Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Barbaria skrev for 2 timer siden:

Hmm, jeg har byttet bare skummet som sitter festet med en slangeklemme. Er du sikker på at du må bytte boksen? 
Et problem med orginal skumfilteret er at det løser seg opp og blir til støv...

Jeg vet bare at i tilsvarende luftfiltere for de fleste andre motorer i VP D1- og D2-serien, i alle fall opp til D2-40, er det lag med brettet filterpapir inne i det sorte filterhuset. Filterhuset er en lukket enhet, hvor selve filterinnsatsen ikke kan byttes ut, men hele greia må byttes. VP har jo aldri vært kjent for gjenbruk.

Etter hva jeg har forstått er skumfilteret på utsiden for å dempe innsugningslyden slik Lazyjack skriver over. Ulempen er som du selv nevner, at filterhuset antagelig blir fylt med skumpartikler når skumfilteret ved innsuget råtner og går i oppløsning. Mye mulig disse filterne derfor er overmodne for utskiftning når det har overlevd et par ytre skumgummifilterskift, da disse nå antagelig er i pulverform og tetter filterpapiret på innsiden. Dersom det er filterpapir på innsiden da. Men det er jo lett å sjekke, bare å skru av filterhuset og kikk inn med en lommelykt. Jeg kan bare ikke forstå hensikten med sorte filterhuset på D2-55 dersom det er tomt? Mulig det er lurt å sjekke status i alle fall.

TideRace

TideRace

Barbaria skrev for 1 time siden:

Hmm, jeg har byttet bare skummet som sitter festet med en slangeklemme. Er du sikker på at du må bytte boksen? 
Et problem med orginal skumfilteret er at det løser seg opp og blir til støv...

Jeg vet bare at i tilsvarende luftfiltere for de fleste andre motorer i VP D1- og D2-serien, i alle fall opp til D2-40, er det lag med brettet filterpapir inne i det sorte filterhuset. Filterhuset er en lukket enhet, hvor selve filterinnsatsen ikke kan byttes ut, men hele greia må byttes. VP har jo aldri vært kjent for gjenbruk.

Etter hva jeg har forstått er skumfilteret på utsiden for å dempe innsugningslyden slik Lazyjack skriver over. Ulempen er som du selv nevner, at filterhuset antagelig blir fylt med skumpartikler når skumfilteret ved innsuget råtner og går i oppløsning. Mye mulig disse filterne derfor er overmodne for utskiftning når det har overlevd et par ytre skumgummifilterskift, da disse nå antagelig er i pulverform og tetter filterpapiret på innsiden. Dersom det er filterpapir på innsiden da. Men det er jo lett å sjekke, bare å skru av filterhuset og kikk inn med en lommelykt. Jeg kan bare ikke forstå hensikten med sorte filterhuset på D2-55 dersom det er tomt?

• Create New...