Jump to content

Bytte olje høst eller vår?

Rookie_332

Recommended Posts

Hvor hardt er det å være motor om vinteren når den står stille, ikke er i bruk (forutsetter at båten det her spørres om ligger i opplag om vinteren)? Temaet har vel vært diskutert en rekke ganger her gjennom årene, og jeg oppfatter "konklusjonen" som at det er vanskelig å dokumenterbare skade forårsaket av at man utsatte skifte av olje til våren, men gjør man det om høsten så har man fjerne denne lille usikkerheten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 1 minutt siden:

Hvor hardt er det å være motor om vinteren når den står stille, ikke er i bruk (forutsetter at båten det her spørres om ligger i opplag om vinteren)? Temaet har vel vært diskutert en rekke ganger her gjennom årene, og jeg oppfatter "konklusjonen" som at det er vanskelig å dokumenterbare skade forårsaket av at man utsatte skifte av olje til våren, men gjør man det om høsten så har man fjerne denne lille usikkerheten?

Ja det var det jeg og mente motoren er jo ikke i gang på vinteren så kan ikke være så hardt for den ? men står stille lagret på land ?

Men har det noe med skitten olje som blir liggende i oljen over lengre tid etc. ?

Som de andre skriver, mange som lurer på dette hvert år (blant annet meg mitt første år som båteier)

Jeg tenker at om du har båten i opplag så skifter du før vinteren. Da vet du at den står med god olje over det halvåret. Og om du har hatt lekkasje og det er vann i oljen så vill du ikke den skal stå med det kaldt vel... pluss at du får mulighet å utbedre det før neste sesong.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Martine29 skrev 13 minutter siden:

Et stadig tilbakevendende tema dette med oljebytteintervaller. Het må vel hver enkelt vurdere høst eller vår, hvert år, annethvert år... Viktig med god nattesøvn og minst mulig traumer om "gammel" motorolje som spiser opp motoren

..... 

Gjør den det spiser opp motoren ? trodde det var før i tiden ?

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Glemmer at folk setter bort båtene på vinteren. Det var spesielt kaldstarter jeg tenkte på, da viskositeten endres litt på gammel olje kontra ny.

Temperaturen til vannet Hulda ligger i er sjelden under to kuldegrader. Selv om det er 20 cm is. Og da er Hulda frosset inne. Bilen min må starte selv om det er 15 kalde. Bilen min burde vært død for mange år siden. Motoren til Hulda lever det rene slaraffenliv sammenlignet med bilen.

Hulda skrev 54 minutter siden:

Temperaturen til vannet Hulda ligger i er sjelden under to kuldegrader. Selv om det er 20 cm is. Og da er Hulda frosset inne. Bilen min må starte selv om det er 15 kalde. Bilen min burde vært død for mange år siden. Motoren til Hulda lever det rene slaraffenliv sammenlignet med bilen.

Jeg har ikke påstått at motorer dør en sikker død av en og annen kaldstart, har jeg? Men har det vært min motor, og jeg skulle kaldstarte om vinteren, så hadde jeg foretrekt nyest mulig olje når man går inn i den kalde tiden. Det er jo ingen hemmelighet at olje blir tykkere og forandrer egenskaper når den er kjørt mange timer? Så hvorfor du kverulerer på dette forstår jeg ikke. 

Rookie_332 skrev Just now:

Ok for å komme til trådens kjerne ? tror vi eller vet vi om det er noen betydning om å skifte olje før eller etter sesong eller har noen betydning ergo båten er ikke i bruk vinter men står lagret ute ? 

Med tanke på motorens levetid, så er det neppe målbart om enn velger å skifte olje om våren eller høsten. Alt munner nok ned til hva folket selv mener er best og er mest komfortabel med, men den virkelige fasiten finnes nok ikke. 

Kan det spille en viss rolle om motoren det (ikke) skal skiftes olje på har gått de mer vanlige 50-100 timene i løpet av sesongen eller de noe mindre vanlige 1000-1500 timene? 

Jeg kjenner taxisjåfører som logger opp mot 2.000 timer med helårskjøring (ja, vi snakker taxibåt), men "vi andre" bruker vel kanskje båten mer 50-200 timer og hvor "møkkete" rekker oljen å bli på den tiden?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Timmeeh skrev Just now:

Det er jo ingen hemmelighet at olje blir tykkere og forandrer egenskaper når den er kjørt mange timer?

