Jump to content

middel til vask/rens av skaiseter.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg kjøpte en gammel dame i august i fjor. Hun har ikke vært på vannet siden sesongen 2018. Jeg vil shine opp denne eldre damen og med mildværet nå (hun ligger i opplag under presenning) tenkte jeg at jeg så smått kunne starte med stoler + benk. Disse er laget i skai og er forholdsvis møkkete. Er det noen som har gode tips til rengjøringsmiddel (som ikke koster skjorta), går det bra med Zalo evt grønnsåpe? Eller ødelegger jeg stolene + benken fullstendig. 

vask av seter i båten.jpg

jeg tørker ut på land....!

Hei,

Jeg bruker nanosvamper til å rense skaiputene med. Disse svampene finnes i mange varianter, prisklasser og har forskjellige navn (nano, super magic,...), men de billigste er som regel bra nok.

Bruk svampen uten noe såpe til å løsne skiten og bruk en klut til å tørke de av. Du ser forskjellen med en gang.

Redigert av Moon72 (see edit history)

Viktig med etterbehandling, da vask med såpe etc trekker ut fuktigheten og vinylen blir stiv. Jeg smører inn mine puter med vaselinolje 1 gang i året. Tørker så av med papir neste gang jeg kommer i båten. Da holder de seg myke og elastiske. Dette blir heller ikke klinete eller klissete.

Jeg har oppdaget 

Meguiar’s All Purpose Cleaner

Det eneste som er litt dumt er at jeg ikke fant produktet før for noen år siden.
Fungerer alt ypperlig på hvit skai med en myk børste.
Tørk av med en klut.
Det blir helt rent som nytt selv om man har tafset med oljete fingere eller har årevis med dritt som sitter i porene.
I tillegg til å bli reint igjen så vedlikeholder produktet skai.
Lett og få tak i på Mekonomen og Bilextra    

Redigert av pipe (see edit history)

Nei, har ikke innholdfortegnelsen.
Importøren Panvulk har ikke datablad tilgjengelig for "nysgjerrigperer" på hjemmesidene sine kan det virke som og heller ingen innholdfortegnelse.
Hvis jeg husker denne tråden til våren skal jeg se hva som står på flasken jeg kjøper da jeg pr nå er tom.
Dog har vi noe HMS greier på jobben så mulig ett søk i den databasen vil gi tilgang til dette databladet men dette er ikke helt mitt felt.
Skal sjekke i morgen

Noen som har prøvd dette produktet:

https://bilxtra.no/bilpleie/bilvask-interior/autoglym-leather-cleaner-skinnrens-bil

Forøvrig skal jeg til en butikk i Sarpsborg til lørdag, Østfolds beste (blir det sagt) innen skinn, lær og skai. Blir interessant å høre hva han anbefaler. 

Redigert av Brian Storm
glemte tilleggsopplysning (see edit history)

Brian Storm skrev 50 minutter siden:

Ja og det fungerer ikke noe særlig på møkkete hvite skai seter.
Bruker det til skinnsetene i bilene i sammen med leather balsamen i fra samme produsent.
Til det bruket fungerer det greit.

For de vanskelige jobbene anbefaler jeg en skrubb dyppet i rødsprit, og enda mer effektivt: Fineste sort stålull dyppet i rødsprit. Dette skader ikke skai/vinyl, men det er ikke dumt å etterbehandle med AutoGlym sin skaifornyer.

sprit.jpg.f1ba116f3a5fc03578a767e5f3a0030b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Danskeren07 skrev 28 minutter siden:

eg ved ikke hvor man kan købe det i Norge? Men i Danmark har vi det i alle supermarkeder. Det desinficerer og renser.

Takker for svar, jeg skal se om jeg finner hvor det selges i Norge. :smiley:

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Du sier noe, dette ser jo lovende ut.  :smiley:  men jeg skal til en butikk på lørdag som er spesialister på alt av skinn, lær og skai. Jeg skal høre hva de har å si. Jeg gjør ikke noe med putene ombord før jeg har snakket med dem (tar med den ene ryggputa og viser)

Lars H. skrev On 19.2.2020 at 11.54:

rødsprit

Har samme jobb selv på gang.

Kjøpte autoglym interiør shampoo til 149 kr.

Dette fungerte overhodet ikke.

Kjøpte med en liter rødsprit for sikkerhetsskyld, etter tips fra Lars H.

En snau 50 lapp for denne.

Det var rødspriten sammen med svint som fungerte.

IMG_20200220_120723.jpg

Se det ja, da var det en som trodde på forslaget mitt. Nå er det bare å beskytte putene med et utmerket Autoglym produkt, eller et eller annet tilsvarende produkt.

autoglym_vinyl.jpg.aeb6d415502724ae5d9c5ab9af1fff65.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...