hammer- Startet 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2020 Hei alle glupinger :) Jeg har hatt ut varmeveksleren i båten for restaurering og nå skal den snart inn i båten igjen. Det er en gammel traver av en Ford diesel fra 1985/1986. Er det noen av dere som vet hvor mye frostvæske jeg skal helle på igjen (ferdig blandet 50 %)? Jeg går ut fra at det bare er å tømme opp i påfyllingslokket på varmeveksleren (hey presto, plug & play)? Jeg går også ut fra at jeg ikke får testet motoren fullverdig før den kommer på vannet igjen og er det da noe jeg må være spesielt oppmerksom på? Håper dere kan komme med noen gode råd :) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Nesten umulig å svare på det du spør om, det er et hav av forskjellige ford motorer, så hvor mange liter det skal fylles på din motor er vanskelig å si.. Men går ut fra du har tømt hele kjølekretsen og denne er skylt? Viktig å ikke blande forskjellige typer frostvæske, da flere ikke er kompatible med hverandre, kan bli grøt. Etter at motor er kjørt varm kan det hende du må etterfylle både en og to ganger da systemet vil luftes. Om det er punkter på denne motoren din som må luftes spesielt er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
hammer- Svart 16.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Tusen takk, Førstefender :) Jeg ble litt klokere. Tidligere eier har nok brukt Biltema sin, siden jeg fant en gammel kanne ferdig blandet i båten. Om jeg leser deg rett fyller man på til det er fullt og følger med for å se om man må etterfylle. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Om du ikke allerede har gjort det, er tiden inne for en runde med systemrens før du skyller igjennom med rent vann. Deretter fyller du på kjølevæske blandet til 25-30 minus. Når du kommer så langt, fyller du til tanken er full, og kjører motoren så varm det lar seg gjøre. Ha med 5-10 liter ekstra ferdigblandet kjølevæske på første turen, sik at du evt. Kan etterfylle når termostaten har åpnet, og systemet er luftet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.