelig att 115 blir valgt av så mange, ser jo att det er som Cerberus sier, liten prisforskjell mtp att det er 25hk forskjell, vekten er jo lik, men om de 25hestene skal levere som 25hk ekstra burde så bør man forvente noe sånt som 6knop ekstra på en båt som gjør 33knop med 115.

Ser i usa der de virkelig legger mye jobb i dette med å sjekke ut slikt att de regner ca 3knop+ på +10hk på den størrelse motor.

Ser att mange "over there" mener att denne 140hk,n er en "svak" 140hester.

Derfor hadde det vært intresant med effektgrafer, kunne da sett om det faktisk er noe som kan underbygge att det er mulig med +6-7knop kontra den "sterke" 115 hestern.

De ekstra hestene som kommer pga økt turtall betyr ingen ting for bottendrag/akserlasjon da de kommer kun pga økt rpm å ikke økt dreiemoment, derfor håper jeg det etterhvert dukker opp noen tall på hele kurven :)

 

Link to post
Guest Balder..

En økning på 25hk er mye så den opplevde økningen fra 115hk til 140hk burde merkes enormt....men er redd prisforskjellen på kun 8000kr indirekte sier veldig mye.

 

Jeg VET jo ikke, er veldig nysjerrig, om jeg faktisk hadde fått en opplevd 25hk økning for 8000kr hadde jeg ikke vært i tvil, samme vekt på begge med samme stammelengde.

Link to post

Kanskje disse testene kan gi en noenlunde indikasjon mellom DF115 og DF140. Samme båt. Samme last. Samme propell. Samme dag. Dog litt forskjell på bølger/vind - kanskje 1 knops påvirkning ene eller andre vei? Dog en lett og hurtig båt. Godt mulig forskjellen hadde blitt mindre på større og tyngre båt? 48,5mph vs 52,2mph = 3,7mph/3,2 knop.

 

df115.png.4f50bb71b60ae46874ac51a2ee79b03c.png

df140.png.41c3b0efb95793755ea6750b7f51f206.png

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Guest Balder..

Se der ja:thumbsup: mulig det ville blitt bare omtrent det halve med en tyngre båt/1200kg+, som vel er en båtstørrelse disse motorstørrelsene ofte brukes på.

 

Her ser vi også det jeg tenkte ut fra det lille jeg fant ut ved å se på motor spesifikasjoner, 140hestern er faktisk svakere i bunnregistret, det ser vi tydelig på dårligere akserlasjon, å det til å med på en så lett båt.

Vil vel kunne hente litt med 140,n på en veldig lett båt der toppfart er viktigest.

Men tror overhodet ikke det svarer seg på en 1400kg daycruiser der vi ønsker å komme raskt i plan å drive båten økonomisk på lave turtall.

Mange av disse hestene er hentet ved hjelp av å øke rpm, som i de fleste sammenhenger er fyfy, en god å "ærlig" effektøkning skal gi momentøkning fra tomgang å helt opp.

Det er vel lett å konkludere med att de 25 ekstra hestene kanske er mere som ponnier å regne....det er mitt resonemang, men mulig andre ser anneledes på det.

Det forklarer kanske att man får 25hk for kun 8000kr.

 

En annen ting vi ser er bensinforbruket, det er jo nesten identisk, i en bremsbenk justeres blandingsforhold luft/bensin, det måles i noe som heter BSFC, på godt norsk er det "forbrukt mengde bensin pr produsert hk" , ex ...hvis en motor motor som produserer 100hk med BSFC 0,50 bruker 20l/tim så vil en motor som produserer 200hk på BSFC 0,50 forbruke nøyaktig det dobbelte, 40l.

 

Huffameg, det er mye en skal spekulere på:blush:

 

 

Link to post
Balder.. skrev 45 minutter siden:

140hestern er faktisk svakere i bunnregistret, det ser vi tydelig på dårligere akserlasjon, å det til å med på en så lett båt.

Vil vel kunne hente litt med 140,n på en veldig lett båt der toppfart er viktigest.

