Jump to content

Dørene i båten kilt seg i løp av opplag...

R.O

Recommended Posts

Var innom båten for en sjekk i går.  En ting jeg stusset på var at dørene inn til toalett og lugar hadde kilt seg, så tydelig at det har vært bevegelse i båten.  30fots motorbåt som står på land. Hadde tilsynelatende godt med støttepunkter. Skyldes dette temperatur, dårlig støtte, eller er det helt normalt..? Første året med «stor» motorbåt i opplag. 

Båten ligger på sjø hele året og til tider så har vi bra med fuktighet her vest.

Bruker avfukter og har aldri opplevd fukt overhode, så løsningen vil være å få kontroll på fuktigheten.

Har sengetøy og alt av inventar ombord hele året ingen fukt eller sopp dannelse.

Fukt er en stor bidragsyter til feil i elektronikk og det er ikke gunstig for hverken treverk eller annet utstyr ombord.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Havelle skrev for 3 timer siden:

Det kan vel også være kulden som gjør at treverket forandrer størrelse?

Veldig vanlig før i tiden at dører og skuffer i gamle, vasstrukne trebåter som lå som våte ulltepper over støttene, kilte seg på grunn av bevegelse. Siden den gangen har mantraet vært å legge dørker til siden, lukke opp alle skuffer, skap og luker for gjennomlufting. En plastbåt er som en plastpose, om man ikke følger samme prosedyre. Har du avfukter, tett alle åpninger mot utsiden. Ikke avfukter, maks gjennomlufting. Nei, treverk beveger seg lite med temperaturen. Men når temperaturen synker, relativ fuktighet øker, trekker treverket fuktighet til seg. 

Guest Avmønstret#

Forrige seilbåten jeg hadde måtte ha alle dører og luker som gikk på tvers av skrogretningen åpne når den stod på land ellers så kilte de seg fast. Båten ble åpenbart klemt litt "smal" i stativet selv om jeg prøvde å minimalt press på sidestøttene. 

Nå var den båten jeg hadde kjent for å være sånn passe myk i skroget og også at den seig litt ned på kjølen osv i opplag. Så skroget endret rett og slett litt form ifht å ligge på sjøen og da vil alt som er utført med milimeterpresisjon inne i båten være utsatt. 

Husker jeg glemte å ha av ene "skyveluka" til motoren en høst jeg satt opp båten. Ikke helt enkelt å få den opp når båten først stod på land ;-)

--------------

Jeg har lært at det er "god standard" å treffe med sidestøttene på skott innvendig i båten. Ville prøvd meg litt frem med plassering av støttene neste år og se om det endrer noe. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...