Jump to content

Import båt fra Finland. Papirarbeid?


mons

Recommended Posts

Søgne Dykkerklubb har for lite plass ombord, så alle får ikke være med på helgeturene.

Vi har derfor funnet oss en båt i Finland som vi vil kjøpe og forhåpentligvis hente hjem neste helg (750 nm).

Båten selges av et finsk enkeltmannsforetak, så det bør være mulig å få igjen finsk mva og betale den norske når vi kommer hjem.

Båten er godkjent av det finske sjøfartsdirektoratet som yrkesbåt og har derfor ikke CE-merking (ikke krav på yrkesbåt)

 

For å være sikker på å ikke trå feil kunne vi godt tenke oss å leie et firma som driver med slikt til å gjøre papirabeidet for oss.

Noen som kjenner et aktuelt firma man kan stole på?

Noen fallgruber eller "oppskrift" på hvordan vi gjør det?

 

Mons

Mons

Link to post

Vet du hva Mons, jeg syns dette er forferdelig: Dere driver en klubb som er til stor hjelp for mange, dere rydder kysten og hjelper folk, og når dere så trenger en ny båt, så må dere ha proffhjelp med papirene. Det skulle jammen meg vært tollvesenet som hjalp dere. Hvem er det som skal tjene hvem her?

Jeg må få "blåse av", og ønsker dere lykke til - og at det er mange i tollvern og finansdept som skjønner at dette er urimelig

Link to post

Siden selger trolig ikke har betalt moms (?) så er det vel ingen moms å få refundert. Hva mer trenger man enn en faktura fra selger som dokumenterer salget? EN henvendelse til ja, nettopp Tollvesenet , vil trolig gi svar på de spørsmål man måtte ha og gi "oppskriften" til hva som kreves av dokumentasjon for innførsel av en slik båt, eller?

 

https://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tollvesenet er villigheten selv og svarer alt de kan.

Selger er et firma som selger for en pris pluss mva, og den kan man få igjen hvis alt gjøres riktig. Det må imidlertid gjøres av den finske selgeren og finsk skattevesen.

Problemet nå er at jeg nettopp fikk beskjed om at båten er solgt, så det blir ikke hentetur på 750 nautiske i helga.

Har lyst å banne nokså saftig, men tror ikke det hjelper.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.inautia.com/used-boat-75818040191650555656575550704565.html&ved=2ahUKEwjWprTSstnnAhWOepoKHdHpAm0QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2jiwONoPGRp9p8Fz460PdI

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
mons skrev 31 minutter siden:

Tollvesenet er villigheten selv og svarer alt de kan.

Selger er et firma som selger for en pris pluss mva, og den kan man få igjen hvis alt gjøres riktig. Det må imidlertid gjøres av den finske selgeren og finsk skattevesen.

 

 

At selger opererer med pris pluss moms når/hvis båten skal eksporteres høres helt merkelig ut for vil tro de samme regler for dette gjelder i Finland som ellers i verden.

 

Synd å høre at det ikke ble kjøp av båten, men kanskje det vil vise seg å være en såkalt "blessing in disguise" at det ikke ble noe av dette kjøpet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Dere behøøver ikke profesjonell hjelp her, det eneste som er viktig er at kjøper/ selger er enige om at moms skal refunderes.

Få med i kontrakten med selger at finsk moms skal refunderes etter dokumentert betaling av norsk moms. 

Sørg for at kontrakt kjøpsbevis har både netto og brutto sum (uten og med finsk moms.)

Få båten til Norge.

Gå inn på nærmeste tollkontor, ha med kjøpekontrakten og "Proof of origin" dersom båten er produsert utenfor EU.

La betjenten bak glasset gjøre jobben sin, vedkommende vil beregne norsk moms av netto sum på faktura, pluss moms på transportkostnad (som beregnes på stedet). Du kan betale med kort. 

Send dokumentasjon på betalt norsk moms (skjemaet og kvitteringen du fikk på tollkontoret) til selger og dine bankopplysninger (IBAN, dette finner du i nettbanken.)

Etter 2-3 dager får du tilbakje den finske momsen på din konto.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
  • 5 måneder senere...

Hei igjen.

Fikk et litt overraskende svar på en forespørsel jeg sendte sjøfartsdirektoratet når vi ville kjøpe omtalte båt.

Spørsmålet var om denne båten som hadde alle godkjenninger fra det Finske Sjøfartsdirektoratet som yrkesbåt for persontransport kunne importeres til Norge og brukes av dykkerklubben uten å CE-merke den. Det er ikke krav i Finland om CE-merking av yrkesbåter som godkjennes av direktoratet da det er mye strengere krav.

Usikker på om norske yrkesbåter må CE-merkes hvis de er godkjent av myndighetene?

 

Slik jeg leser svaret hadde vi risikert å bli stående på grensen til vi hadde fått ordnet CE-merking og dokumentasjon.

Samme båt ble i sin tid også levert CE-merket til fritidsbruk, men produsenten er borte.

 

Fra Sjøfartsdirektoratet;

Hei

 

Takk for din henvendelse.

 

Yrkesfartøy som skal tas i bruk som fritidsfartøy må CE-merkes, uavhengig av om de er importerte eller ikke. Viser her til § 16 (3) i  forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv (fritidsbåtforskriften).:

 

(3) Enhver person som bringer i omsetning eller tar i bruk framdriftsmotor, fritidsfartøy eller vannscooter etter en større motorendring eller fartøyombygging, eller enhver person som endrer det tilsiktede formålet med fritidsfartøy eller vannscooter som ikke omfattes av forskriften, på en måte som gjør at det faller inn under virkeområde, skal anvende framgangsmåten nevnt i § 20, før produktet bringes i omsetning eller tas i bruk.

Er fartøyet produsert før 1950 er man unntatt kravene i denne forskriften.

Er ikke produktet/produktene du importerer CE-merket eller fritatt for krav om CE-merking, kan du benytte etterkontroll til å få produktet/produktene CE-merket, jf. § 16 (3) i fritidsbåtforskriften. Mer informasjon om etterkontroll finner du her.

Anbefaler deg å ta kontakt med et teknisk kontrollorgan  for å høre om hva det vil koste å CE-merke båt og motor. Oversikt over teknisk kontrollorgan finner du her.  

Avgifter og andre kostnader ved fortolling av fritidsfartøy kan finnes hos Toll- og avgiftsdirektoratet (www.toll.no).

Håper dette besvarer dine spørsmål.    

Med vennlig hilsen

 

-----------------         --------------------

Avdelingsingeniør

5509 Haugesund, Norge

   Mobil:

Fritidsfartøy

Telefon: 52 74 50 00

   www.sjofartsdir.no

Den foretrukne maritime administrasjonen

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...