Jump to content

Hvor stor Eberspächer i båt til vinterbruk?

Storken

Recommended Posts

Hei.

Jeg tenker å montere en Eberspächer i båten. 

Båten er 1980 mod 23fot med kalesje og kahytt. 

Båten skal bli brukt til overnatting sommer og vinter. Jeg har blitt anbefalt både Eberspächer S2 og M2 av ulike forhandlere.  2200W og 4000W. Blir da veldig usikker på hvilken størrelse jeg da skal velge. Jeg er klar over at den ikke skal kjøres for lavt pga problem med soting.

Etter tabell skal det vel det gå bra med S2, men det er stort varmetap i denne båten har jeg erfart. Usikker på om tabell også tar hensyn til vinterbruk?

Er det noen som har erfaring med at S2/ 2200W er stor nok eventuelt for liten for båt på denne størrelsen til vinterbruk? Jeg er selv redd dette kan være for lite.

Det er i dag to utløp for varmluft fra gammel Eberspächer.  En i kahytt og en i kalesjedel. Tenker å bruke disse på ny.  Den gamle Eberspächeren har vært defekt, og jeg har ingen erfaringer om denne var stor nok.

En kamerat med 24 foter med lignende oppsett som din, cabin og kalesjedel. Han har en Wallas på 2400W ombord, noe som blir litt lite vinterstid, selv her i Rogaland. For all del, det er levelig ombord, men blir ikke direkte trivselstemperatur synes jeg i alle fall. Båten har en cabin og en kalesjedel. Tidligere hadde han en 1800W, men den hadde han bare en sesong da det ble for lite selv på høsten. Så hvis du planlegger bruke båten også vinterstid hadde jeg nok vurdert den store varmeren, på tross av at den ideelt sett gjerne ikke burde gå på lav effekt over tid. Med stor varmer har du i alle fall mulighet til å hive på en kubbe til om det skulle bli kaldt vinterstid. 

Mulig jeg blir sablet ned nå, men har du vurdert Wallas foran Eber? Wallas er dedikerte båtvarmere og ikke så kompakte som Eber, noe som gjør dem forholdsvis greie å skru på selv hvis nødvendig. I tillegg har vi brukeren Wallas Service her på forumet som har vist seg å gi gode råd og være riktig behjelpelig for dem som skulle trenge det. Han med tidligere nevnte båt kan ikke få skrytt nok. 

Har hatt en Wallas 2400 i en Falcon 26. For vinterbruk ville jeg ikke vurdert en på 2200W, men heller gått for den store og gløttet litt på kalesjen om det kniper. Et råd jeg har fulgt er å la den gå et kvarter på fullt før den stenges ned. Hva som virker er jeg ikke sikker på, men har i alle fall aldri hatt trøbbel med varmerene når jeg har fulgt det rådet.

Red: Vi er visst enige ??

Redigert av Fantino (see edit history)

Det ideelle er kanskje to varmere på 2 kw, så kan du kjøre bare den ene vår og høst og begge når det blir kaldt. 

Jeg ville uansett gått for en løsning med tilstrekkelig kapasitet. Ulempen med en varmer som går mye på lav effekt kan være oftere behov for vedlikehold pga soting. Om du tar hensyn til dette i vedlikeholdsplanen bør det ikke være noe stort problem. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

2kw bør holde. Men siden 4kw har omtrent samme pris kan jo det være like greit. Ikke hør på de som sier man får problem med soting. De har sendt folk til månen og jeg er helt sikker på at det er fullt mulig å lage en varmer som kan brukes på alle trinn uten problem. Jeg bor i båten og har to varmere; en d4 og en planar/autoterm4. Det er mye mindre vedlikehold på planar. Har dog aldri opplevd sotproblem på noen av de og de går oftest på et trinn som er lavere enn maks. Jeg kjører de aldri opp på full guffe før avstenging for at de "skal brenne rent".

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Fuglen skrev for 11 timer siden:

I gammelbåten, Master 740 hadde jeg (ny) Eberspächer D2.

Den imponerte ivertfall meg på de kalde dagene.

Det ble overaskende fort varmt.

Ikke prøvd med mer enn 2-3 minusgrader ute da.

Samme her, D2, og tror kaldeste overnatting er kanskje -5, og da tar det en liten stund å få opp tempen til t-skjorte klima under dekk, men når den først er der holder den det fint.

Dette er seilbåt (altså nokså lukket og isolert) på 31 fot.

Kommer kanskje litt ann på hvor i landet du er da. Siste to vintre tror jeg ikke vi har hatt ett helt sammenhengende døgn med minusgrader her i ryfylke, og sjøtemperaturen er såvidt kommet under 10 grader pluss i det siste nå i år.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg har hatt D2 i forrige båt, og faderen har en i sin båt nå. Førstnvente var sandwichskrog og godt isolert pilothouse, i den grad jeg hadde noen utfordringer der var det at det ble for varmt så varmeren måtte justeres ned fort. Den brukte da ca 40 minutter på å dra temperaturen i kabinen fra -14 til +20 i en 17 fots båt. Jeg er sportsfisker og bruker båten hele året, teknisk meget bra greier, ingen problemer etter flere tusen timers bruk. Soting har jeg aldri hatt noe problem med.

I ditt tilfelle hadde jeg gått opp en størrelse, på grunn av større totalt volum i båt og fordi kalesje isolerer mye dårligere enn "fast hus". Som andre nevner er det enkelt å heller lufte litt mer dersom det blir for varmt, og bonusen er at du da også tørker ut kondens som fort blir plagsomt vinterstid. (Selv om det hendte at øvrige i båthavnen så litt rart på meg der jeg kjørte inn og ut av havnen i mange minus, med vinduene nede og T-skjorte på, det må kalles et luksusproblem). 

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Kanskje trådstarte kunne komme innom tråden og opplyse om hvor han skal bruke båten om vinteren, i Stavanger med sjelden under null grader eller feks. på Østlandet med ÷15°C?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...