Jump to content

Edit History

Gunga Din

Gunga Din

Geb skrev 1 time siden:

Hvis det viser seg at eksisterende antenne + kabel er så full av irr og rust at jeg velger å bytte ut hele greien tenker jeg å kjøpe en ferdig lengde med terminerte ender klart slik at jeg slipper å kappe og lage egne skjøter? Hvis 15 meter er en standard kabellengde tror jeg det skal passe meg fint. Termineringene er vel heller ikke større enn at de går gjennom de eksisterende hull i dekk og mast.

Har forstått det slik at kabeltype RG213 er å foretrekke.

Når alt dette virker blir neste prosjekt å teste ut "nødantennen" som tidligere eier har montert på pushpiten. Med ferdiglagte kabler skal det være raskt å bytte mellom antenner i tilfelle mastehavari....-

innen du bytter hele kabeln.........kappe bort 10cm (ifall du har litt overlengde på kabeln) kan godt hende att kabeln er helt OK

og att irret bare er i enden, da sparer du både tid o penger !

hvis du bestiller ferdig terminert kabel, så må du sjekke din gamle mastekabel først.

går pluggene gjennom mastrøret i topp hvor antennen sitter og hvordan er dekksgjennomføringen utført.

(i mitt fall så sitter gummipakkning + skrulokket på mastkabeln.....disse går ikke gjennom en  ferdigterminert kabel ! uten må monteres på først.....innen terminering)

men har du type ‘svanehals’ eller Cableport, så får du gjennom hele PL-kontakten.

og du har reden en god ´skjøteplassering’.....under dekk !! Aldri over dekk...eller i dekk....det er att be om trøbbel !

ser att du skriver att du reden har en nødantenn på pushpit......du er sikker på att det er en VHF-antenn, så det ikke er en gammel PR-antenn.....man brukte samme PL-kontakter på den tiden.

tidl, lenger opp i tråden...så diskuteres en liten provisorisk antenn.

enklest gjør du en sånn av ett par meter RG58 kabel.........(sånn klen coax, som du ikke skall ha permanent i masten) da har du en perfekt nødantenn i framtiden også........nesten like bra som din ordinarie, om de hadde vart montert på samme høyde !

skale av ytterstrømpe fra inner/midt-lederen slik som bilden viser.........resten av antennkabeln skall gå ut 90gr

image.jpeg.0b2706f7690c20bc1f0bc8e348030611.jpeg

Gunga Din

Gunga Din

Geb skrev 38 minutter siden:

Hvis det viser seg at eksisterende antenne + kabel er så full av irr og rust at jeg velger å bytte ut hele greien tenker jeg å kjøpe en ferdig lengde med terminerte ender klart slik at jeg slipper å kappe og lage egne skjøter? Hvis 15 meter er en standard kabellengde tror jeg det skal passe meg fint. Termineringene er vel heller ikke større enn at de går gjennom de eksisterende hull i dekk og mast.

Har forstått det slik at kabeltype RG213 er å foretrekke.

Når alt dette virker blir neste prosjekt å teste ut "nødantennen" som tidligere eier har montert på pushpiten. Med ferdiglagte kabler skal det være raskt å bytte mellom antenner i tilfelle mastehavari....-

innen du bytter hele kabeln.........kappe bort 10cm (ifall du har litt overlengde på kabeln) kan godt hende att kabeln er helt OK

og att irret bare er i enden, da sparer du både tid o penger !

hvis du bestiller ferdig terminert kabel, så må du sjekke din gamle mastekabel først.

går pluggene gjennom mastrøret i topp hvor antennen sitter og hvordan er dekksgjennomføringen utført.

(i mitt fall så sitter gummipakkning + skrulokket på mastkabeln.....disse går ikke gjennom en  ferdigterminert kabel !

uten må monteres på først.....innen terminering)

men har du type ‘svanehals’ eller Cableport, så får du gjennom hele PL-kontakten.

og du har reden en god ´skjøteplassering’.....under dekk !! Aldri over dekk...eller i dekk....det er att be om trøbbel !

ser att du skriver att du reden har en nødantenn på pushpit......du er sikker på att det er en VHF-antenn, så det ikke er en gammel

PR-antenn.....man brukte samme PL-kontakter på den tiden.

tidl, lenger opp i tråden...så diskuteres en liten provisorisk antenn.

enklest gjør du en sånn av ett par meter RG58 kabel.........(sånn klen coax, som du ikke skall ha permanent i masten)

da har du en perfekt nødantenn i framtiden også........nesten like bra som din ordinarie, om de hadde vart montert på samme høyde !

skale av ytterstrømpe fra inner/midt-lederen slik som bilden viser.........resten av antennkabeln skall gå ut 90gr

image.jpeg.0b2706f7690c20bc1f0bc8e348030611.jpeg

• Create New...