mons Startet 16.Februar.2020 Del på Facebook Startet 16.Februar.2020 Søgne Dykkerklubb har for lite plass ombord, så alle får ikke være med på helgeturene. Vi har derfor funnet oss en båt i Finland som vi vil kjøpe og forhåpentligvis hente hjem neste helg (750 nm). Båten selges av et finsk enkeltmannsforetak, så det bør være mulig å få igjen finsk mva og betale den norske når vi kommer hjem. Båten er godkjent av det finske sjøfartsdirektoratet som yrkesbåt og har derfor ikke CE-merking (ikke krav på yrkesbåt) For å være sikker på å ikke trå feil kunne vi godt tenke oss å leie et firma som driver med slikt til å gjøre papirabeidet for oss. Noen som kjenner et aktuelt firma man kan stole på? Noen fallgruber eller "oppskrift" på hvordan vi gjør det? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Vrod Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Hei jeg har tatt inn båt til eget bruk fra EU land og det er problemfritt ang avgifter men om dere får igjenn mva på brukt båt er jeg usikker på kan være andre regler hvis det er firma. Men dere spør om noen kan ta den inn for dere så driver jo Akeryachts eller andre båtmeglere med sånt. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
dieselfan Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Det er kanskje ikke innertier men kan være verdt Thor R Nilsen /Wector Yachting importerer finske Targa og svenske Viggo båter. De organiserer selv transport til og fra Finland. Ville tatt en forsiktig telefon dit og spurt om råd om ikkeno bedre dukker opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Er det ikke heller snakk om at båten selges uten at den er "momset" i Finland og at prisen reflekterer dette slik at å betale moms ved innførsel til Norge er greit? Og så tilkommer vel moms på prisen/verdien (anslått) av transporten til Norge. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Det stemmer, men her er det endel papirarbeid som må gjøres i rett rekkefølge for å ikke gå på en smell. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Nero II Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Vet du hva Mons, jeg syns dette er forferdelig: Dere driver en klubb som er til stor hjelp for mange, dere rydder kysten og hjelper folk, og når dere så trenger en ny båt, så må dere ha proffhjelp med papirene. Det skulle jammen meg vært tollvesenet som hjalp dere. Hvem er det som skal tjene hvem her? Jeg må få "blåse av", og ønsker dere lykke til - og at det er mange i tollvern og finansdept som skjønner at dette er urimelig Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Siden selger trolig ikke har betalt moms (?) så er det vel ingen moms å få refundert. Hva mer trenger man enn en faktura fra selger som dokumenterer salget? EN henvendelse til ja, nettopp Tollvesenet , vil trolig gi svar på de spørsmål man måtte ha og gi "oppskriften" til hva som kreves av dokumentasjon for innførsel av en slik båt, eller? https://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 (redigert) Tollvesenet er villigheten selv og svarer alt de kan. Selger er et firma som selger for en pris pluss mva, og den kan man få igjen hvis alt gjøres riktig. Det må imidlertid gjøres av den finske selgeren og finsk skattevesen. Problemet nå er at jeg nettopp fikk beskjed om at båten er solgt, så det blir ikke hentetur på 750 nautiske i helga. Har lyst å banne nokså saftig, men tror ikke det hjelper. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.inautia.com/used-boat-75818040191650555656575550704565.html&ved=2ahUKEwjWprTSstnnAhWOepoKHdHpAm0QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2jiwONoPGRp9p8Fz460PdI Redigert 17.Februar.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 mons skrev 31 minutter siden: Tollvesenet er villigheten selv og svarer alt de kan. Selger er et firma som selger for en pris pluss mva, og den kan man få igjen hvis alt gjøres riktig. Det må imidlertid gjøres av den finske selgeren og finsk skattevesen. At selger opererer med pris pluss moms når/hvis båten skal eksporteres høres helt merkelig ut for vil tro de samme regler for dette gjelder i Finland som ellers i verden. Synd å høre at det ikke ble kjøp av båten, men kanskje det vil vise seg å være en såkalt "blessing in disguise" at det ikke ble noe av dette kjøpet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 18.