Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Når du har en så kraftig truster regner jeg med at båten ikke kommer til å slite med 30kg mer i baugen, egentlig.
"Bare må" en bruke kabel fordi de er der?

Ellers.
Strøm forgreiner seg og hentes fra alle tilgjengelige steder, men tverrsnitt og spenninger er avgjørende.
I så fall bør disse også være beregnet for å kunne ta hele lasten, med bare lite spenningsfall,
for "tilfellet" at det enslige baugbatteriet en gang svikter.

Jeg pleier å være meget tilbakeholdene med å anbefale rørceller med så lite kapasitet.
Slike batterier er tenkt for å starte en motor, dvs å gi veldig høy strøm for 3 - 5 sekunder.
Avhengig måten å bruke -kan- dette virke på truster også, men ser man på spenninger da er det ikke bra.
Når man først bygger da burde man bygge med korrekt reserve.
Et batteri til bør da ikke være noe grunn for å diskutere, verken mht. "vekt" eller de få kroner som det koster ekstra.

Det finnes mange som har egne tanker, og enda flere "hvis og når",
men jeg regner alltid direkte og det betyr med dedikert kapasitet om mulig.
Da slettes nesten alle vanlige problemer samtidig.

:fishing:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Når du har en så kraftig truster regner jeg med at båten ikke kommer til å slite med 30kg mer i baugen, egentlig.
"Bare må" en bruke kabel fordi de er der?

Ellers.
Strøm forgreiner seg og hentes fra alle tilgjengelige steder, men tverrsnitt og spenninger er avgjørende.
I så fall bør disse også være beregnet for å kunne ta hele lasten, med bare lite spenningsfall,
for "tilfellet" at det enslige baugbatteriet en gang svikter.

Jeg pleier å være meget tilbakeholdene med å anbefale rørceller med så lite kapasitet.
Slike batterier er tenkt for å starte en motor, dvs å gi veldig høy strøm for 3 - 5 sekunder.
Avhengig måten å bruke -kan- dette virke på truster også, men ser man på spenninger da er det ikke bra.
Når man først bygger da burde man begge med korrekt reserve.
Et batteri til bør da ikke være noe grunn for å diskutere, verken mht. "vekt" eller de få kroner som det koster ekstra.

Det finnes mange som har egne tanker, og enda flere "hvis og når",
men jeg regner alltid direkte og det betyr med dedikert kapasitet om mulig.
Da slettes nesten alle vanlige problemer samtidig.

:fishing:
Jørg

• Create New...