TideRace
Gratulerer med flott båt og velkommen på forumet!
Hvis du er usikker på alder på belgen, men du vet den er godt over 7 år, ville jeg fått denne byttet først som sist. Skiftintervallet fra VP er som nevnt 7 år. Skulle du få en alvorlig vannlekkasje her, må du regne med at dette er det første forsikringsselskapet ditt vil spørre om. Jeg vet noen har skiftet etter 7 år og andre etter 12 år. Begge har sett fine ut. Vet også om en som skiftet etter 8 år, og der var det på overtid. Ofte synes ikke "slitasjen", da dette ofte gjemmer seg mellom belgen og skroget. Jeg skiftet i fjor (også VP S130-drev) og betalte 25000 kroner for jobb og deler på VP-verksted. Da ble også drevet demontert og ettersett. Med ny (brukt) båt er det mye trygghet i å vite at denne er skiftet og "nullstilt".
Eneste grunn til at luftfilteret er tatt av må vel være at dette har gått tett og at en tidligere eier har fjernet det når motor har begynt å bli tungpustet. I et rent og velholdt motorrom er ikke luftfilteret kritisk i en nødsituasjon, men det er en god grunn til at det er der. Nytt luftfilter til D2-40-motoren koster ca 700 kroner og varer noen år i et rent motorrom. Regner med at prisen på ditt er omtrent det samme. Luftfilter-enheten som skal skiftes er hele det store sorte plasthuset bak på motoren som vises på bildet ditt.