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Annonseteksten var nok ment for innenlandsk handel og selger kjente ikke reglene for eksport. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Team Colibri Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 (redigert) Dere behøøver ikke profesjonell hjelp her, det eneste som er viktig er at kjøper/ selger er enige om at moms skal refunderes. Få med i kontrakten med selger at finsk moms skal refunderes etter dokumentert betaling av norsk moms. Sørg for at kontrakt kjøpsbevis har både netto og brutto sum (uten og med finsk moms.) Få båten til Norge. Gå inn på nærmeste tollkontor, ha med kjøpekontrakten og "Proof of origin" dersom båten er produsert utenfor EU. La betjenten bak glasset gjøre jobben sin, vedkommende vil beregne norsk moms av netto sum på faktura, pluss moms på transportkostnad (som beregnes på stedet). Du kan betale med kort. Send dokumentasjon på betalt norsk moms (skjemaet og kvitteringen du fikk på tollkontoret) til selger og dine bankopplysninger (IBAN, dette finner du i nettbanken.) Etter 2-3 dager får du tilbakje den finske momsen på din konto. Redigert 18.Februar.2020 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
mons Svart 18.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Takker. Nå røk den båten, men vi leter opptil 2000 nm unna etter tilsvarende. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2020 Hei igjen. Fikk et litt overraskende svar på en forespørsel jeg sendte sjøfartsdirektoratet når vi ville kjøpe omtalte båt. Spørsmålet var om denne båten som hadde alle godkjenninger fra det Finske Sjøfartsdirektoratet som yrkesbåt for persontransport kunne importeres til Norge og brukes av dykkerklubben uten å CE-merke den. Det er ikke krav i Finland om CE-merking av yrkesbåter som godkjennes av direktoratet da det er mye strengere krav. Usikker på om norske yrkesbåter må CE-merkes hvis de er godkjent av myndighetene? Slik jeg leser svaret hadde vi risikert å bli stående på grensen til vi hadde fått ordnet CE-merking og dokumentasjon. Samme båt ble i sin tid også levert CE-merket til fritidsbruk, men produsenten er borte. Fra Sjøfartsdirektoratet; Hei Takk for din henvendelse. Yrkesfartøy som skal tas i bruk som fritidsfartøy må CE-merkes, uavhengig av om de er importerte eller ikke. Viser her til § 16 (3) i forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv (fritidsbåtforskriften).: (3) Enhver person som bringer i omsetning eller tar i bruk framdriftsmotor, fritidsfartøy eller vannscooter etter en større motorendring eller fartøyombygging, eller enhver person som endrer det tilsiktede formålet med fritidsfartøy eller vannscooter som ikke omfattes av forskriften, på en måte som gjør at det faller inn under virkeområde, skal anvende framgangsmåten nevnt i § 20, før produktet bringes i omsetning eller tas i bruk. Er fartøyet produsert før 1950 er man unntatt kravene i denne forskriften. Er ikke produktet/produktene du importerer CE-merket eller fritatt for krav om CE-merking, kan du benytte etterkontroll til å få produktet/produktene CE-merket, jf. § 16 (3) i fritidsbåtforskriften. Mer informasjon om etterkontroll finner du her. Anbefaler deg å ta kontakt med et teknisk kontrollorgan for å høre om hva det vil koste å CE-merke båt og motor. Oversikt over teknisk kontrollorgan finner du her. Avgifter og andre kostnader ved fortolling av fritidsfartøy kan finnes hos Toll- og avgiftsdirektoratet (www.toll.no). Håper dette besvarer dine spørsmål. Med vennlig hilsen ----------------- -------------------- Avdelingsingeniør 5509 Haugesund, Norge Mobil: Fritidsfartøy Telefon: 52 74 50 00 www.sjofartsdir.no Den foretrukne maritime administrasjonen Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2020 Del på Facebook Svart 20.Juli.2020 Kunne jo risikert å blitt en hagebåt, den der :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.