
Joerg Becker
Førstefender skrev for 21 timer siden:.
SitatHar to stk 115Ah med EN 760, koblet til baugpropell SE100, litt overkill,
8,4hk blir ca. 6.300 W
Strømmen du tilbyr trusteren er -kanskje- litt overkill, ved første øyekast,
men den trenger kapasitet i tillegg.
230Ah EN er trolig noe mellom i minste laget til akkurat passe,
det ser du også den dagen du har en real fight mot vinden.
Uansett, til truster ville jeg velge batterier etter DIN, men ikke EN eller SAE.
Grunn for det er måten hvordan batterier og hvor lenge den skal levere merket strøm.
F.eks. sette EN sin posisjon til 7,2V mens DIN velger 9 Volt, i bestemt tid.
Trusterprodusenter regner med minste spenning 10V.
Derfor er det bedre når man velger batteriet som testes med høyest spenningsgrense i testen.
Da er den mindre på merkestrøm, men mye høyere mht kapasitet.
Når du så velger passe strøm (Ampere DIN) pleier det også å bli riktig kapasitet i utgangspunkt for minst 30 sekunder.
Med dobbelt kapasitet får man garanti for å kunne kjøre karusell i 60 sekunder, noe som publikum liker i et havn,
med batterispenning som også e-motoren liker siden den ikke blir så varm.
Vinsjmotorer har det samme problem som trustermotorer, bare mye lengre.
Mens trustere brukes i noen sekunder, eller kanskje et minutt når en enten er i trøbbel eller ikke behersker båten,
kan den ene eller andre vinsje brukes i flere minutter på råd.
Med f.eks. 75meter 10mm kjetting kan dette bli 3 - 4 minutter, og da er både kapasitet og spenning et "må".
Ville man gjøre det riktig da bør det installeres et batteri som ikke er beregnet til start,
men et ren traksjonsbatteri med korrekt kapasitet ift. både forbruk og spenningstabell i databladet.
Du ser, kapasitet er ikke helt uviktig.
SitatEn lader med 2 utganger og samme ladekarakteristikk for baugpropell og startbatterier og en Sterling 60A kunn til forbruksbank.
Når du bruker bly-syre på alle kunne du bruke det samme lader (PCU har 3 uttak) for alle 3 banker.
Bly har det godt av litt overlading, blant annet for å balansere cellene, forebygge sulfatering og stratifikasjon, mm.
Bare at batteriene ikke skal tørrkokes (særlig lukkete batterier som ikke kan påfylles med destillert vann).
Jørg