Mr_TJ Startet 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2020 Puh, ble overskriften riktig og innenfor reglene? Lang og informativ overskrift... I fjor hadde vi jolla på slep, da med en Skibsplast 690. Det var litt styr. Vi brukte ganske lang tid på å finne ut hvor langt bak båten jolla burde være - og kom frem til at den slettes ikke burde være så langt bak, bare bak første hekkbølge. Vi røyk et feste før vi skjønte at vi måtte bruke to festepunkter på jolla, og vi mistet jolla 2-3 ganger så vi måtte snu og plukke den opp. Til slutt satt poden og fulgte med på den konstant for å forsikre seg om at den var med og ikke red på hekkbølgen og var i ferd med å kantre. I tillegg kjente jeg godt at den var bakpå. Forbruket gikk merkbart opp, vi måtte holde oss under 20 knop (for over det så "skled" den ut), og den krevde mer å få båten i plan. Nå, med nyinnkjøpt båt, vil jeg gjerne ha jolla opp av vannet og sikret bakpå om mulig. Samtidig skal den ikke skade hverken seg selv eller noe annet, og den skal være enkelt å få opp og på vannet igjen. Smart-Davit II - Davidere for båt, annonsert på finn for 10 995,- virker som akkurat det jeg er ute etter, men så har jeg lest om at jolla er veldig utsatt for bølger, og at stagene som den hviler på bøyer seg. Hva bør jeg kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Beklager at dette blir litt på siden, men min erfaring, fra den tiden jeg drev med motorbåter, er at jolla bør plasseres i "nedoverbakken" på andre hekkbølge (forutsatt at den da ikke begynner å sladde). Det pleier å gjøre det lettere å slepe og jolla ligger best beskyttet for bølger og andre ting. Håper noen andre kan hjelpe deg med daviter :) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Kan vi gratulere deg med ny båt nå da? Jeg har linket til de jeg monterte på vår B28. Kjøpte fra samme firma som i annonsen. Bilde nr 2 er nøyaktig den samme konfigurasjonen - quick release for å kunne ta av "krokene" ved bading etc. Det er litt kjipe å eventuelt falle på. Jeg mener jeg la jolla bak båten for å finne ut hvor jeg skulle lime padsene på jolla. Jeg festet med gjennomgående bolter, skive og mutter som jeg skrudde til fra motorrommet. Tettet med Sikaflex. Kjøpte ikke originale stag, og de hjemmemekkede sveise stagene jeg fikk laget med karabinkrok ble det aldri noe greie på. Vi var ute i litt sjø og de bare knakk i sveisen (som sikkert ikke var bra nok). Jeg ble mest fornøyd ved å legge jolla innover solsenga og tjore den fast med tau. Er det et alternativ å få tak i forlengelsen til badeplattformen på denne båten slik at du evt kan legge jolla der (det er dog sikkert en langt dyrere løsning))? https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=39852914 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mr_TJ Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 dennrick: Ja du kan absolutt gratulere med "ny" båt, og den har forlenget badeplattform. Løsningen du viser til fungerer ikke for meg. Båten har styrekonsoll. Det er ikke aktuelt å demontere motor og vaiere hver gang vi skal ha båten opp, og det nytter heller ikke å vippe båten opp på høykant med motoren på. Å la den henge på tvers bak badeplattformen er heller ikke noen god ide, den ville bare ligge og plaske i vannet, og festene vill røket rimelig raskt. Det er grunnen til at jeg ser på den andre løsningen jeg viser til: Smart-Davit II - Davidere for båt Dette ser ganske snasent og praktisk ut. Prisen kunne gjerne vært lavere, men om dette er eneste gode alternativ må vi bare investere... Men, jeg har altså lest at disse ikke holder mål, at de bøyes når man kommer ut i litt bølger og det slår litt bak. Da blir jeg skeptisk og lurer på om dette stemmer, og om det eventuelt finnes andre gode alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 18.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Veldig flott hvis det finnes noen med gode eller dårlige erfaringer de kan dele. Ellers ender jeg opp med å kjøpe den som er annonsert på finn. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Mr_TJ skrev 13 minutter siden: Veldig flott hvis det finnes noen med gode eller dårlige erfaringer de kan dele. Ellers ender jeg opp med å kjøpe den som er annonsert på finn. Jeg har davidere fra Tender som det er linket til over. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=39852914 Jeg har avtagbare, de ser helt like ut som på bildet, men kan enkelt fjernes når de ikke er i bruk. Vår badeplattform brukes mye av barna, da er det greit å kunne ta av festenene. Jeg handlet hos Tender, god service, men stive priser. Tror jeg betalte ca 7500kr for et sett, det var uten feste på båten. Lurer på om ikke Tender har lansert en kopi nå nylig, det var patent på denne løsningen, mulig den har gått ut... PS! De originale festen bøyer seg i alle fall ikke, dette er solide greier... Sitér dette innlegget Link to post
Zoojevligt Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Mr_TJ skrev for 17 timer siden: Veldig flott hvis det finnes noen med gode eller dårlige erfaringer de kan dele. Ellers ender jeg opp med å kjøpe den som er annonsert på finn. Kenneth83 her på forumet tror jeg har smart davit på sin Grandezza 31. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.