Men tror overhodet ikke det svarer seg på en 1400kg daycruiser der vi ønsker å komme raskt i plan å drive båten økonomisk på lave turtall.

 

jeg vil vel si at et tidels sekund i forskjell ikke er nok til å trekke noen entydig konklusjon om forskjell i bunndrag...? 

 

med 1400 kg båt så ville jeg nok gått opp til 150hk, men feks Skipsplast 655 er en plass rundt 1100 kg og etter det jeg hører så funker den fint med både DF115 og 140. 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Guest Balder..

Poenget er vel til syvende å sist att det er overraskende liten forskjell på 2 motorer som burde være vidt forskjellige effektmessig.

Jo jeg synes faktisk det er veldig overraskende att 25hk ekstra resulterer i dårligere aks på en så lett båt, det er faktisk over 21% høyere effekt !

Men det er jo fritt frem for alle å velge motor, jeg føler vel bare att jeg fant ut det jeg ble sittende å spekulerte på etter att jeg så teknisk info på de 2 motorene.

For meg fremstår 115 motoren som den bedre på en litt tung båt, så får jo alle andre gjøre seg opp sin egen mening, var jo ikke meningen å støte noen:nonod:

 

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

ser ikke noen som er støtt her..? :smiley:

 

Tenker vel litt i samme baner ang motorstørrelse, hvorfor betale ekstra for krefter man ikke får utnyttet i særlig grad...?   (så lenge man har krefter nok i det turtallsområdet som brukes mest) 

 

.. men med en motor med mer turtall og hk på topp så kan man jo også vurdere å gå ned en størrelse på propellstigning, for mer krefter i bunnn uten å gi avkall på for mye toppfart..  Ulempen her vil jo kunne bli høyere turtall og forbruk på marsjfart.. 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Guest Balder..
Cerberus skrev 1 time siden:

Øhm tydelig  dårligere akselerasjon?:lol: en tidel med stoppeklokke er ikkje akkurat så tydelig vel? eller ka veit vel eg.  Hva med at 140 hk bruker mindre bensin på alle normale turtall da?  

Helt greit å le av det, men jeg forventer att hestekreftene jeg kjøper gjør rett for seg.

Jeg vil absolutt ikke le av att en 140hk motor er treigere enn en 115hk motor, helt uforståelig for meg att det er ok, selv om det er bare...Øhm en tidel... men du får jo gleden av å ha 140 på motorlokket, hehe.

De ekstra 25hk koster jo bare 250kr/st så kan vel ikke vente mer av dem, st prisen fra 140hk til 150hk er på mer normale ca 2000kr.

Jeg delte dette da det er litt spesielt, har nå gjort det å lar det være med det :)

 

 

20200211_212154.jpg

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
23 minutes ago, Balder.. said:

Det er det jeg også vil frem til, der får du kraftpakke som en følge av 800cc ekstra men fremdeles 4 sylindre, skjønner ikke helt poenget med 140hk motoren.

 

 

Det er en billig måte på å lage en "større" motor på for produsentene.. på en lett båt vil det sikkert være fint..    Ta f.eks Askeladden P66 som er levert med 140/150  så  oppleves båten helt annerledes med 150.  Så en tungdrevet båt vil ha stor fordel av 150. Volum og dreiemomentkurve har stor betydning. Selv liker jeg å ha en motor som jeg slipper å tyne

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Eg skjønner ikkje kordan du tenker at hestekrefter har noe med akselerasjon å gjøre og at du tror den ene der er raskere enn den andre.  Det er strengt tatt totalt irellevant for aksen.  Hestekrefter er toppfart og den har jo også høyere toppfart. 3-4 knop er ca akkurat hva en kan forvente.  Ellers viser tallene ingenting annet enn at det er samme motor, alle data som blir presentert der er så tett at det er innafor normale toleranser. Einaste forskjellen er at den ene har meir turtall å gå på, altså meir hk og meir fart. Spørsmålet blir heller hvorfor har de en 115/140 modell som er så lik. Letteste 140 på markedet for de minste båtene der det er vesentlig kansje.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...