tom Cognac Startet 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2020 Jeg kjøpte en gammel dame i august i fjor. Hun har ikke vært på vannet siden sesongen 2018. Jeg vil shine opp denne eldre damen og med mildværet nå (hun ligger i opplag under presenning) tenkte jeg at jeg så smått kunne starte med stoler + benk. Disse er laget i skai og er forholdsvis møkkete. Er det noen som har gode tips til rengjøringsmiddel (som ikke koster skjorta), går det bra med Zalo evt grønnsåpe? Eller ødelegger jeg stolene + benken fullstendig. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
andii Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Jeg har brukt KMI Wipe & Shine wipes fra Maritim. Vasket med vann etterpå og avsluttet med vinyl polish. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 (redigert) Hei, Jeg bruker nanosvamper til å rense skaiputene med. Disse svampene finnes i mange varianter, prisklasser og har forskjellige navn (nano, super magic,...), men de billigste er som regel bra nok. Bruk svampen uten noe såpe til å løsne skiten og bruk en klut til å tørke de av. Du ser forskjellen med en gang. Redigert 17.Februar.2020 av Moon72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Viktig med etterbehandling, da vask med såpe etc trekker ut fuktigheten og vinylen blir stiv. Jeg smører inn mine puter med vaselinolje 1 gang i året. Tørker så av med papir neste gang jeg kommer i båten. Da holder de seg myke og elastiske. Dette blir heller ikke klinete eller klissete. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 (redigert) Jeg har oppdaget Meguiar’s All Purpose Cleaner Det eneste som er litt dumt er at jeg ikke fant produktet før for noen år siden. Fungerer alt ypperlig på hvit skai med en myk børste. Tørk av med en klut. Det blir helt rent som nytt selv om man har tafset med oljete fingere eller har årevis med dritt som sitter i porene. I tillegg til å bli reint igjen så vedlikeholder produktet skai. Lett og få tak i på Mekonomen og Bilextra Redigert 18.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Har du innholdsfortegnelsen på dette "super" produktet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 (redigert) Nei, har ikke innholdfortegnelsen. Importøren Panvulk har ikke datablad tilgjengelig for "nysgjerrigperer" på hjemmesidene sine kan det virke som og heller ingen innholdfortegnelse. Hvis jeg husker denne tråden til våren skal jeg se hva som står på flasken jeg kjøper da jeg pr nå er tom. Dog har vi noe HMS greier på jobben så mulig ett søk i den databasen vil gi tilgang til dette databladet men dette er ikke helt mitt felt. Skal sjekke i morgen Redigert 18.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Datablad tilgjengelig på bilpleiekongen.no Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 (redigert) wilma skrev 23 minutter siden: Datablad tilgjengelig på bilpleiekongen.no Takk,wilma https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-multi-purpose-cleaner/ l Datablad her, Lars Redigert 18.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 https://www.maritim.no/extreme-universal-cleaner. Har nettopp vasket noen skai seter med dette middelet, det fungerte veldig bra. Ellers har jeg brukt både salmiakk og bremserens for å hanskes med forskjellig type flekker. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 18.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 (redigert) Noen som har prøvd dette produktet: https://bilxtra.no/bilpleie/bilvask-interior/autoglym-leather-cleaner-skinnrens-bil Forøvrig skal jeg til en butikk i Sarpsborg til lørdag, Østfolds beste (blir det sagt) innen skinn, lær og skai. Blir interessant å høre hva han anbefaler. Redigert 18.Februar.2020 av Brian Storm glemte tilleggsopplysning (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
pipe Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 (redigert) Brian Storm skrev 50 minutter siden: Noen som har prøvd dette produktet: https://bilxtra.no/bilpleie/bilvask-interior/autoglym-leather-cleaner-skinnrens-bil Ja og det fungerer ikke noe særlig på møkkete hvite skai seter. Bruker det til skinnsetene i bilene i sammen med leather balsamen i fra samme produsent. Til det bruket fungerer det greit. Redigert 18.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 19.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Takker for svar. Legger ved et nærbilde av den ene stolen. Tror det er lenge siden denne og de andre har sett noen form for rengjøring. Fortsatt interessert i tips og gode råd/erfaringer med rengjøring av skai i båt. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
-morten- Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Dette ser mer ut som mugg enn skitt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tom Cognac Svart 19.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 -morten- skrev 17 minutter siden: Dette ser mer ut som mugg enn skitt! - har du noen tips å komme med for å få det bort Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Danskeren07 Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Vask det i Rodalon først. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 For de vanskelige jobbene anbefaler jeg en skrubb dyppet i rødsprit, og enda mer effektivt: Fineste sort stålull dyppet i rødsprit. Dette skader ikke skai/vinyl, men det er ikke dumt å etterbehandle med AutoGlym sin skaifornyer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tom Cognac Svart 19.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Danskeren07 skrev for 2 timer siden: Vask det i Rodalon først. Hva er Rodalon - hvor får jeg kjøpt det? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Danskeren07 Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Jeg ved ikke hvor man kan købe det i Norge? Men i Danmark har vi det i alle supermarkeder. Det desinficerer og renser. https://www.abenaonline.no/Products.aspx?ProductGroupId=200600008000010360 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 19.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Danskeren07 skrev 28 minutter siden: eg ved ikke hvor man kan købe det i Norge? Men i Danmark har vi det i alle supermarkeder. Det desinficerer og renser. Takker for svar, jeg skal se om jeg finner hvor det selges i Norge. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Torsen67 Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Hva med å teste med denne? https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/muggfjerner-2000041671 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 20.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Torsen67 skrev for 5 timer siden: Hva med å teste med denne? https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/muggfjerner-2000041671 Du sier noe, dette ser jo lovende ut. men jeg skal til en butikk på lørdag som er spesialister på alt av skinn, lær og skai. Jeg skal høre hva de har å si. Jeg gjør ikke noe med putene ombord før jeg har snakket med dem (tar med den ene ryggputa og viser) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Fuglen Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Lars H. skrev On 19.2.2020 at 11.54: rødsprit Har samme jobb selv på gang. Kjøpte autoglym interiør shampoo til 149 kr. Dette fungerte overhodet ikke. Kjøpte med en liter rødsprit for sikkerhetsskyld, etter tips fra Lars H. En snau 50 lapp for denne. Det var rødspriten sammen med svint som fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Se det ja, da var det en som trodde på forslaget mitt. Nå er det bare å beskytte putene med et utmerket Autoglym produkt, eller et eller annet tilsvarende produkt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torsen67 Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Ja, viktig å tilsette noe "fuktighet" etter at rødsprit er brukt. Den drar med seg den naturlige olja i vinylen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.