BjarteGr
Hei.
Jeg er i ferd med å kjøpe min første båt. Den skal i hovedsak ligge forankret trygt hjemme, men i perioder - spesielt sommermånedene - vil den tas med på hytten, der familien har pleid å forankre mellom to utspring. Dette er rett sør for Bjørnefjorden, og med rett vindretning står bølger og vind rett inn. Det har tidligere gått tapt båter her, men gjennom førti år har det stort sett gått greit. Imidlertid skal jeg nå ha en noe større båt.
Båten jeg skal forankre er en bowrider med motor, totalvekt rett under et tonn. Det er aluminiumsøye i skroget, og kryssholt på rekken.
Det er satt ned en ring i sement på neset vist på bildet. Planen er å feste en blokk til denne, så strekke et tau fra baug, via blokk, bak til kaien og bak til akterspeilet. Da vil båten bli liggende med baugen mot dominerende vindretning.
Hvor kraftig tau trenger jeg - og hvor kraftig blokk? Vi har pleid å feste tauet i båten med karabinkrok, blir dette for veikt? Evt løkke i kryssholt fremme og karabiner bak?
edit: Det kan hende at det vil bli lagt flere båter - en til to - parallellt med min båt.
Se bilde under - takknemlig for svar/synspunkter!