Blir den? I min verden blir den tynnere. Nedenfor ser du et bilde av oljeprøve på en av våres hovedmotorer. Fra 4.juni 2019 til 25.januar 2020 har oljen vært brukt i 1686 timer. Viskositeten (cSt) på 100*C var 14,2 og på 40*C var den 105 den 04/06/19. 25/01/20 var viskositeten (cSt) 13,7 ved 100*C og 101 ved 40*C. IMG_20200217_204132.jpg.f6fcef7db64c54eec3743ccce5d813e2.jpg

Redigert av bellen (see edit history)
Timmeeh skrev 1 time siden:

Jeg har ikke påstått at motorer dør en sikker død av en og annen kaldstart, har jeg? Men har det vært min motor, og jeg skulle kaldstarte om vinteren, så hadde jeg foretrekt nyest mulig olje når man går inn i den kalde tiden. Det er jo ingen hemmelighet at olje blir tykkere og forandrer egenskaper når den er kjørt mange timer? Så hvorfor du kverulerer på dette forstår jeg ikke. 

Så, så, du må fri deg fra dette at andre kverulerer fordi om de ikke er enig med din påstand. For det du skriver er ikke nødvendigvis korrekt. At en motorolje blir tykkere etter hvert er en godt gjemt hemmelighet, faktum er motsatt. Jeg administrerte vedlikehold av roterende utstyr noen år (offshore). Av alle de oljeprøvene jeg har sett, var det ingen som ble 'tykkere' eller forbedret viskositeten over tid. På det siste feltet jeg jobbet var det vel minst 30 dieselmotorer i sving. Oljen blir tynnere, mister viskositet og smøreevne, tar opp sot og skitt i liten grad. Så får det bli opp til den enkelte å velge hva man tror er best for sin motor. Jeg prøver å forholde meg til instruksjoner fra produsenter, der jeg ikke er fullt kapabel selv. Så for min gamle GM 6,2L (som er født en gang mellom 1985 og 1990) er anbefalingen for olje/filterskift omregnet til driftstimer ca. 120 gangtimer. Det pleier jeg å krympe ned til 100 driftstimer. Kunne sikkert drøyd det til 150 timer. Men jeg har landet på 100 timer. Tiden på året spiller ingen rolle. Da fyller jeg en viskositet som heter 20W- 50. Motoren skulle i sin tid ha SAE 30 om vinteren og SAE 40 om sommeren i hht en API-norm som er utdatert. Alternativ multigrade i 1990 var 15W- 40. 10W- XX ikke anbefalt under noen omstendighet fra motorprodusenten. På boksen til 20W- 50 er det varsel om at denne oljen ikke egner seg for bruk ved lave temperaturer. Og lav temperatur spesifiseres som 10 kuldegrader eller lavere. Motoren til Hulda, så lenge båten ligger i sjøen, har aldri sett en eneste kuldegrad. Og for min motor er det spesifisert ikke bruk av syntetiske oljer. Hvorfor vet jeg ikke, jeg følger blindt anbefalingen.

Så får det bli opp til den enkelte hva man tror eller ikke. Men å bli dømt som kverulant for å presentere faktum er jeg ikke enig i.

Redigert av Hulda (see edit history)
bellen skrev 1 time siden:

Blir den? I min verden blir den tynnere. Nedenfor ser du et bilde av oljeprøve på en av våres hovedmotorer. Fra 4.juni 2019 til 25.januar 2020 har oljen vært brukt i 1686 timer. Viskositeten (cSt) på 100*C var 14,2 og på 40*C var den 105 den 04/06/19. 25/01/20 var viskositeten (cSt) 13,7 ved 100*C og 101 ved 40*C. IMG_20200217_204132.jpg.f6fcef7db64c54eec3743ccce5d813e2.jpg

Kald olje. Jeg burde vært mer spesifikk der. Gjerne i 10 minus. At den ikke klarer å opprettholde viskositeten på høye temperaturer kan vel også stemme, men jeg hadde kaldstarter i fokus. Ingen lystbåter står med heating på motoroljen slik som Bergen dieselen vi har i kjelleren her om bord, og derfor er det et poeng å ha ny olje på vinteren. Utgjør det forskjellen? Neppe. Men alle monner drar, sa musa og pissa i havet. 

