Boatorhead Startet 12.Februar.2020 Del på Facebook Startet 12.Februar.2020 Hei alle, Jeg er temmelig ny som båteier og båtboer. Jeg har nettopp fullført min første vinter, og skulle i går tømme septiktanken. Jeg tok derfor båten bort til Kongen, men der stod det at septikmottaket var vinterstengt. Jeg snakket med avløpsetaten som sa at alle tydeligvis er stengt i vinterhalvåret. Tanken min må jo tømmes nå, så da har jeg ikke så mye valg enn å reise et stykke ut fra land og tømme i sjøen. Problemet er bare den at jeg mistenker at båten min kun har tømming oppe på dekk, ikke noen mulighet til å bare slippe alt i sjøen. Så finnes det noen eksterne pumper med slange som jeg kan ha liggende i båten, som får pumpet ut fra dekk og ut i havet? Som sagt er jeg helt ny på dette, og har ikke blitt ordentlig kjent med båten enda. Setter pris på all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 He, jeg har samme løsning med tømming i dekket. Jeg kjøpte denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/hevertpumpe-2000041999?gclid=EAIaIQobChMIwZzVxsDL5wIVAsqyCh275w-eEAQYAiABEgJgJvD_BwE jeg kappet røret et lite stykke under pumpen. Utfordring er å få det tett mellom røret og «avløpet». På min båt er der en gummislange innvendig i tømming gjennomføringen som røret passet i. Det tar litt tid, men det funger. Bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
Boatorhead Svart 12.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Bjørkski skrev 39 minutter siden: He, jeg har samme løsning med tømming i dekket. Jeg kjøpte denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/hevertpumpe-2000041999?gclid=EAIaIQobChMIwZzVxsDL5wIVAsqyCh275w-eEAQYAiABEgJgJvD_BwE jeg kappet røret et lite stykke under pumpen. Utfordring er å få det tett mellom røret og «avløpet». På min båt er der en gummislange innvendig i tømming gjennomføringen som røret passet i. Det tar litt tid, men det funger. Bjorkski Takk for svar! På dekk her er det en standard ISO 8099, men det bør vel finnes et gummimunnstykke som gjør at hevertpumpa passer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Har du prøvd å løfte på dørkeplater og benkeputer for å se etter skroggjennomføring under vann? De aller fleste har det, så jeg ville prøvd å lete litt først... En eller annen form for septikpumpe vil du I så fall også finne. Manuell eller elektrisk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 En god start kan være og fortelle hvilken båttype dette gjelder... Kanskje noen har inne samme båten, og kan opplyse deg hvordan opplegget er..? før du demonterer halve båten.. Som index skriver, så har de aller fleste båter et tømme system rett til sjøen...enten via et vakumsug system som slår inn ved en viss hastighet på fartøyet, eller en EL pumpe, som pumper det hele over bord... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 index skrev 18 minutter siden: Har du prøvd å løfte på dørkeplater og benkeputer for å se etter skroggjennomføring under vann? De aller fleste har det, så jeg ville prøvd å lete litt først... En eller annen form for septikpumpe vil du I så fall også finne. Manuell eller elektrisk. Enig. Bortsett fra at det ikke engang trenger å være pumpe, det kan være frittfall. Da er det kun å åpne ventilen, så tømmer tanken seg selv. Kikk litt på tanken. Hvor mange slanger er tilkoblet ? Er det flere en den tykke inn og den tykke til dekk (pluss den tynne til luft) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Hva med å ta en telefon til forrige eier av båten? Slikt som hvordan tømme septiken ville jeg sagt var en del av informasjonen du burde ha fått da du kjøpte båten, det er i alle fall noe jeg kommer til å gå grundig gjennom hvis noen skal kjøpe min. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Legg ut noen bilder av undersiden av tanken. Jeg tipper det går en slange ut derfra. Hvor går den? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 På min nye tank er alle utløp på oversiden. Det var det på den gamle også forresten. Så i det hele tatt @Boatorhead, ta bilder av septiktanken og få med alle slanger som er koplet til tanken, over eller under. Har du flere enn 3 slanger som er koplet til så har du nok en alternativ tømmemåte. Du kan også ha 3 slanger som er koplet til og en Y-kopling på den ene slangen for tømming som går opp til dekk og en ut under vann. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.