Jump to content

Erfaringer med Nimbus 320?


bjoris

Recommended Posts

Selv om drømmebåten er en Sargo 28 så er det litt tøft økonomisk uten at det blir stress. NB870 har derfor til nå vært den mest aktuelle, men så så jeg gjennom noen gml lagreded finn.no annonser og jeg fant en bra utstyr og tilsynelatende meget pen Nimbus 320. Jeg ser noen fordeler og noen ulemper med Nimbusen vs NBen, men jeg syns likevel den er grei å ha med i sammenligningen.

 

Noen med erfaringer? For meg er dette en bedre turbåt, spes soveavdelingene er mye bedre enn på 870en, passasjersete i fartsetningen er stort pluss og like stor fart med mindre motor gir jo lavere drivstoffkostnader, noe jeg er opptatt av fordi jeg ikke tror det går mange år før vi har avgift på dieselen også.

 

Det som trekker mest ned er liten uteplass og ikke utestyring. Teak på dørk ute er jo litt feil ifht hvordan jeg/vi bruker båten, men jeg er jo ingen stor fisker heller så kunne nok levd med det...

 

En ting jeg ser for meg er at Nimbusen er noe mer lettsolgt ifht NBen, jeg liker NBen godt, men ser at det er svært få av de som legges ut som faktisk blir solgt så jeg er mer usikker på verdifall på NBen enn Nimbusen...

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 11 måneder senere...

Fine båter begge 2. Men min mening er at de er litt for "lukket". Mitt tips er hardtop-utgaven av den jeg har, Riviera 925HT. Det har stor motorisert takluke som slipper inn mer sol, de gangen den titter frem. Et annet pluss er at de stort sett har 6-sylindra motorer som går litt stillere. Vi som har hatt styreposisjon over en Yanmar 4LP(A) og kjørt mye, kjenner til støyproblemet. 

Link to post

Nimbus 320 er jeg veldig godt fornøyd med.
Det viktigste for meg er:

  • Tar sjøen meget bra.
  • Marsjer på 22knop med Volvo Penta D4-260hp i nærmeste all slags vær. 
  • 22knop forbruk 1,5 L/nm. 5knop forbruk 0,3 L/nm.
  • Godt isolert. Bra når det er både varmt og kaldt.
  • Kjekt med bakvegg båt, når det er dårlig vær.
  • Side vinduer og soltak.  Godt utsyn på førerplass og for passasjerer. 
  • Det er faktisk godt å søke tilflukt i båten når det er meget varmt. Det er ikke mulig med en kalesjebåt!
  • Badeplattformen er liten, men vi fjernet fender holderne, som er plasskrevende. Fenderne kan plasseres andre steder.
  • Plassen både ute og inne er akseptabelt. 
  • Båten er 3,10m bred. Kunne vært bredere, men den går fint i vannet og brøyter ikke mye sjø.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...