Hulda skrev 30 minutter siden:

Så, så, du må fri deg fra dette at andre kverulerer fordi om de ikke er enig med din påstand. For det du skriver er ikke nødvendigvis korrekt. At en motorolje blir tykkere etter hvert er en godt gjemt hemmelighet, faktum er motsatt. Oljen blir tynnere, mister viskositet og smøreevne. Så får det bli opp til den enkelte å velge hva man tror er best for sin motor. Jeg prøver å forholde meg til instruksjoner fra produsenter, der jeg ikke er fullt kapabel selv. Så for min gamle GM 6,2L (som er født en gang mellom 1985 og 1990) er anbefalingen for olje/filterskift omregnet til driftstimer ca. 120 gangtimer. Det pleier jeg å krympe ned til 100 driftstimer. Kunne sikkert drøyd det til 150 timer. Men jeg har landet på 100 timer. Da fyller jeg en viskositet som heter 20W- 50. Motoren skulle i sin tid ha SAE 30 om vinteren og SAE 40 om sommeren i hht en API-norm som er utdatert. Alternativ multigrade i 1990 var 15W- 40. 10W- XX ikke anbefalt under noen omstendighet fra motorprodusenten. På boksen til 20W- 50 er det varsel om at denne oljen ikke egner seg for bruk ved lave temperaturer. Og lav temperatur spesifiseres som 10 kuldegrader eller lavere. Motoren til Hulda, så lenge båten ligger i sjøen, har aldri sett en eneste kuldegrad. Og for min motor er det spesifisert ikke bruk av syntetiske oljer. Hvorfor vet jeg ikke, jeg følger blindt anbefalingen.

Så får det bli opp til den enkelte hva man tror eller ikke. Men å bli dømt som kverulant for å presentere faktum er jeg ikke enig i.

Det var vel en misforståelse. Jeg kunne vært mer spesifikk, og det kom nok ikke tydelig nok frem. Beklager det. Men det jeg mente som nevnt over at brukt olje blir tykkere når kald, altså minusgrader. Det er vel en kurve her som varierer veldig, men alle videoer jeg har sett så er brukt olje i kalde temperaturer tykkere enn ny olje av samme type. Hvor kaldt det må være vet jeg ikke, men hvis man skal bruke båten om vinteren er det et vesentlig poeng sålenge man ikke bruker motorvarmer. 

Nå er jo dette avsporet for lengst, men det er jo ikke uvanlig på et forum. Se på slutten av filmen her. Dette er på _ingen_ måte en diskusjon om man skal bruke syntetisk olje eller ikke, men det var noe av det første som kom opp når jeg søkte. Og på slutten sammenligner man 15w40 olje gammel vs ny, noe som er en veldig vanlig viskositet i båter idag. 

Timmeeh skrev for 5 timer siden:

Glemmer at folk setter bort båtene på vinteren. Det var spesielt kaldstarter jeg tenkte på, da viskositeten endres litt på gammel olje kontra ny

Som jeg skrev over var det kaldstarter i fokus, og da er det jo viskositeten når olja er kald jeg tenker på. 

At olja forandrer egenskaper ble også nevnt, men da jeg argumenterte oljeskift på høsten pga kaldstarter så var det da viskositeten på kald olje som var i fokus. 

Redigert av Timmeeh (see edit history)

Helt greit. En del funksjoner ute og går her. Alle forbrenningsmotorer har blow by. Det vil si at eksosgasser havner i bunnpannen. Det er en skikkelig gjennomtrekk. Slik sett fungerer motoren også som en luftavfukter. Vann blander seg også inn, sammen med overskuddsdrivstoff. Hvor mye avhenger av motor/motortype/oljetype/driftsforhold. Mye av dette vil gi 'øket viskositet', det som trekker i motsatt retning er langkjedete molekyler i multigradeoljer. Disse kjedene blir 'banket i filler', reduksjon i viskositet. Jeg har selv vært med på å spa olja ut av bunnpannen på en aggregatmotor. 1000 timer uten oljeskift og aldri kjørt på last, klart at den oljen var tykk og hadde liten smøreeffekt. Motorhavari på denne motoren. Viskositetsangivelser, rent generelt, følger standarder når det gjelder temperatur. Du har helt rett i at en olje ved 30 minus er tykkere/renner tregere enn ved 80 plussgrader. Og at forurenset/oppbrukt olje ved slike temperaturer blir enda tykkere ved 30 minus, og enda tynnere ved 80 pluss. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...