bjoris Startet 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2020 (redigert) Selv om drømmebåten er en Sargo 28 så er det litt tøft økonomisk uten at det blir stress. NB870 har derfor til nå vært den mest aktuelle, men så så jeg gjennom noen gml lagreded finn.no annonser og jeg fant en bra utstyr og tilsynelatende meget pen Nimbus 320. Jeg ser noen fordeler og noen ulemper med Nimbusen vs NBen, men jeg syns likevel den er grei å ha med i sammenligningen. Noen med erfaringer? For meg er dette en bedre turbåt, spes soveavdelingene er mye bedre enn på 870en, passasjersete i fartsetningen er stort pluss og like stor fart med mindre motor gir jo lavere drivstoffkostnader, noe jeg er opptatt av fordi jeg ikke tror det går mange år før vi har avgift på dieselen også. Det som trekker mest ned er liten uteplass og ikke utestyring. Teak på dørk ute er jo litt feil ifht hvordan jeg/vi bruker båten, men jeg er jo ingen stor fisker heller så kunne nok levd med det... En ting jeg ser for meg er at Nimbusen er noe mer lettsolgt ifht NBen, jeg liker NBen godt, men ser at det er svært få av de som legges ut som faktisk blir solgt så jeg er mer usikker på verdifall på NBen enn Nimbusen... Redigert 13.Februar.2020 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
MajorAndy Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Det er jo en fin og populær båd. Jeg har selv overvejet at købe den flere gange. Min eneste anke er, at agterdækket er lidt for lille og båden er relativt smal, så sidedækkene er svære at gå på. Et godt alternativ er jo Skilsø Arctic, der efter min mening er lidt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 14.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Skiltsøen har jeg ikke tenkt på, takk for tipset! Ingen med erfaring fra Nimbus 320? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kaskazi Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Jeg har eid en Nimbus 310 med en 222 hk motor noen år. Den er prikk lik 320, men 30 cm kortere. God sjøbåt og velbygd med isolert skrog. Litt liten septiktank, 45L. Sitér dette innlegget Link to post
Bestum Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Har hatt Nimbus 320c i 4 år. Knall båt! Går fint i sjøen, bra isolert skrog. Vi har hatt 2 stk av de bøybare sitteputene/stolene som vi har sittet på i baugen når jeg har tatt en sigar og pils i solskinnet... og de funker også fint på badeplattformen om man ønsker å ta morgenkaffen der. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Fine båter begge 2. Men min mening er at de er litt for "lukket". Mitt tips er hardtop-utgaven av den jeg har, Riviera 925HT. Det har stor motorisert takluke som slipper inn mer sol, de gangen den titter frem. Et annet pluss er at de stort sett har 6-sylindra motorer som går litt stillere. Vi som har hatt styreposisjon over en Yanmar 4LP(A) og kjørt mye, kjenner til støyproblemet. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Nimbus 320 er jeg veldig godt fornøyd med. Det viktigste for meg er: Tar sjøen meget bra. Marsjer på 22knop med Volvo Penta D4-260hp i nærmeste all slags vær. 22knop forbruk 1,5 L/nm. 5knop forbruk 0,3 L/nm. Godt isolert. Bra når det er både varmt og kaldt. Kjekt med bakvegg båt, når det er dårlig vær. Side vinduer og soltak. Godt utsyn på førerplass og for passasjerer. Det er faktisk godt å søke tilflukt i båten når det er meget varmt. Det er ikke mulig med en kalesjebåt! Badeplattformen er liten, men vi fjernet fender holderne, som er plasskrevende. Fenderne kan plasseres andre steder. Plassen både ute og inne er akseptabelt. Båten er 3,10m bred. Kunne vært bredere, men den går fint i vannet og brøyter ikke mye sjø. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Bruker man båten mye alene så er kontroller ute gull, mye lettere enn å måtte løpe ut og inn i hytta ved tilegging i dårlig vær. Samme ved fisking. Har selv sett på samme båt, men fant akterdekket som lite og trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.